Det är flera av hockeystjärnorna som vägrar spela i Sverige för att de blir förmögenhetsbeskattade här efter 183 dagar.
Peter Forsberg betalar 7 miljoner i skatt för att spela med Modo hela säsongen.
Min fråga är: De har inte tjänat pengarna i Sverige, ska de då beskattas här? Snåla Sverige jag blir så jävla förbannad.
Om jag tjänar pengar i ett annat land så inte i helvete ska jag skatta för dessa om jag sedan flyttar hem. x( :bla x( :bla x( :bla
Jo men då ska ju de bara skatta för det som de tjänar här och nu och inte det som de tjänat under spel i NHL som nu är fallet. Foppa har en förmögenhet på 500 milj. förmögenhetsskatten gör att han detta år i elitserien får skatta 7 milj. kan tyckas lite för honom men de är så jävla dåligt av sverige att hålla på så här.
Jag förstår fullkomligt din irritation över skatterna. Fast jag tycker det är oerhört mer intressant att kolla hur det påverkar företagarklimatet. Om några hockey-spelare tvingas nöja sig med att spela bara 182 dagar i Sverige, är i sig själv ett ointressant problem.
Varför tror du att Svenska idrottsstjärnor flyttar till Monaco?
För att slippa betala skatt så klart. Det spelar inte någon roll var man tjänat pengarna utan var man bor.
Om nu Foppa bor i Sverige är det klart att han ska betala skatt här. Jag gissar att han betalat skatt i USA under tiden han bott där och att han under tiden i Sverige inte betalar skatt i USA.
Man kan väl inte undanta indrottsmän från förmögenhetsskatten? De har sin förmögenhet här och då får de också betala här, det gäller alla medborgare.
Men som sagt, jag tror att de klarar sig ändå.
Man kan väl inte undanta indrottsmän från förmögenhetsskatten? De har sin förmögenhet här och då får de också betala här, det gäller alla medborgare.
Men som sagt, jag tror att de klarar sig ändå.
Bra talat! Idrottsmän är självklart inget undantag.
Man kan väl inte undanta indrottsmän från förmögenhetsskatten?
Nej, att införa speciella undantag för vissa personer är inte en bra lösning. Det är mycket vettigare att ta bort förmögenhetsskatten helt. Varför ska man betala extra skatt bara för att man har en förmögenhet på ett visst antal kronor?
För att slippa betala skatt så klart. Det spelar inte någon roll var man tjänat pengarna utan var man bor.
Stämmer inte alltid, själv bor jag i sverige, men betalar inte all min skatt här, utan en del i danmark. Men min förmöghetskatt (om jag skulle ha någon) så skulle den betalas i sverige eftersom jag bor här.
Tycker som andra här att förmögenhetsskatten är en j-vligt konstig skatt, man får alltså skatta på redan skattade pengar. Och om man sedan använder de för att köpa något så betalar man skatt igen...
Inte konstigt att folk försöker fuska så mycket som möjligt med deklarationen.
Nej, att införa speciella undantag för vissa personer är inte en bra lösning. Det är mycket vettigare att ta bort förmögenhetsskatten helt. Varför ska man betala extra skatt bara för att man har en förmögenhet på ett visst antal kronor?
Det finns många löjliga och onödiga skatter i Sverige. Vad jag vet så har man väl slopat gåvoskatten nu i alla fall?
Jag tycker inte alls om att våra stjärnor flyttar utomlands för att slippa betala skatt. De har växt upp i Sverige, levt av de tillgångar vårt land har erbjudit, bl.a. våra fantastiska möjligheter till att faktiskt kunna utöva sin idrott från låg ålder, t.ex. genom våra idrottsanläggningar.
Då tycker jag att det är skäligt att de är tvungna att betala stora summor i skatt. Det svider inte i deras plånböcker så att det gör ont, och framförallt, deras skattepengar gör det möjligt för nya ungdomar att kunna utöva idrott, det främjar återväxten inom Svensk idrott, i det långa loppet. De skadar bara sin egen image genom att sticka till Monaco, eftersom det späder på den nu för tiden så omtalade bilden av den "snåle och bortskämde idrottsmiljonären".
Det verkliga problemet är ju dock att de tjänar helt åt helvete alldeles för mycket från första början, men det är en annan historia...
Varför tror du att Svenska idrottsstjärnor flyttar till Monaco?
Om nu Foppa bor i Sverige är det klart att han ska betala skatt här. Jag gissar att han betalat skatt i USA under tiden han bott där och att han under tiden i Sverige inte betalar skatt i USA.
Men varför får han då skatta av sin förmögenhet (500 milj.) i Sverige om han nu har skattat för den i USA, det är för mig en gåta? Min fråga var: varför skatta 2 gånger för samma pengar som det är nu? De har tjänat sina pengar i USA skattat dem där, flyttar till Sverige och får skatta för dem en gågn till. Hade de bara skattat för de pengarna som de tjänar här så ok!
Det verkliga problemet är ju dock att de tjänar helt åt helvete alldeles för mycket från första början, men det är en annan historia...
De håller jag inte med om, det handlar bara om ren avundsjuka! Hade du tjänat dessa pengar så hade de varit helt ok! ;) Samtifigt så ger de bort väldigt mycket pangar. Sundin ger varje år cancersjuka barn i Toronto x antal miljoner kr i leksaker. Foppa gör likadant. Så de är ju inte snåla. De kan jag inte påstå!
1. Förmögenhetsskatt
Varför i helsike ska du betala saktt om och om igen på pengar du redan betalat skatt på när du tjänade dem. Varje år skattar du på samma förmögenhet. Vad ger detta för signal? Jo, att det fult att ha pengar, ingen ska ha några pengar mer än staten som i sin tur bestämmer hur de ska fördelas. Kommunistmentalitet.
2. Gåvoskatt
Smart Elin! Du få alltså inte själva bestämma vad du ska göra med dina pengar. Vill du ge bort dem så ska det minsann kosta pengar. Var finns logiken? Återigen, du har ju redan skattat för dem en gång!
3. Fastighetsskatt
Halleluja, om du nu trots ovan statliga rån skulle råka ha lite slantar över och köper dig någonstans att bo så räcker det inte med att du betalar en jäkla massa pengar för det. Du ska dessutom skatta för ditt boende varje år. Återigen, vilka signaler ger detta? Staten har gett sig tusan på att se till så du inte har råd att bo där du vill. De bostäderna ska gå till regeringsmän istället som ser till så just den bostaden blir skattefri.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Ingen har haft så fel som Björn Rosengren när han sade att Norge är sista kommuniststaten. Sista kommuniststaten är Sverige!
1. Förmögenhetsskatt
Varför i helsike ska du betala saktt om och om igen på pengar du redan betalat skatt på när du tjänade dem. Varje år skattar du på samma förmögenhet. Vad ger detta för signal? Jo, att det fult att ha pengar, ingen ska ha några pengar mer än staten som i sin tur bestämmer hur de ska fördelas. Kommunistmentalitet.
Denna jag pratade om!
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e