Visst är det härligt att det är du som är anställd som är ansvarig om om din chef inte redovisar din lön till skatteverket?. Då undrar man varför arbetsgivaren inte har något ansvar när det är han som undanhållt skatten?. Varför är det den anställde som straffas om arbetsgivaren bryter mot lagen?.
Handlar det om skatt för "vanligt" arbete och det står på din lönespec att det är dragit skatt så tror jag inte att du råkar illa ut. I detta fallet är det nog ömsesidigt att man inte vill att det tas upp.
Vet inte om jag missförstod artikeln, men nog tycker jag det låter vettigt att man som anställd själv i slutändan ansvarar för att redovisning/deklaration av sina förmåner blir korrekt?
Det märke man ju snabbt när förförra jobbet där jag var anställd gick i konkurs och företaget sket i att redovisa till rsv att dom hade betalat in skatt för ett halvår, vilket dom hade gjort. Ärlig som man är så skrev man då upp det på deklarationen eftersom man vill ju tillgodoräkna sig att man har dragit in pengar. Åkte då på en saftig reskskatt eftersom rsv omöjligt kan kolla att skatten har kommit in. Enda beviset man har är lönebeskedet.
Efter många turer och samtal så slapp jag och alla andra på företaget restskatten men jag låser numera in lönebeskedet i ett atomsäkert bankvalv som jag har sänkt ner i cement.
Skönt att veta att rsv har koll på pengarna som kommer in... :bla