Oavsett om det går att garantera eller ej så finns det inte så mycket fisk på det djupet, och definitivt inga delfiner eller valar. Alltså är det rätt irrelevant.
Det finns garanterat inga valar i NewYorks hamn heller. Gå upp 3950 meter och du kommer fortfarande inte hitta något ljud som är skapat av människan och jag kan garantera dig att det simmar både valar och delfiner på det djupet. Det hela var ett exempel på att man hittar ljud på visa platser och inte på andra. Och platser som man inte hittar ljud på kommer att vara fler än de som man hittar ljud på om man bestämmer sig för att mäta på varje enskild kvadratmeter av vattenytan.
Alltså är det också irrelevant med hur mycket ljud det blir per kubikmeter vatten också. Bullret på land blir ju försumbart om man slår ut det på all kubikmeter luft som finns också. Men det gör man inte.
Det beror på hur du mäter. Placera en person på varje kvadratmeter på sveriges yta och låt den personen avgöra om det bullrar eller ej, en majoritet kommer att säga att det inte gör det, alltså så finns inget buller problem. Skillnaden mellan fisken och människan är att den kan "fly undan" bullret i fler led än x-y av egen kraft, vilket faktiskt gör det mer intressant att mäta per kubikmeter än kvadratmeter.
"De har de gjort i alla år"? De här ljuden har uppkommit de senaste hundra åren.
Det handlar inte bara om ljud, arter anpassar sig efter omständigheterna som de lever efter och de har de gjort i alla år.
Det är klart att de flyttar på sig när de inte har något val, men frågan är ju vart de ska ta vägen. Sämre jaktmarker främjar inte direkt populationen.
Tja, om alla fisk flyttar till samma ställe så blir ju inte jaktmarkerna sämre, bytet flyttar ju med.
Då är det smidigare att begränsa ljudutsläppen och i vårt eget intresse dessutom eftersom vi käkar fisk och andra läckerheter från havet
Och jag önskar att det var fred på jorden. Om man inte kan enas om att minska utsläpen av koldioxiden, hur smidigt blir det då att minska buller problem i havet som vi inte märker? För min del så finns det inte så mycket läckert i havet så mina intressen påverkas inte direkt om fisken flyttar.
Men återigen, ljudproblemen är bara spekulationer och vi vet inte om det skapar problem för fisken eller ej. Och så länge det inte finns några säkra bevis för att det är så, så lär nog fisken få anpassa sig till bullret eller flytta, tråkigt nog.
- M