Läser på aftonbladet att GB nu skall anmälas till DO p.g.a. massa indicier och folk som vill se annat än vad verkligheten erbjuder.
Ibland undrar man om folk vill ha höjda skatter eller varför de slösar så förbannat med skattepengar på alla utredningar av helt sjuka saker. Gah, kan man inte fälla AMF när de har gjort ett, i mina ögon, mycket tveksamt reklaminslag i TV (säger jag svennestället anatr jag att flera av er förstår vilket jag tänker på), så kan man nog inte fälla GB för att man vill se att nogger=nigger och att svart skall assoscieras med negrer. Det hoppas jag iaf inte, GB skall inte behöva för att en del är så sjuka att de inte kan se färgen svart utan att tänka på neger.
Jag, om någon, tycker rasism är hemskt, men nu är det snart Amerikastatus här.
ps. Alla felstavningar beror på att jag åt glass medan ja skrev det här :birp
Herrejävlar, detta är sjukt. Det var ju inte längesen bageriet i Skåne blev stämda för att de sålde chokladbollar under namnet "negerbollar" eller liknande. Det ligger ju ingen rasism bakom själva namnet, det är bara så att det alltid haft det namnet.
Känns bara som att Centrum mot rasism motarbetar sig själva. Som med så mycket annat blir det svårt att ta dem på allvar när de drar på för stora växlar för ingenting. Väntar bara på att de ska ta i med hårdhandskarna mot 88:an också.
Aja, bara de ger fan i Tip-Top (som återlanseras i maj - woho!) :).
GB är ett företag som vill tjäna pengar genom att sälja glass.
Man undrar ju vad organisationen Centrum mot rasism tror att GB skulle tjäna på att medvetet ta fram en glass som är rasistiskt? Är extremhögern en stor kundgrupp?
legis skrev:
Sverige är ett j*kla mini-usa idag.
Den stora skillnade är väl att vi i Sverige skrattar åt sånt här. I USA hade säkert GB fått betala skadestånd i miljonklassen.
Ja, legis, precis vad jag också tänkte på. Negerbollar. Jag tänker då rakt inte sluta säga det innan de stämmer mig. Det heter faktiskt så.
För övrigt känner jag flera mörkhyade som också säger negerboll. Sjuka jävlar det finns.
Frågan är dock att om man automatisk drar slutsatsen att svart syftar på negrer så kankse man inte passar i en rörelse mot rasism. Eller?! :?
Hehe, Web-Tor, vem vet :P Har inte gjort någon större undersökning än, men jag jobbar på den. ;)
Att nogger black skulle vara rasistiskt, det kändes som ett dåligt skämt som behövs förklaras för att man skulle fatta det.
När det gäller AMF, så tycker jag att den reklamen är helt ok om man ser den på ett annat sätt. Jag tror inte att de vill säga att "Så här är alla invandrare" eller "Så här tänker vi oss våra framtida kunder med invandrarbakgrund." Jag tror syftet med hela den reklamserien var att skapa reklam som olika samhällsgrupper, i detta fall unga invandrare, kunde uppmärksamma och tycka är roliga.
Den stora skillnade är väl att vi i Sverige skrattar åt sånt här. I USA hade säkert GB fått betala skadestånd i miljonklassen.
Nej! USA har till skillnad från Sverige lagar som gör det möjligt för enskilda personer att få ut stora skadestånd. Däremot så är skyddet mot folkgrupper där ingen person eller organisation har pekats ut dåligt. Alltså så är det tveksamt om det skulle gå att få ut något skadestånd för "Hets mot folkgrupp" eller liknande i USA
When it comes to AMF, I've got over it. Jag har inga problem med att förstå vad de menar, men jag tycker ändå inte att svenne är ett vackert ord utan, i min värld, är det likställt med ordet blatte, vilket jag aldrig skulle yttra, speciellt inte i en reklamkampanj.
Åsikterna är dock delade om saken och det är så med mycket, man uppfattar samma sak olika.
AMF uppfattade jag bara som dåligt, men Centrum mot Rasism är, i mina ögon, enormt dåligt. Sååå långsökt. Som tidigare nämdes, CMRs anklagelser är som ett dåligt skämt som måste förklaras.
nitro2k01 skrev:
Ja, det vet ju "alla" att 88 betyder "Heil Hitler" (H=Bokstav 8 i alfabetet)
Jag såg en gubbe i en svart Saab med skinnklädsel förut, som han brände skiten ur. Jag tycker att han var rasistisk för när jag spekulerat i tre timmar kom jag att tänka på hur USA brände svarta slavar (människor » har ju skinn) på bål under slaveritiden för några sekel sedan. Jag menar, vad tänker den där bilägaren med egentligen? Jäkla rasist och slaveriförespråkare! x(
Långsökt? Inte särskilt i jämförelse med annat. ;)
men jag tycker ändå inte att svenne är ett vackert ord utan, i min värld, är det likställt med ordet blatte,
hehe, här måste jag erkänna en sak. Jag var helt övertygad om att "svenne" var ett skällsord som invandrare använde till personer som försökte bete sig som svenskar. D.v.s inte tvärtom att det skulle likställas med "blatte", utan mer "wannabe-svensk".
Jag är med. Jag har kredit kvar på mitt SIBA-kort...
ojdå.. rött kort med vit bakgrund och svart remsa på baksidan..
ujj ujj ujj... vad hade "centrum mot rasism" för mailadress nu igen?
Kankse dags att börja fundera lite över vad som är rasistiskt och inte egentligen.
Känns som om svenska folket börjar vända rasismen emot sig. Att smyga på tå och hela tiden tänka på att inte säga saker som kan feltolkas kallar jag inte att vara välvilligt inställd gentemot invandrare.
Vem tänker på svenskarna som numer inte kan göra en massa saker av rädsla för att vara rasist.
Vill berätta om en incident som utspelade sig på ett tåg.
Det var en ung man (av utländsk härkomst) som inte ville visa upp biljetten för konduktören.
När konduktören uppmanade honom att visa biljetten ryckte mannen på axlarna och rabblade upp en harang på ett främmande språk. Konduktören försökte på engelska men det gav samma resultat. Då gav konduktören upp.
När jag lite senare fick visa min biljett frågade jag konduktören varför mannen slapp betala. Konduktören svarade då att eftersom han inte kunde kommunicera med passageraren så fick det vara. SJ ville inte bli kallade för att vara ett rasistiskt företag.
En fin gest av SJ må jag säga.
Men när man senare har läst om ett barn (svenskt) som fått kliva av tåget, en station innan hans destination, bara för att pappa skickat med för lite pengar till biljetten. Då blir i alla fall jag lite ledsen.
Varför får vuxen invandrare åka med tåget gratis när en liten kille
inte får det?
Jag ska inte dra alla över en kam, och missförstå mig inte nu. Jag har absolut inte någonting emot invandrare, men debatten om att man absolut inte ska vara rasistisk har gått för långt!
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849