Annandag pingst inte längre röd dag, anledningen är att den 6:e juni gått och blivit helgdag. :OO
Vad är detta bra för det är ju ingen som firar 6:e juni ändå! Enbart löjligt. Midsommar är ju mer nationaldag än vad den 6:e juni är! :bla för detta! Helgdagar!
Vad är detta bra för det är ju ingen som firar 6:e juni ändå! Enbart löjligt.
För mig känns det som om 6:e juni kommer att bli den enda dagen på året då jag kan vifta med den svenska fanan, utan att klassas som rasist eller främlingsfientlig.
Jag ser det positivt att den 6:e juni blir helgdag, på bekostnad av att annandag pingst försvinner.
För mig känns det som om 6:e juni kommer att bli den enda dagen på året då jag kan vifta med den svenska fanan, utan att klassas som rasist eller främlingsfientlig.
Jag ser det positivt att den 6:e juni blir helgdag, på bekostnad av att annandag pingst försvinner.
jag anser att ska vi ha en nationaldag så är midsommar större för Svensken, vi känner ingen sammahållning så varför fira detta? Vid midsommar känner Svenskarna en sammanhållning folk träffas och firar. Så 6:e juni känns meningslös för mig. Jag går inte ut med flaggan bara för att...
Helt rätt! Inte en dag för tidigt som vi kan få till ett anständigt firande av nationaldagen. :)
Jag tycker som Blårand, att 6:e juni är den dag då man kan känna sig stolt över sitt land och även visa det på ett tydligt sätt. Att bli kallad rasist för det går nog inte att undvika, med tanke på hur dagens svenska samhälle ser ut.
Jag ser dock inte detta som en bra anledning att göra 6:e juni till en helgdag. Det känns bara konstigt att man är ledig på en sådan dag. Man kan väl fira att Sverige finns, på jobbet? Blir ju festligare dessutom. ;)
Det borde väl vara så att det finns en större chans att det blir mer firande på den dagen om folk är lediga då. Det tror i alla fall jag.
Det återstår att se, det är inte mycket vi har att säga till i denna fråga. Allt sköts/styrs ovanför våra huvuden...
Vi har haft de för bra här i Sverige, kärleken till vårt land, att stå för det som är vårt finns inte.
Jag är avundsjuk på de flesta länder som har denna kärlek till sitt land. Räcker att säga Norge och det finns många fler.
Det borde väl vara så att det finns en större chans att det blir mer firande på den dagen om folk är lediga då. Det tror i alla fall jag.
Det återstår att se, det är inte mycket vi har att säga till i denna fråga. Allt sköts/styrs ovanför våra huvuden...
Vi har haft de för bra här i Sverige, kärleken till vårt land, att stå för det som är vårt finns inte.
Jag är avundsjuk på de flesta länder som har denna kärlek till sitt land. Räcker att säga Norge och det finns många fler.
Jamen då är väl detta ett ypperligt steg i rätt riktning? Ta bara 17:e mai, 4th of July eller vad du vill - de är lediga och de är stolta och glada. Funkar för mig. :)
Gärna fram med fler halgdagar, men inte ett nerbyte som detta. Byta ut en fast röd dag som alltid ligger på en måndag till en rörlig och sen skylla på att företagen skulle förlora si och så mycket.
En dags ledighet hit eller dit för gemene arbetare hit eller dit. Att vi inte firar vår nationaldag är ju kanske inte så positivt utåt sett, men huvudsaken för svenskarna är väl att de får ännu en anledning att supa. Då känns det i slutändan som det kvittar när den inträffar.
Det är bra att 6 juni en röd dag för då kanske Svenskarna börjar fira och ha kul som Normännen på sin 17 maj.
Svennefolket kommer aldrig att börja/kunna fira som Norrmännen och det Dryden skrev om "ännu en dag att festa"? Norrmännen super som ladrig förr på sin 17 maj, det spelar ingenroll om det är nationaldag eller vanlig helg. Det sups friskt ändå. Det svenskafolkets största dag är midsommar, det är då vi firar! :q
Vi behöver en nationaldag som kan firas av rejält. I dag känns det som om vi mer och mer flyter ifrån det som är Svenskt pga. all jävla politisk korrekthet. Våga visa att ni älskar Sverige.