webForumDet fria alternativet

Rasistisk glassreklam?!

Politik & samhälle

136 svar · 5 917 visningar · startad av Coccozz · sida 2 av 7

Frågan, av Coccozz

Läser på aftonbladet att GB nu skall anmälas till DO p.g.a. massa indicier och folk som vill se annat än vad verkligheten erbjuder. Ibland undrar man om folk vill ha höjda skatter eller varför de slösar så förbannat med skattepengar på alla utredningar av helt sjuka saker. Gah, kan man inte fälla AMF när de har gjort ett, i mina

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Lina: Håller med dig.
Akta dig bara.. Även wF har sina "rasse-jägare".
Folk som letar rasistiska undertoner i allt man skriver och uttrycker.
Bara så du vet.

Klassiskt exempel av det som kommer misstolkas är:

Lina skrev:

Jag ska inte dra alla över en kam, och missförstå mig inte nu. Jag har absolut inte någonting emot invandrare, men debatten om att man absolut inte ska vara rasistisk har gått för långt!

Tyvärr finns den låga nivån även här. Ursäktar man sig inte är
man rasist. Ursäktar man sig gör man fel.
Det är inte lätt, detta.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Okkido skrev:

....
Hade det inte varit för att nogger är äcklig.....

Fyfasiken! Hets mot glass-sort!
Vik hädan!
I kamp skall du gå
I kamp skall du dööööööööööööööö......

:birp

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Dagens samhälle här sjukt! x( :bla eller så är det bara vissa människor som får för lite publicitet! :OO

Mer behöver jag inte skriva....

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

filippo skrev:

Dagens samhälle här sjukt! x( :bla eller så är det bara vissa människor som får för lite publicitet! :OO

Mer behöver jag inte skriva....

Om nu vissa människor får för lite publicitet skall de då kunna gå till DO och anmäla fall som helt uppenbart saknar seriösa grunder? Jag tycker solklart nej. Detta är onödigt slöseri med skattepengar och det är sådant här (och sossarnas arbetslöshetsmygel, givetvis :p) som tvingar upp skatterna till rekordnivåer.
Vi måste lära oss att inte behandla saker som är fullständigt oseriösa. Om inte annat sinkar detta dessutom förslag och anmälningar från seriösa bidragsinlämnare. Fy katten för CMR och deras metoder.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Ur artikeln skrev:

Centrum mot rasism är en rikstäckande paraplyorganisation för olika grupper som arbetar mot rasism. Organisationen bildades 2003 efter ett förslag från regeringen. Centrum mot rasism invigdes i Stockholm för ett drygt år sedan av demokrati- och integrationsminister Mona Sahlin. Verksamheten finansieras med statsbidrag....

Väl använda skattemedel? :q Skattepengar bör kanske kunna gå till bättre ändamål? BUP kanske?

Tycker dock att är positivt att de inte slog på den stora släggan och gjorde en anmälan mot hets mot folkgrupp, som annars är så vanligt. ;)

Magnusreklamen som var för något år sedan blev anmäld även den. Har för mig att det var till diksrimineringsombudsmannen. Reklamen löd ungefär: "...Jag gillar Magnum, så jag brukar köpa tre stycken. En till mig, en till min flickvän, och en ytterliggare en till till mig. Detta fick man på något sätt tillkönsdiskriminering.

Det finns alltid folk som överreagerar, och det roligare blir inte själva överreaktionen, utan det uppenbara i att de tar sig själva på så stort allvar att de inte inser att de gör bort sig. :)

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Vad är nästa? Kaffe Latte? Låter ju nästan som Kaffe Blatte ju :l

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Reagerade faktiskt lustigt nog på det här idag när jag såg en plansch. Men att anmäla det? Man kan ju undra vad folk lider av ibland. Har dom inget bättre för sig.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Jävlar va långsökt! :e
Och det här går en del av våra skatter till? Jippie!!!

AB skrev:

Hittills har GB Glace inte fått några andra reaktioner på kampanjen än de från Centrum mot rasism.

Skräll... :OO

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Vad är nästa? Kaffe Latte? Låter ju nästan som Kaffe Blatte ju :l

Cafe blatte är ju svart kaffe.. :OO

Medlem sedan mars 2001484 inlägg

På SvD:s hemsida kan man läsa om hur moderaten Thomas Billström rasar mot glasskritiken. Väl rutet av Thomas, men kunde SvD inte ha låtit bli att sänka sig till kvällstidningsnivå genom ordvalet "rasar"? :OO

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Och efter svart kaffe kommer söt- och saltlakrits för att tätt följas av bildäck och sist men inte minst kommer kritik även att riktas mot sotaren, som ser ut som en wannabe.
Näe, det här är det sjukast sjuka. Mini-Amerika var ordet, sa Bull!

BTW! De borgerliga ryter betydligt bättre än vänsterblocket som mest gullar och är duktiga, efter 50 års hård övning, på att göra absolut ingenting och få det att se ut som om de sliter stenhårt.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Precis lika rasistiskt som "svenne-ställe"-reklamen i mina ögon... alltså inte alls. Som sagt, det hela känns så väääääääldigt långsökt!

Ang. negerbollar så tycker jag att det är fel att använda det ordet, varför skulle det vara ok, men att döpa om vaniljglass till "arisk glass" vore fel? Eller skulle det vara ok?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

dAEk^ skrev:

Precis lika rasistiskt som "svenne-ställe"-reklamen i mina ögon... alltså inte alls. Som sagt, det hela känns så väääääääldigt långsökt!

Ang. negerbollar så tycker jag att det är fel att använda det ordet, varför skulle det vara ok, men att döpa om vaniljglass till "arisk glass" vore fel? Eller skulle det vara ok?

Du svarar på frågan själva. "Negerbollar" är inget omdöpt ord, det har alltid hetat så. Själva ordet "negerbollar" blir fel när du börjar dela upp det i två ord. När du däremot använder ordet som ett ihopsatt ord har det ingen annan betydelse än lite ihopblandat smör, socker och kakao.

Vilken betydelse ord får bestäms av ditt användande och den miljö du växer upp i. För de som alltid använt ordet "negerbollar" för att beskriva det vi kalla "chokladbollar" så har det ingen annan betydelse och är inte menat att kränka någon.

Det man däremot som hyffsat intelligent person bör tänka på är att givetvis inte använda ord som i sammanhanget kan tolkas eller uppfattas fel. Går jag på café i Stockholm så inte tusan säger jag "ge mig två negerbollar"...

Medlem sedan mars 2001484 inlägg

dAEk^ skrev:

"Neger" anspelar på "negro" som betyder svart. Negerbollar är svarta.

Arier är en beteckning på indoeuropéer (perser, greker, armenier etc.) som missförstods av Hitler. Därför vore det lite konstigt att döpa gräddvit vaniljglass efter folkslag som är hyfsat mörka i hyn.

Negerbollarna fick sitt namn när språkbruket var annorlunda. Om vi i dag döpte om vaniljglass till arisk glass -- syftandes på Hitlers missuppfattning -- skulle det så klart vara idiotiskt på en helt annan nivå än att tillämpa gammalt, möjligen något förlegat, språkbruk.

Att klaga på negerboll, Nogger Black och andra "anspelningar" på etniskt tillhörighet, tyder bara på individens egen trångsynthet. Hur många svarta tror ni känner sig kränkta av GB:s reklam eller av uttrycket negerbollar?

Brukade alltid kalla dom kokkos bollar själv...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Brukade alltid kalla dom kokkos bollar själv...

Vilket kan bli fel eftersom det finns ett annat bakverk som kan kallas koksbollar, samt att negerbollar inte nödvändigtvis innehåller kokos.

Vi kan väl kalla dom chocolate salty balls, fastän dom inte är salta...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Vi kan väl kalla dom chocolate salty balls, fastän dom inte är salta...

Om man inte visste bättre skulle man tro att sången i South Park syftar på pungkulor...

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

legis skrev:

"Negerbollar" är inget omdöpt ord, det har alltid hetat så. Själva ordet "negerbollar" blir fel när du börjar dela upp det i två ord. När du däremot använder ordet som ett ihopsatt ord har det ingen annan betydelse än lite ihopblandat smör, socker och kakao.

Så om det alltid vart på ett visst sätt ska det fortsätta vara så?
Man kan ju undra varför det döptes om från negro till neger från början. Negrobollar skulle vara helt acceptabelt för mig eftersom det syftar på just färgen svart, medan ordet neger har en historiskt sett negativ innebörd och inte nödvänligtvis associeras till enbart färgen utan svarta människor.

Mitt exempel om den ariska glassen var dåligt, okej... men det var det enda jag kunde komma på med så kort varsel. :r

jepsO skrev:

Att klaga på negerboll, Nogger Black och andra "anspelningar" på etniskt tillhörighet, tyder bara på individens egen trångsynthet. Hur många svarta tror ni känner sig kränkta av GB:s reklam eller av uttrycket negerbollar?

En hel del kan jag tänka mig.

När ska vi sluta sätta "etiketter" på folk, vad tillför det samhället att skilja på vita och negrer? Vart ligger nyttan?

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9530008.asp

Enligt Tobias Billström är Centrum mot rasisms verksamhet finansierad med skattemedel, något som Amina Ek, verksamhetschef på Centrum mot rasism, bekräftar. En modell som Tobias Billström nu ifrågasätter.

Det förstår jag verkligen! :l

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)