CCoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Bire skrev:
ade skrev:
Jag orkar inte läsa allas inlägg, men jag vill bara ge min åsikt och det är att detta är helt sjukt! Har dom dåligt med att göra eftersom dom börjar med sådant trams?
Nogger + Lakrits = sant
innebär ju att Nogger (glassen som hetat så sedan 78a, nu finns med lakrids, och att detta är ett faktum. Om den där ledningen inom antirasistgruppen inte förstått det så borde dom faktsikt skola om sig eller passionera sig.
Sådant gör mig väldigt arg!
passionerad politiker = Laila Freivalls eller vem tänker du på?
:e Skrattar så jag gråter :e
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
legis skrev:
Du har helt fel. Jag kommer själv från en värld där ordet alltid har använts och inte en enda reflekterar över att det kan tolkas på ett sånt sätt du tar upp i det sammanhanget de använder det. Vi snackar om intelligenta människor med en vänskapskrets av alla nationaliteter samt hudfärger.
Ok, jag har fel. Kan du då vara så vänlig och hänvisa mig till källor med korrekt information? Fram tills dess har jag precis lika mycket rätt som du, dina ord väger inte mer än mina.
Det är fruktansvärt ignorant av dig att anta att dessa personer använder ordet för att de vill segregera folk baserat på utseende.
Jag menar inte att man medvetet nuförtiden använder det så, men någonstans inombords borde man känna till att det kan uppfattas som stötande och då tycker jag att man skall se över ordvalet. Ordet Ä R laddat och många finner det stötande.
Det är först på senare tid som ordet neger och dess avarter har fått en så laddad innebörd. Kalla det medvetenhet eller global förståelse, men det är trots allt så det ligger till. Jag snackar ev EGEN erfarenhet.
Jag håller inte med[eller det beror på vad du menar med 'på senare tid'], jag fick alltid lära mig att ordet neger var ett "dumt" ord och inte borde användas. Ordet negerbollar fick jag också lära mig inte var så uppskattat då jag haft klasspolare som vart svarta.
Jag förväntar mig inte att nån skall ändra åsikt eller så, min lilla erfarenhet här säger mig att det inte fungerar så; när en svensk är eller kan tänkas vara offret för rasism, då skall det skrikas så det hörs över atlanten, men när det är tvärtom, då är det bara larvigt och långsökt.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
dAEk^ skrev:
Jag håller inte med[eller det beror på vad du menar med 'på senare tid'], jag fick alltid lära mig att ordet neger var ett "dumt" ord och inte borde användas. Ordet negerbollar fick jag också lära mig inte var så uppskattat då jag haft klasspolare som vart svarta.
Det där är nog till viss del en generationsfråga. När jag växte upp var det inget snack om att negroida personer benämndes "negrer", och det utan en tillstymmelse till rasism. Det var bara en benämning på ett folkslag helt enkelt. Senare ändrades det och nu bör man väl undvika ordet. Att klassa alla som använder ordet som rasister är måhända lite förhastat.
CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg NI har väl sett deras senaste tillskott?
Pappa (född -35) brukade säga nigger. Inte för att han är rasist utan för det är benämningen han växt upp med. Min syster påpekade för honom ett flertal gånger att ordet fått en negativ klang numera. Han ville ju inte att folk skulle tro han var rasist så nu skulle det bli ändring. En dag när de var på ett fullpackat apotek började han:
- De där svartingarna...
Syrran kollade surt på honom. Hans kommentar:
- Men jag fick ju inte säga nigger!!!
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
dAEk^ skrev:
Ok, jag har fel. Kan du då vara så vänlig och hänvisa mig till källor med korrekt information? Fram tills dess har jag precis lika mycket rätt som du, dina ord väger inte mer än mina.
Jag trodde det framgick att jag har helt egna erfarenheter. Du sade följande:
dAEk^ skrev:
Att det alltid har kallats för negerbollar tror jag inte på, jag tror inte heller att det var en slump att man råkade vända på det från negro till neger. Det är dessvärre ganska vanligt att äldre använder ordet neger och även främlingsfientlighet/fördomar är relativt vanligt bland äldre [70+]. Jag tror helt enkelt att ordet negerboll kommer från ett Sverige där det var ok att sätta etiketter på folk som är olika. Jag tror att det kommer från ett samhälle där ordet neger användes som ett sätt att skilja dom från oss och där man inte heller var intresserad att veta ifall det uppfattades som stötande av denna minoritet.
Jag sade att det är helt fel. Vad vill du ha för fakta? Du anklagar mig och personer jag vuxit upp med för ovan och jag säger att du har helt fel i ditt antagande. Hur mer tydligt kan det bli...
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Pace skrev:
Det är lustigt att färgskalor alltid kan associeras till människor, och framför allt hur fel det är. Varför?
Tänk om 88:an hade kommit ut i en helvit version. "Heil Hitler och heil den vita rasen!".
Nu finns den i en brun version. Gissa vilken färg nazisterna hade på sina skjortor. :e
SsolbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Min åsikt om själva grunddebatten med glassen i fråga är att det är hur töntigt som helst.
Btw var jag på Kanarieöarna i veckan, där sålde de kakor/godis, det var en sort som fanns i två varianter, en ljus och en brun.
Hur gjorde dom då för att tydliggöra vad påsarna innehöll? Enkelt.
De hade en vit figur (kille) på den med vita kakor och en mörkare figur (kille) på den med mörkare kakor.
Tyvärr uppmärksammade jag inte vilket företag som tillverkade, men det skulle inte förvåna mig om samma sorts kakor säljs här i Sverige, men GIVETVIS med andra förpackningar, en smula mer "svenskare".
Btw2 ang. diskussionen om chokladbollar så fanns det för inte alltför många år sen här i Sverige en förpackning med chokladbollar som hade en bild av en palm samt en svart liten tjej på framsidan.
Snacka om att det företaget skulle vara rökt idag om den förpackningen kom fram igen.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inläggÄr det inte lite peddovarning på SIA:s glass?: http://online.opv.se/productImages/300p/9201/92014084.jpg
Ska barnen suga på den, eller hur är det tänkt?
colione skrev:
NI har väl sett deras senaste tillskott?
Den bilden är gammal ;) Ursprunget iaf.
Man ser tunnelbanan i bakgrunden, och de gamla vagnarna togs ur bruk för några år sedan, dom rullar inte längre :) Därför är din bild genomskådad :)
Nu vet jag att bilden är ett montage, och skulle vara ironiskt :)
Men jag kunde inte låta bli ;)
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg
UlfT skrev:
Är det inte lite peddovarning på SIA:s glass?: http://online.opv.se/productImages/300p/9201/92014084.jpg
Ska barnen suga på den, eller hur är det tänkt?
Tydligen. Ser rätt vidrig ut. :e
CCoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg
M.Cheraghi skrev:
...Man ser tunnelbanan i bakgrunden, och de gamla vagnarna togs ur bruk för några år sedan, dom rullar inte längre :)...
Var fan ser du tunnelbanan?! :q Tåget går ju på en bro, dumfan :e
Ja, nu kan man väl vänta sig nåt långt hemma-hos reportage hos Mr GB,
med efterföljande avslöjande bilder i Aftonbladet och Hänt i väcket. :)
avslöjad
Var fan ser du tunnelbanan?! Tåget går ju på en bro, dumfan
Jo, tågen går även på broar i Stockholm...
:e
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägglegis » Okej, det är mkt möjligt att jag har fel i mina antaganden, sorry.
Jag tycker dock ändå att det är lite lustigt att väldigt många fortfarande vägrar att använda ett lämpligare ord än negerboll. Hur kommer det sig att just detta ord "måste" finnas kvar när andra "negerord" mer eller mindre försvunnit helt & hållet?
Idag använder man tex inte längre ord som:
- negerhöns
- negerhuvud
- negerpeppar
Nu vet jag visserligen inte om dessa exempel alltid hetat så, på samma sätt som vissa påstår att negerboll alltid hetat negerboll, men spelar det någon roll egentligen? Idag använder man tex inte ordet Kärring [bortsett från som skällsord] eftersom det uppfattas som negativt. Negerbollens utveckling[eller hur man uppfattar ordet] sträcker sig kanske inte så långt bak i tiden som kärringens, men ändå, utvecklingen pekar åt samma håll.
Fina bilder btw. :L
dAEk^ skrev:
Idag använder man tex inte ordet Kärring [bortsett från som skällsord] eftersom det uppfattas som negativt.
Jo, det gör det, i ett väl accepterat sammanhang, nämligen i ordet "Påskkärring". (Ska det vara riktigt jämställt borde det väl heta "påskmänniska")
Dessutom flyger de till Blåkulla, vilket är väldigt rasistiskt mot smurfar...