webForumDet fria alternativet

Homosexuella kan få lämna blod

Politik & samhälle

8 svar · 469 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Det är brist på blodgivare och organdonatorer.
Trots det accepteras homosexuella män inte på landets blodcentraler.
Det vill statsminister Göran Persson ändra på.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,675888,00.html

Hur ställer ni er till detta?

Som jag ser det så är det bra.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Har absolut ingenting emot det, är själv blodgivare och ser inga problem med detta, eftersom man går igenom blanketter och dyl. varje gång man lämnar blod.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Inte en dag för tidigt att ändra på det.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Så länge blodet e "rent" så spelar det ju ingen roll vem som lämnar det...

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Man får väl förutsätta att blodet testas, så jag förstår inte problemet. Jag visste inte ens att en sådan regel fanns.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det kommer väl från gamla fördomar att "Alla bögar går på bastuklubb och har HIV"
Inte en sekund för tidigt att slå hål på denna myt. Även om HIV är vanligare bland homo-män än andra grupper, så bör det inte vara ett hinder.

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Det är inte homosexuella män som är förbjudna att ge blod. Det är alla som har sex med "män som har sex med män". Dvs alla sexuellt aktiva homosexuella män, bisexuella män med manlig aprtner och kvinnor med bisexuell manlig partner.

Personligen är jag tveksam, av samma orsak som RFSL stödjer större delen av nuvarande regler. Den relativa risken för en man som har sex med män att smittas av HIV är 145 gånger högre än för heterosexuella svenskfödda.

Det finns inget _säkert sex_ , bara säkrare sex. Därför förekommer det att personer som trott sig vara friska visat sig vara HIV-positiva. Man har undersökt smittvägen för de hivpositiva personer som upptäcks vid blodgivning. Varje år lämnas mer än 400 000 påsar blod och det upptäcks några smittade varje år.
Av de 51 smittade som upptäckts mellan 1985 och 1999 är 26 MSM, det vill säga 51 %.
Bland dessa MSM levde flera i fasta relationer och ansåg sig därför säkra.

Däremot är det orimligt att en enda sexuell kontakt mellan män ger en livstids avstängning från blodgivning. Det finns inga medicinska skäl för det, där borde samma karantänstid som gäller för tex utlandsresenärer (tropikerna) eller kvinnor med bisexuella partners gälla. Och Persson borde veta bättre än att tro att det är läggningen som är relevant och inte sexualpraktiken. Bögar som inte har sex med män löper givetvis ingen risk att drabbas av HIV och lesbiska kvinnor löper mindre risk än heterosexuella kvinnor.

Och rent generellt bör man kanske hålla lite hårdare på att upplysa folk om att har de haft en ny sexpartner (oavsett om det var med skydd eller ej) de senaste tre månaderna får man snällt avstå. Oavsett läggning och partner. Den regeln är inte många medvetna om, trots att den finns de formulär man fyller i första gången. Visst behövs det fler blodgivare, men det är farligt att tumma på nolltoleransen vad gäller smittorisk. All smitta upptäcks inte vid testning.

Källor: RFSLs info
Socialstyrelsens regler för blodgivning

(btw, innan ett flamewar drar igång. Jag är alltså själv bög och politiskt aktiv i homofrågor. Och jag vet vad jag talar om.)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

MSM - MultiSexuella Män?

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

UlfT skrev:

MSM - MultiSexuella Män?

Sorry, märkte inte att det slank med en fackterm i texten jag klippte in. MSM=Män som har Sex med Män
Används för att man i HIV-preventivt arbete ska kunna omfatta även de män som har tillfälliga sexeulla kontakter med andra män, trots att de definierar sig som heterosexuella. De är fler än man tror.

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)