webForumDet fria alternativet

Helgdags byte

Politik & samhälle

18 svar · 650 visningar · startad av filippo

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg
Frågan#1

Annandag pingst inte längre röd dag, anledningen är att den 6:e juni gått och blivit helgdag. :OO
Vad är detta bra för det är ju ingen som firar 6:e juni ändå! Enbart löjligt. Midsommar är ju mer nationaldag än vad den 6:e juni är! :bla för detta!
Helgdagar!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Kan man fira 6: juni utan att bli kallad rasist?

obelix skrev:

Kan man fira 6: juni utan att bli kallad rasist?

Nä det är en anledning till att inte ha den 6:e som helgdag utan midsommar! ;)

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Re: Helgdags byte

filippo skrev:

Vad är detta bra för det är ju ingen som firar 6:e juni ändå! Enbart löjligt.

För mig känns det som om 6:e juni kommer att bli den enda dagen på året då jag kan vifta med den svenska fanan, utan att klassas som rasist eller främlingsfientlig.

Jag ser det positivt att den 6:e juni blir helgdag, på bekostnad av att annandag pingst försvinner.

Re: Re: Helgdags byte

Blårand skrev:

filippo skrev:

För mig känns det som om 6:e juni kommer att bli den enda dagen på året då jag kan vifta med den svenska fanan, utan att klassas som rasist eller främlingsfientlig.

Jag ser det positivt att den 6:e juni blir helgdag, på bekostnad av att annandag pingst försvinner.

jag anser att ska vi ha en nationaldag så är midsommar större för Svensken, vi känner ingen sammahållning så varför fira detta? Vid midsommar känner Svenskarna en sammanhållning folk träffas och firar. Så 6:e juni känns meningslös för mig. Jag går inte ut med flaggan bara för att...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: Re: Helgdags byte

Blårand skrev:

filippo skrev:

Helt rätt! Inte en dag för tidigt som vi kan få till ett anständigt firande av nationaldagen. :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tycker som Blårand, att 6:e juni är den dag då man kan känna sig stolt över sitt land och även visa det på ett tydligt sätt. Att bli kallad rasist för det går nog inte att undvika, med tanke på hur dagens svenska samhälle ser ut.

Jag ser dock inte detta som en bra anledning att göra 6:e juni till en helgdag. Det känns bara konstigt att man är ledig på en sådan dag. Man kan väl fira att Sverige finns, på jobbet? Blir ju festligare dessutom. ;)

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Det borde väl vara så att det finns en större chans att det blir mer firande på den dagen om folk är lediga då. Det tror i alla fall jag.

Zwery Zen skrev:

Det borde väl vara så att det finns en större chans att det blir mer firande på den dagen om folk är lediga då. Det tror i alla fall jag.

Det återstår att se, det är inte mycket vi har att säga till i denna fråga. Allt sköts/styrs ovanför våra huvuden...
Vi har haft de för bra här i Sverige, kärleken till vårt land, att stå för det som är vårt finns inte.
Jag är avundsjuk på de flesta länder som har denna kärlek till sitt land. Räcker att säga Norge och det finns många fler.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

filippo skrev:

Zwery Zen skrev:

Det återstår att se, det är inte mycket vi har att säga till i denna fråga. Allt sköts/styrs ovanför våra huvuden...
Vi har haft de för bra här i Sverige, kärleken till vårt land, att stå för det som är vårt finns inte.
Jag är avundsjuk på de flesta länder som har denna kärlek till sitt land. Räcker att säga Norge och det finns många fler.

Jamen då är väl detta ett ypperligt steg i rätt riktning? Ta bara 17:e mai, 4th of July eller vad du vill - de är lediga och de är stolta och glada. Funkar för mig. :)

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

Gärna fram med fler halgdagar, men inte ett nerbyte som detta. Byta ut en fast röd dag som alltid ligger på en måndag till en rörlig och sen skylla på att företagen skulle förlora si och så mycket.

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

Det är bra att 6 juni en röd dag för då kanske Svenskarna börjar fira och ha kul som Normännen på sin 17 maj.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

En dags ledighet hit eller dit för gemene arbetare hit eller dit. Att vi inte firar vår nationaldag är ju kanske inte så positivt utåt sett, men huvudsaken för svenskarna är väl att de får ännu en anledning att supa. Då känns det i slutändan som det kvittar när den inträffar.

Impact skrev:

Det är bra att 6 juni en röd dag för då kanske Svenskarna börjar fira och ha kul som Normännen på sin 17 maj.

Svennefolket kommer aldrig att börja/kunna fira som Norrmännen och det Dryden skrev om "ännu en dag att festa"? Norrmännen super som ladrig förr på sin 17 maj, det spelar ingenroll om det är nationaldag eller vanlig helg. Det sups friskt ändå. Det svenskafolkets största dag är midsommar, det är då vi firar! :q

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Jag e positivt inställd på att ha våran nationaldag som en ledig dag, Men anser att vi kunde byta bort 1 Maj istället...

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Jo, midsommar är nog bättre än sjätte juni, men sjätte juni är å andra sidan mycket bättre än annandag pingst som känns relativt meningslös.

r) Det nedan påpekade pinsamma felet är nu redigerat. :moose Passade också på att byta ut det taskiga ordvalet "totalt" emot "relativt". :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

altack skrev:

Jo, midsommar är nog bättre än sjätte maj, men sjätte maj är å andra sidan mycket bättre än annandag pingst som känns totalt meningslös.

Sjätte maj!? :q
Du har alltså inte koll på vår nationaldag? Inte för att jag nånsin firar den, men jag vet i alla fall när den infaller... :p

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Vi behöver en nationaldag som kan firas av rejält. I dag känns det som om vi mer och mer flyter ifrån det som är Svenskt pga. all jävla politisk korrekthet. Våga visa att ni älskar Sverige.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Mr. N. skrev:

altack skrev:

Jo, midsommar är nog bättre än sjätte maj, men sjätte maj är å andra sidan mycket bättre än annandag pingst som känns totalt meningslös.

Sjätte maj!? :q
Du har alltså inte koll på vår nationaldag? Inte för att jag nånsin firar den, men jag vet i alla fall när den infaller... :p

:e

Jag måste varit väldigt trött när jag skrev det där inlägget, men det är redigerat nu.:OO

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)