webForumDet fria alternativet

(s) kritiserar moderat budget.

Politik & samhälle

44 svar · 1 153 visningar · startad av ondskan86 · sida 3 av 3

Frågan, av ondskan86

Då var det dags igen. Socialdemokraterna Marita Ulvskog och Bosse Ringholm går ut och kritiserar den nya moderata budgeten som ligger på förslag i en riksdagsmotion. I moderaternas Sverige blir det också dyrare att göra läkarbesök, få tandvård och köpa medicin. säger socialdemokraterna på www.sap.se. Det gamla träslaget körs alltså återigen, utan någon som helst grund för ett sådant uttaland

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

UlfT:
Du har helt rätt i att man ska skilja på outbildade och obehöriga. Fel uttryckt av mig. Och ja, det var lite det här med pedagogiken som jag ville få fram. Pedagogik bygger givetvis mycket på talang men det verkar som om rätt många lärare inte har någon som helst talang. Det var inte så många år sedan jag gick i grundskola/gymnasium och jag blir mörkrädd när man ser till de lärarnas kompetens att lära ut.

Fast det känns som vi har glidit ifrån ämnet litegranna nu. :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Entusiasterna är kvar. Och det är dom marknaden vill ha. Dom som brinner för det.

Det stämmer, men det var inte det som var poängen utan att du undrade var det var för vits att utbilda sig inom något som man inte tyckte var intressant bara för att få bra lön, och det var många inom IT. Vi hade ett antal i vår klass.

- M

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Gladh skrev:

Säg att du skall producera några skor. Du behöver 5 ingenjörer och 100 arbetare. I sverige är skillnaden mellan ingenjörer och arbetar lönemässigt kanske 2:1. En arbetar får 18.000 i månaden och en ingenjör 36.000 i månaden (lägg sedan till 30% arbetsgivar utgifter). Det ger en kostnad på (utan arbetsigvareavgifter) 1.980.000 kronor.

I indien så kostar en arbetare kanske 1.000 kronor i månaden. Så med hundra arbetare så blir det 100.000 det vill säga att man har nästan 1.900.000 att spenderar på de 5 ingenjörer om man nu vill konkurerar lönemässigt, men eftersom prisbilden ser helt annorlunda ut så kanske man bestämmer sig att förhållandet mellan ingenjör och arbetare skall vara 10:1 så att en ingenjör tjänar 10.000 i månaden och det blir 50.000 för 5 ingenjörer.

Återigen. Man kanske inte ska överskatta kompetensen hos asiatiska ingenjörer och ivf, vad säger att inte våra ingenjörer skulle kunna vara bättre?

Gladh skrev:

Och argumentet att utbilda sig mer i Sverige är förkastligt då det inte ger någon benifitt i slutändan. Gjorde en beräkning för ett tag sedan om hur stor löneskillnaden mellan en undersköterska och en sjuksköterska borde vara. Och om det skulle vara lönt och man skulle få ut runt en 1.000 mer i månaden reelt, så måste skillnaden ligga på minst 4.000 i månaden, helst mer. Och eftersom man hela tiden vill att de som tjänar mer skall betal mer i skatt så lönar det sig snart inte längre att ta studielån och plugga i 5-6 år, när man endå inte får mer pengar reelt i livet än om man slutar skola efter gymnasiet och börjar jobba direkt där efter till låglön.

Nu behöver du väl inte ta till ytterligheter? En vidareutbildning behöver inte betyda 5-6 års studier. Det jag syftade på var en ökad kompetens i generella termer.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Återigen. Man kanske inte ska överskatta kompetensen hos asiatiska ingenjörer och ivf, vad säger att inte våra ingenjörer skulle kunna vara bättre?

Efter min högskolestudier så skulle jag nog vilja säga tvärtom, vad säger att våra ingenjörer är bättre! Jag säger inte att någon är bättre eller sämre, jag säger bara att de är billigare i asiatiska länder att ha en ingenjör anställd, och med tanke på hur eftertraktade de indiska dataingenjörer är i USA så lär inte deras kunskaper skilja sig speciellt mycket från resten av världens ingenjörer.

Nu behöver du väl inte ta till ytterligheter? En vidareutbildning behöver inte betyda 5-6 års studier. Det jag syftade på var en ökad kompetens i generella termer.

Mindre studier mindre ökning av kompetens. Jag tog bara en siffra i högen.

Men för att gå från underskötersa till sjuksköterska tar 2,5 år och då bör man få en löneökning med minst 4.000 kronor i månaden för att det skall vara "lönt" att utblida sig, nu vet jag faktiskt inte om det är så stor skillnad, men som jag förstått det så är det inte så stora löneskillnader generellt mellan undersköterskor och sjuksköterskor. Jag kan/hoppas att jag har fel på den punkten.

- M

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Men om nu (S) insett sina brister finns det väl inga anledningar att kritisera dem för det nu då man kan förvänta sig att det inte upprepas utan att det är en mer dynamisk hållning gentemot oppositionen?

Det brukar inte vara Borgarna som kritiserar Sossarna, utan det brukar tvärtom vara folk på vänsterkanten som ständigt och jämt drar upp den ekonomiska krisen som ett exempel på hur dåliga Borgarna skulle vara att styra landet. Till stora delar oförtjänt kritik alltså (men om nog många upprepar den nog många gånger så blir det ju "sanning" till slut -- det är ju så propaganda fungerar).

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)