kollade på nyheterna imorse. Då konstaterades det att det skett olyckor i samband med att barn gått på och främst av skolbussar. någon säger att det krävs trafikundervisning i skolan och så vidare.
nästa reportage går ut på att skoleleverna är för dåliga i matte och naturvetenskap.
jag fattar inte hur de tänker, tro fasen att ingen kan räkna matte om de lägger in mer och mer skit i skolan. tyvärr är det ju så att skolan tar föräldrarnas ansvar just nu och ska lära eleverna etik, moral, trafikvett och säkert bordskick oxå. då finns ju ingen tid över till att lära, för föräldrarna tar ju inte skolans roll.
jag minns när jag skulle gå till skolan. pappa ritade upp vägen förklarade allt för mig och sen gick han med de första gångerna och sa vad som man skulle tänka på. att barn springer ut direkt framför bussen när de går av är ju inget som skolan ska ta ansvar för, kan inte föräldrarna lära barnen något? det är ju bland det första jag fick lära mig som barn, gå inte över vägen innan bussen har lämnat hållplatsen.
det är dragist att barn blir påköra och tom dör, men att lägga ansvaret på något annat än föräldrarna är fel!
Visst är det rätt tänkt. Inga anordning i världen eller stopplagar kan förhindra sånt här om inte ansvaret tas från början.
Tyvärr har det hänt ett antal tråkiga saker och då lyfts det fram som jättestort.
Visst åligger det föräldrarna att lära ungarna trafikvett men man kan själv inte frånsäga sig allt ansvar hur mycket man än vill.
Håller man 50 knyck förbi en skolbuss är man så blåst att man inte borde ha körkort till att börja med. Man vet att ungar är nyckfulla, det räcker med minsta lilla för att de ska glömma allt de lärt sig och bara ge sig i väg...
Nä, sätt upp lampor på bussarna som de har i staterna - när de blinkar är det stopp som gäller och den som kör då får jävlar i havet veta att han lever...
Visst åligger det föräldrarna att lära ungarna trafikvett men man kan själv inte frånsäga sig allt ansvar hur mycket man än vill.
Håller man 50 knyck förbi en skolbuss är man så blåst att man inte borde ha körkort till att börja med. Man vet att ungar är nyckfulla, det räcker med minsta lilla för att de ska glömma allt de lärt sig och bara ge sig i väg...
Nä, sätt upp lampor på bussarna som de har i staterna - när de blinkar är det stopp som gäller och den som kör då får jävlar i havet veta att han lever...
Så hela sverige ska stanna för att inte föräldrarna kan lära sina ungar normal trafikvett. I städerna har vi ett enormt trafikproblem och detta kommer ju bara att bitra till ökade köer och mer irriation, vilket blir att folk kommer köra allt fortare.
Och om inte ungarna får lära sig om trafiken i unga dagar så vill jag inte vara med när dessa blir äldre och visar noll respekt för varandra.
Så hela sverige ska stanna för att inte föräldrarna kan lära sina ungar normal trafikvett. I städerna har vi ett enormt trafikproblem och detta kommer ju bara att bitra till ökade köer och mer irriation, vilket blir att folk kommer köra allt fortare.
Och om inte ungarna får lära sig om trafiken i unga dagar så vill jag inte vara med när dessa blir äldre och visar noll respekt för varandra.
Men är det inte bland annat föräldrar som kör förbi dessa skolbussar? :q
Oavsett vem som bär skuld i något sammanhang så har vi alla ett sunt förnuft att ta tillvara på. Barn som ännu ej uppnått viss ålder bör väl kanske inte ens vistas på egen hand i trafiken, men alla bär vi ansvar för vad som händer i samhället.. Oavsett plats!
Men är det inte bland annat föräldrar som kör förbi dessa skolbussar? :q
Oavsett vem som bär skuld i något sammanhang så har vi alla ett sunt förnuft att ta tillvara på. Barn som ännu ej uppnått viss ålder bör väl kanske inte ens vistas på egen hand i trafiken, men alla bär vi ansvar för vad som händer i samhället.. Oavsett plats!
Under min uppväxt bodde jag brevid en skola och det man lärde sig var att kl 8.15. Kom föräldrarna i ifart för att lämna av ungarna. På gatorna kunde man inte vara (ingen är så farligt som en morgontrött stressig föräldrer) och på trottoaren kom cyklande ungar (vilket är ett lagbrott, men vem bryr sig). så där kunde man inte gå.
terLag: som Stefan sa, ibland behövs det inte så mycket för att en unge ska glömma vad de fått lära sig, så att en unge kanske råkar gå över gatan utan att se sig om ordentligt först, behöver ju inte alltid betyda att de inte fått lära sig lite trafikvett.
Trafikvett tycks vara något som många bilister skulle behöva lära sig på nytt för övrigt.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25