webForumDet fria alternativet

Röda Korset?

Politik & samhälle

18 svar · 1 466 visningar · startad av Coccozz

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Frågan#1

Hej!
Tänkte bara dela med mig av mina oerhörda kunskaper :e, nu när bidragsgivande till offer i Asien är så populärt. Jag har länge varit väldigt intresserad av biståndsarbete, frivilligorganisationer och hjälporganisationer och att kolla vad pengarna man skänker egentligen går till.
Läste här om dagen en undersökning om hur mycket av pengarna du skänker som egentligen kommer fram och såg då att Röda Korset ligger enormt dåligt till procentuellt sett. Jag skulle till och med vilja avråda från att skänka pengar till de, i alla fall om man vill hjälpa så mycket som möjligt.
Av 100 skänkta kronor går nästan en fjärdedel (23%) till Röda Korsets administrativa kostnader, vilka är oerhört höga jämfört med andra organisationer som endast tar 8-10%.
Som sagt, vill bara göra alla uppmärksamma på detta!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jo, det stämmer nog ganska bra, men man bör nog betänka att Röda Korset gör rätt mycket mer än bara biståndsarbete.

Röda Korset är ofta med när det gäller att medla i konflikter och är internationellt erkända på det här området. Det är den enda organisationen i världen som kan kräva att få göra besök i fångläger oavsett var i världen de är (så länge landet har skrivit på Genéve-konventionen ska tilläggas). Röda Korset är för övrigt den organisation som stod bakom initieringen av Genévekonventionen. Jag är dock inte på det klara om de fortfarande ansvarar över den författningen.

Röda Korset bedriver i nuläget verksamhet i 181 länder (det finns knappt 200 totalt). Verksamheten anpassas efter landets behov. Röda Korsets hjälpverksamhet bygger inte på vad man i Sverige tror är bra i t.ex. Sudan. Det bygger på Röda Korset i Sudans uppfattning om vad som behövs.
I Sverige finns till exempel Första Hjälpen-grupper, besöksverksamhet (besöker i första hand ensamma sjuka och äldre på regelbunden basis), jourhavande kompis med mera.

Det finns naturligtvis för- och nackdelar med Röda Korsets hjälpverksamhet, på precis samma sätt som det finns för- och nackdelar med andra hjälporganisationer. Men jag anser fortfarande att Röda Korset är en av de få hjälporganisationer jag verkligen litar på. Det är väl den och "Läkare utan gränser" som brukar få mina bidrag. :)

Jovisst håller jag med om att det finns rimlighet i kostnaderna i vanliga fall, men när man, som i tv4s gala, skänker 160 miljoner till Asien och bara ~120 kommer fram känns det fel när det kunde ha vart ~145 miljoner istället. Här har det ingen betydelse om man har är störst i världen, om man ensam får besöka fängelser osv osv. Här ska man "bara" återuppbygga ett gäng kaosartade länder där allt är raserat vilket en organisation med iaf. hälten så höga administrationskostnader skulle klara lika bra. Känns så synd då att så mycket pengar till de nödställda går bort helt i onödan :(
Men som sagt i vanliga fall är Röda Korset en utmärkt organisation att skänka till. Sen kan man fråga sig varför bara de får besöka fängelser etc. menmen :P
Offtopic: Läkare utan gränser är urcool, om man nu kan säga så. En av mina absoluta favoritorganisationer. Som liten miljö/djur/människo-rättskyddare måste jag erkänna att jag känner viss dyrkan för Greenpeace och Amnesty International också :P

Coccozz skrev:

Jovisst håller jag med om att det finns rimlighet i kostnaderna i vanliga fall, men när man, som i tv4s gala, skänker 160 miljoner till Asien och bara ~120 kommer fram känns det fel när det kunde ha vart ~145 miljoner istället.

Jag kan naturligtvis inte säga något om hur det egentligen ligger till, men jag anar att den procentsats du nämner ovan är ett snitt för alla insamlade pengar. Jag vet inte om procentsats gäller för "riktade kampanjer".

Det jag reagerade över i ditt första inlägg var just att du avråder folk från att stödja Röda Korset. Vid de tillfällen jag har haft möjlighet att djupare studera den organisationen - vad den står för, hur den fungerar, hur den agerar, med vilken kraft den har påverkat nationer - så har jag emellanåt blivit både tagen och rörd. Baserat på det kände jag ett behov av att lägga fram ytterligare fakta, även om de inte var relevanta för just kampanjen för asien.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Alla hjälporganisationer har en tendens att växafast i sin organisationsstruktur.
Då skapas en "overhead" som skrämde mig när jag senast var uppe i Stockholm och hade en dialog med folket på Rädda barnen.
Jag har varit ute i världen och sett att hjälp inte kommer till dem som verkligen behöver den.
Men nu har vi petat in lite pengar på de två förstnämda av de som wF tar opp.
Och jag är övertygad om att hjälpen kommer fram med en betydligt bättre procentandel än vanligt pga av det stora inflödet och förhoppningsvis den bevakning som följer i spåren av denna katastrof.
Så tveka inte att hjälpa till utav vårt överflöd.

Näe, givetvis tvekar jag inte med att hjälpa till, personligen gör jag garderobsröjning, inhandlar ris och skänker leksaker i mängder till en lokal insamling som går till Sri Lanka. Då vet jag dessutom att 100% kommer fram :D
Givetvis hoppas jag också på en hård uppföljning utav dessa pengar så att vi vet att de 77% som återstår av alla pengar Röda Korset fått in verkligen kommer fram.
Men som sagt, jag skulle aldrig skänka till Röda Korset i detta fallet.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Sedan min mor blev aktiv som frivillig inom Röda Korset har min tilltro till organisationen endast ökat. Jag har fått berättat för mig om en otrolig organisation där frivilligarbetare verkligen gör sitt yttersta för de nödställda i samhället. Organisationen har gått på högvarv sedan omfattningen av katastrofen i Asien blivit känd. Det är insamlingar med bössor, telefonväkterier, sändningar med material till drabbade områden och jag vet inte allt de gör.

Av det jag har hört av min mor är det enda negativa att de arbetar så hårt för att hjälpa nödställda att de glömmer bort sådant som blir kostsamt i längden. Till exempel ett adsl-modem som inte fungerade och gjorde att de betalade för adsl utan att nyttja det. Det har bl.a. varit sådant som min mor har tagit tag i. De små sakerna som kan göra organisationen effektivare men som har prioriterats bort.

Coccozz skrev:

Då vet jag dessutom att 100% kommer fram :D

I gengäld får man ta pengar från någon annan insamling för att hantera transportkostnader och logistik. ;)
Alltså, inget illa menat. Jag vill bara poängtera att det är ganska logiskt att delar av gåvan försvinner även när man skänker saker. Men ju lägre de administrativa kostnaderna är, desto bättre. :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Coccozz skrev:

Näe, givetvis tvekar jag inte med att hjälpa till, personligen gör jag garderobsröjning, inhandlar ris och skänker leksaker i mängder till en lokal insamling som går till Sri Lanka. Då vet jag dessutom att 100% kommer fram :D
Givetvis hoppas jag också på en hård uppföljning utav dessa pengar så att vi vet att de 77% som återstår av alla pengar Röda Korset fått in verkligen kommer fram.
Men som sagt, jag skulle aldrig skänka till Röda Korset i detta fallet.

Är det gratis att skeppa dina utrangerade kläder och ris till Sri Lanka?

Det som behövs till stor del är pengar för riktade insatser. Enorma mängder pengar. Jag litar helt och hållet på Röda korset.

Hypatia: Då tackar jag din mamma, för röda korset är onekligen en organisation som skulle behöva effektiviseras en aning.
Har skrivit det innan och skriver det igen, hyser stor tilltro och respekt för röda korset, men i detta sammanhang (Asien) känns det bara onödigt att skänka till de då det finns organisationer med lägre administrativa kostnader som klarar av att hantera situationen lika bra. Det är inte alltid det finns det, och då är röda korset super, men nu är det onödigt slöseri i mina ögon.

Rikard & SgtPepper
Hehe, såg att jag varit en aning otydlig. I den lilla staden Ulricehamn (rättare sagt i Ulricehamns kommun) finns en kvinna från Sri Lanka som ideelt jobbar med denna insamling.
Cityföreningen upplåter helt gratis en lokal på storgatan (mitt i centrum), och LogistikPartner donerar pallar och lådor som sakerna ska fraktas i.
Eftersom både kvinnan som startat insamlingen och dennes man jobbar inom flyget, så har de också goda kontakter där. Därigenom har de även lyckats ordna fram fri frakt.
Utdelningen där nere kommer att skötas av henne, och eventuellt hennes man, därmed är även den gratis. Alltså kommer 100% fram.
För övrigt, Rikard, så sjänker jag inte, jag skänker :e

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Driftkostnaderna för Röda Korset är redovisade på årsbasis och gäller det allmänna insamlingsarbete som bedrivs. Som hypatia skrev, består organisationen av hängivna entusiaster som sällan har administrativ effektivitet som mest framstående egenskaper.

Därav följer att de administrativa kostnaderna blir onödigt stora, men när det gäller en riktad insamling som den pågående, är jag övertygad om att alla insamlade medel når de behövande på bästa sätt.

Röda korset gör dessutom viktiga insatser i form av samordning av hjälpinsatser, utredning av hjälpbehov så att biståndet optimeras och massor av opinionsarbete för att starka och rika ska hjälpa fattiga och svaga.

Dessa och liknande kostnader redovisas som administration trots att det handlar om effektiva hjälpinsatser på organisationsnivå.

Jaha, uppenbarligen fanns det ingen här som tyckte som jag :( :$
Hehe, näe, men nu har jag i alla fall sagt vad jag tycker och tänker, och jag respekterar givetvis era tankar också, även om jag aldrig hade tänkt så :e.
Jaja, slutsatsen får väl bli att alla skänker pengar dit de vill och är lyckliga sen. Det viktiga är bara att man själv litar på organisationen och att pengarna kommer fram i lite olika utsträckning. :birp

*host* Som stolt ulricehamnare så vill ma ju gärna dela med sig av denna länken: http://www.ut.se/uploaded/template/asp/ut_artikel_mall.asp?version=207958
Man kan ge utan att något kommer bort :P

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Jag litar på Röda Korset, mer av ideologiska än praktiska skäl. Jag är själv medlem och anser att Röda Korsets alla principer om att vara obundna från religion och politik är goda. Jag skulle ha svårare att skänka pengar till någon religiöst bunden organisation.

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg

Det är den enda organisationen i världen som kan kräva att få göra besök i fångläger oavsett var i världen de är (så länge landet har skrivit på Genéve-konventionen ska tilläggas).

Stämmer säkert för de kan jag också kräva.. :p

Medlem sedan dec. 200497 inlägg

Stämmer säkert för de kan jag också kräva..

Skillnaden är att om du gör så bryr sig ingen....

Nu är det ju inte redovisade siffror men Röda Korsets talesman ville göra gällande att, när man nu avslutar insamlingen som har gått under namnet "flodvågens offer", så har de räknat med att ca 5% av de insamlade pengarna kommer att gå till administration.

Medlem sedan nov. 200434 inlägg

Men ni förstår väl att Röda Korset måste ha nya Mercedez och BMW,s ju. Dom kostar ju lite kosing.. :e

Såklart det kostar att driva en hjälpverksamhet med huvudkontor i dom finaste kvarteren på dom olika platserna i världen. Lägg kontoren i typ, ja Röfors så får dom billiga kostnader. Men men dom kanske ej tänker så. Man tycker ju att skänker man 100 spenn så skall ju åtminstånde 90 - 95 spenn gå till hjälp.

Men men som sagt, dom stackars cheferna måste ju ha lite bonusar och nya fina bilar samt fina kontorsmöbler i äkta krokodilskinn.

:birp

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Coccozz skrev:

I den lilla staden Ulricehamn (rättare sagt i Ulricehamns kommun) finns en kvinna från Sri Lanka som ideelt jobbar med denna insamling.
Cityföreningen upplåter helt gratis en lokal på storgatan (mitt i centrum), och LogistikPartner donerar pallar och lådor som sakerna ska fraktas i.
Eftersom både kvinnan som startat insamlingen och dennes man jobbar inom flyget, så har de också goda kontakter där. Därigenom har de även lyckats ordna fram fri frakt.
Utdelningen där nere kommer att skötas av henne, och eventuellt hennes man, därmed är även den gratis. Alltså kommer 100% fram.

Jaha! Så hon är alltså inte som de där lycksökarna som man har sett på stan, med bössor från helt okända organisationer (vars namn står på en bit kartong inskrivet med tusch-penna) helt utanför all kontroll av verksamheten? Det låter ju tryggt i så fall. Då vet du ju säkert att pengarna kommer fram. ;)

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Toko skrev:

Men ni förstår väl att Röda Korset måste ha nya Mercedez och BMW,s ju. Dom kostar ju lite kosing.. :e

Såklart det kostar att driva en hjälpverksamhet med huvudkontor i dom finaste kvarteren på dom olika platserna i världen. Lägg kontoren i typ, ja Röfors så får dom billiga kostnader. Men men dom kanske ej tänker så. Man tycker ju att skänker man 100 spenn så skall ju åtminstånde 90 - 95 spenn gå till hjälp.

Men men som sagt, dom stackars cheferna måste ju ha lite bonusar och nya fina bilar samt fina kontorsmöbler i äkta krokodilskinn.

:birp

Inte riktigt så det fungerar! Det är så mycket pengar som rör sig i de här organisationerna så varför inte ligga centralt? Röda korset är väldigt etablerat och gör verkligen jorden till en bättre plats! Tycker inte det på något sett är fel att de tar en del själva, något ska de väl ha för jobbet? Du kan väl starta en egen organisation så får vi se hur mycket du tar i egen ficka efter ett tag, lär ju inte vara gratis att driva allting precis.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)