webForumDet fria alternativet

Moderaterna gått om Socialdemokraterna

Politik & samhälle

11 svar · 566 visningar · startad av meza

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg
Frågan#1

Sen den senaste TEMO undersökningen så har Moderaterna gått om Socialdemokraterna. Jag är inte speciellt insatt i politik. Men jag minns ju när jag växte upp på 90-talet och gick i skolan när det var kaos, skolan gick ju på knäna. Det är väl inte bra idag heller, men jag tror att det är bättre en vad det var när de borgerliga styrde i början av 90-talet. Men och andra sidan så gick det ju inte speciellt bra för något annat land i norden i början av 90-talet om man ser det på det sättet.

Men det är svårt att besluta säg för vad man ska rösta på nästa val, men för mig känns det fel att rösta på det borgerliga blocket då det vill sänka bidragen och försämra för de som har det svårast. Jag tror jag läste någonstans att M vill sänka skatterna med 40 miljarder, jag får en känsla av att det här kommer drabba allvarligt på de som behöver hjälp och stöd i samhället.

Hur resonerar och tänker ni?

Mvh

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Även om jag inte röstar höger själv så hoppas jag att en borgerlig koalition vinner. Det ska blir kul att se dom fyra partierna komma överens trots att dom står längre ifrån varandra än vad dagens styrande koalition gör.

Det skulle också bli spännande att se hur stor (eller liten) skillnad det faktisk blir. :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag är inte heller någon expert, men det var väl lite det glada 80-talet som bäddade för krisen i början av 90-talet. Men sen så kanske inte moderaterna skötte krisen så bra heller.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Helt rätt är att socialdemokraternas politik under 80-talet bäddade för krisen under den borgerliga regeringen. De gjorde vad de kunde med krispaketen, men hela tiden satt de i knät på sossarna som kunde diktera villkoren lite som de kunde om jag minns rätt.

Lite symptomatiskt är det med EU-ansökningen: Ingvar Carlsson fick stolt läman in Sveriges ansökan, borgarna fick slita med alla förhandlingar om snus, bidrag och femtielva saker till, medan Göran Persson fick sola sig i glansen när Sverige officiellt blev medlem i EU.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Det skulle också bli spännande att se hur stor (eller liten) skillnad det faktisk blir.

Skillnaden kommer nog inte märkas speciellt mycket, det kommer krävas bra längre tid än 1-2 mandatperioder att vända skutan på rätt köl igen och undertiden så kommer vi få det sämmre (precis som på 90-talet) och det kommer att resulterar att de förbättringar som kommer (om än lite senare) kommer att hämtas hem med en annan sittande regering (precis som 90-talet) och denna regering kommer att fortsätta att vända skutan neråt i djupet igen (precis som idag).

Så någon större skillnad kommer det inte bli, svensken kommer inte märka av skillnaden i sina plånböcker, skolan kommer inte få fler läroböcker och köerna kommer att vara lika långa till vården eftersom pengarna saknas för att göra förbättringar...

- M

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Gladh skrev:

Det skulle också bli spännande att se hur stor (eller liten) skillnad det faktisk blir.

Skillnaden kommer nog inte märkas speciellt mycket, det kommer krävas bra längre tid än 1-2 mandatperioder att vända skutan på rätt köl igen och undertiden så kommer vi få det sämmre (precis som på 90-talet) och det kommer att resulterar att de förbättringar som kommer (om än lite senare) kommer att hämtas hem med en annan sittande regering (precis som 90-talet) och denna regering kommer att fortsätta att vända skutan neråt i djupet igen (precis som idag).

Så någon större skillnad kommer det inte bli, svensken kommer inte märka av skillnaden i sina plånböcker, skolan kommer inte få fler läroböcker och köerna kommer att vara lika långa till vården eftersom pengarna saknas för att göra förbättringar...

- M

Jag ska rösta för första gången nästa år.
Kan inte någon berätta för mig, vilka dessa förbättringar skulle bli om vi skulle få en borgerlig regering.

Medlem sedan juni 20057 inlägg

Jag har en känsla av att inom kort kommer vi (speciellt förstagångsväljare) att bli överrösta av broschyrer från höger och vänster som vill berätta varför just deras parti kan göra Sverige till ett bättre land att leva i. Men, som jag tror Göran Persson har sagt, vallöften är inte riktiga löften.

Men som tidigare sagt här, det blir nog ingen större skillnad första mandatperioden.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

globst skrev:

Jag har en känsla av att inom kort kommer vi (speciellt förstagångsväljare) att bli överrösta av broschyrer från höger och vänster som vill berätta varför just deras parti kan göra Sverige till ett bättre land att leva i.

Räkna med att du kommer få ett personligt adresserat och underskrivet brev från Göran Persson. Då är det dags att fråga dig om du vill rösta på någon som tror du är så korkad att du verkligen tror att Göran Persson verkligen vände sig till dig personligen. ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

För en gång skull delar jag visioner med Gladh ;)

Medlem sedan juni 20057 inlägg

UlfT skrev:

globst skrev:

Jag har en känsla av att inom kort kommer vi (speciellt förstagångsväljare) att bli överrösta av broschyrer från höger och vänster som vill berätta varför just deras parti kan göra Sverige till ett bättre land att leva i.

Räkna med att du kommer få ett personligt adresserat och underskrivet brev från Göran Persson. Då är det dags att fråga dig om du vill rösta på någon som tror du är så korkad att du verkligen tror att Göran Persson verkligen vände sig till dig personligen. ;)

Har man fått brev från Skurt så... :OO

Men å andra sidan har jag inte planerat att rösta på sossarna. Det ska bli kul att se vad partierna gör för att få oss att tro att de kan göra allting bättre (:

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

meza skrev:

... men jag tror att det är bättre en vad det var när de borgerliga styrde i början av 90-talet.

meza skrev:

Hur resonerar och tänker ni?

Antingen att du egentligen inte är intresserad av några svar utan bara är ute efter att så frön av tvivel genom att upprepa samma lögn gång på gång? Eller så läser du inte svaren du får?

Har ju svarat just dig när du ställde exakt samma "fråga" i denna tråd:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=125782&forumid=110

Här det igen.

SCB:s arbetsmarknadsstatistik skvallrar om när krisen tog fart (tänk då också på att arbetsmarknaden har en tröghet inbyggd i sig, både i nergångar och uppgångar).

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____23004.asp

Borgarna bildade regering i september 1991.

Vilken slutsats drar du?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Kan inte någon berätta för mig, vilka dessa förbättringar skulle bli om vi skulle få en borgerlig regering.

Du kommer inte märka några förbättring med en borglig regering, och det beror inte på att deras politik är sämre, utan att svensken är van att få allt serverat på silverfat.

Skillnaden mellan vänster och högerns politk (istora drag) är att vänster menar att kollektivit är viktigare och högern att individen är viktigare. Så om borgarna skulle få makten så måste hela system reformeras innan man kan se vinsterna med ett borgligtstyre och eftersom detta medför att personer som är beroende av andra (riktigt j-vla många i vårt samhälle) kommer att få det sämre än idag så kommer man vid nästa val få in en vänsterregering igen som fortsätter att köra sitt race och köra sverige ner i botten.

- m

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)