Rikard skrev:
Absolut inte. Du hävdade för ett par inlägg sedan att skälet till att ungdomar inte jobbar beror på att det saknas jobb och att det inte hänger ihop med arbetsovilja. Jag har motbevisat detta. Det finns jobb men ungdomarna vill inte ha dem.
Varför anser du att jordgubbsplockning inte är ett riktigt jobb?
Sen vet jag inte var du får 3300kr/mån ifrån. Jag anar att du syftar på de 10000kr paret jobbar ihop. Jo, men det har ju levnadsomkostnader också. Läs vidare.
300 liter per person och dag, 2,60 kr/liter och 20 dagar på en arbetsmånad ger:
300 * 2,60 * 20 = 15600:-
Jag vet folk som har jorgubbsfarm och de gillar inte direkt när de får arbetslösa ungdomar dit skickade.
De plockar betydligt långsammare än öststatare och de tycker det känns jobbigt att betala ut de pinsamma löner som det ofta blir.
Men nåväl, din beräkning stämmer.
Jag får inte ihop det med 10000 sparat från två personer med 450 kr i levnadsomkostnader för en och en halv månads arbete dock.
15600*2=31200
31200-675=30525
Säg de betalar 50% skatt...de skulle då ha ca 15000 sparat och inte 10000.
Så de siffrorna går inte ihop.
Men hursomhelst så läste jag aningen fel och det det verkar som de nästan får rimligt betalt, åtminstone mer än existensminimum.
Att det finns jobb är sant, och det har jag sagt.
Men det finns inte jobb till alla, så att det är en liten del av ungdomar som inte vill jobba är inte problemet.
Jag skulle gärna ha svar på ett par frågor.
Vad har hänt med de pengar som tex posten tjänar på att byta ut personal mot neurala nätvärk?
Har de bättre service eller lägre priser?
Att samhällets effektiviseras borde rimligen leda till bättre service, lägre skatter eller lägre priser.
Så verkar knappast vara fallet, så var har pengarna tagit vägen?
@legis
Citatmetoden är ett trist sätt att diskutera på i min mening.
Det är bättre om du formulerar din åsikt i några sammanhållande meningar tycker jag.
Mitt intryck är att du tycker jag skall vara tacksam för det min föräldrageneration har gett till mig.
Min inställning är att det vorde fasiken om det inte kunde använda lite av de pengar som de rent praktiskt lånat från min generation till tex min utbildning.
Det är ju trots allt jag som skall betala för den tillslut.
Men det är inte en speciellt stor del som gått mig tillgodo utan det har främst gått till deras välfärd.
Det är ett faktum att det finns ingen generation som levt så mycket över sina tillgångar, och det kommer inte bli de som får betala för det, utan det kommer bli min generation.
Då jag gick i plugget fanns det sommarjobb så det räckte och blev över.
Det var inga problem att få jobb för en 50kr i timmen nästa dag om man ville.
Så är det inte idag verkar det som vad jag förstått.
Att plocka jordgubbar är tydligen möjligt fortfarande, men om det är så lätt att plocka tillräckligt för att kunna betala resor till någon avlägsen farm och sitt upbehälle undrar jag fortfarande.
Om man inte kan få ihop till existensminimum så är det ju värre än att vara slav, de fick iaf mat och husrum för sitt arbete.
Att kunna leva på sin lön är det minsta jag förväntar mig.
annars finns det två alternativ:
Ta bidrag eller bli kriminell.
Mina arguement mot utsugargenerationen var väl lite en provokation för att visa på idiotin i PR-clownens argument.
Att som han gör försöka säga att en hel generation har missförstått hur ekonomin fungerar är en klumpig och osann slutledning.
planka.nu är säkerligen mycket väl medvetna om gratis kommunaltrafik betalas med skattemedel.
Läsare av metro är nog till 99.9% inbegripna med att tidningen faktiskt kostar pengar att trycka.
Så vem talar aftonbaldets PR clown till och vad försöker han säga?
Jag har inte sagt att jag inte har för avsikt att arbeta.
Jag har inte mycket fritid och jobbar oftast kvällar och helger.
Jag älskar att arbeta, och mitt problem är snarare att jag borde försöka ta mig tid till att slappna av.
Men jag tycker det är helt rätt med den förtidspensionering som sker.
Det finns mycket folk som inte har något hopp på den arbetsmarknad som råder, och de borde helst få någon form av medborgarlön.
Moralen att alla skall "göra rätt för sig i samhället" känns lite place då det de facto inte finns plats för alla i samhället tack vare den automatisering och tekniska utveckling som har skett.
Utsugargenerationen växte upp med den moralen, men med tanke på hur mycket de skuldsatte Sverige så kan de knappast påstå att de "gjorde rätt för sig i samhället" bara för att de jobbade mer.
Vi lever i ett robotiserat och datoriserat samhälle idag.
Det betyder att vi behöver jobba mindre rent teoretiskt.
Men då det inte lett till lägre priser eller bättre service så är det icke fallet praktiskt.
Om man inte vill att folk skall tycka det är ok att bli förtidspensionär får man nog förklara från samhällets sida var pengarna har tagit vägen från de vinster som tekniken gett oss.
Kan man inte ens svara på den frågan så får man nog finna sig i att folk inte bryr sig mycket om att "göra rätt för sig i samhället".