fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
Gladh skrev:
Jag behöver inte läsa något alls, det är du som påstår att ljudföroreningar i havet tvingar delfiner och valar upp på land, lägg fram konkreta bevis på detta så slipper vi båda två spekulera hurvida det är sant eller ej. Du har inte visat några som helst bevis på detta. Och för varje rapport som du hittar och för varje forskar som stödjer dina teorier, så kan jag hitta rapporter och forskar som säger annorlunda. Så var står vi då? Vem har rätt? Du eller jag?
Om vi nu går tillbaka till det aktuella fallet ses det såpass allvarligt att USA:s regering tillsätter en utredning. Utrustningen är tillsvidare förbjuden i EU då man inte vet vilka effekter den har på djurlivet. Man misstänker att utrustningen som användes kan ha fått delfinerna att stranda, vilket man nu vill utröna. Hur kan du kräva bevis för något som är under utredning?
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Gladh skrev:
Jag behöver inte läsa något alls, det är du som påstår att ljudföroreningar i havet tvingar delfiner och valar upp på land, lägg fram konkreta bevis på detta så slipper vi båda två spekulera hurvida det är sant eller ej. Du har inte visat några som helst bevis på detta.
Jag vill gärna ta för givet att folk som påstår något har läst på åtminstone litegrann om saken innan och inte bara gissar hejvilt. Om du inte läst på nåt alls så kan jag inte göra annat än att avfärda de flesta av dina påståenden som egna gissningar och hävda att du inte är speciellt trovärdig. Eller hur?
Gladh skrev:
Och för varje rapport som du hittar och för varje forskar som stödjer dina teorier, så kan jag hitta rapporter och forskar som säger annorlunda. Så var står vi då? Vem har rätt? Du eller jag?
Fint! Eftersom jag gärna läser artiklar och dylikt som tar upp andra infallsvinklar så får du gärna visa några av dina källor. Här är några av mina:
Artikel från BBC News om bullerföroreningar i haven
Artikel från MSNBC om bullerföroreningar och valars kommunikation
Marscha Green, Ocean Mamma Institute, om fisk och ekolod
Artikel från CNN ang. valar och ekolod
Rapport där amerikanska flottan erkänner att ekolod dödade strandade valar, National Marine Fisheries Service
För övrigt så tycker jag inte "jag har rätt, du har fel, no matter what"-diskussioner ger så mycket. Jag tycker det är roligare när syftet blir att komma fram till något inom ämnet och upptäcka nya infallsvinklar, även om man tycker olika, istället för att motbevisa varandras utsagor. Fast det är så svårt att låta bli att säga emot när du hela tiden kommer med nya osannolika påståenden och irrelevanta exempel. ;) Däremot har jag lärt mig massor under tiden, så tack för att sporrade mig att kolla upp fakta om valar, delfiner, buller och annat spännande. :bire
HhltmMedlem sedan nov. 2004438 inlägg Jag förstår inte riktigt diskussionen, eller rättare sagt vart den vill/ska komma - ska vi alla bli rörande överens om att ha en "Tysta i havet"-dag eller vad?
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
hltm skrev:
Jag förstår inte riktigt diskussionen, eller rättare sagt vart den vill/ska komma - ska vi alla bli rörande överens om att ha en "Tysta i havet"-dag eller vad?
hltm, nej jag håller med, den har liksom börjat spåra ur... :|
Eftersom det inte finns nåt "natur-forum", så råkade den hamna här där man just debatterar mer än i de andra forumen. Jag tror jag var ute efter att typ visa "kolla vad jag har läst! visste ni om det här?" och sen förhoppningsvis få höra spännande saker som andra vet/har läst/har hört om ämnet.
Ni som vet, hade det passat bättre med den här tråden under Övriga frågor?