webForumDet fria alternativet

Alla rymningar...!?

Politik & samhälle

25 svar · 682 visningar · startad av mrblonde

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg
Frågan#1

http://www.kvv.se/upload/press/bakgrund/avvikna 040805 nr 2.pdf

Intressant liten sammanställning från Kriminalvårdsverket, antalet rymningar blir bara färre och färre... så hur kommer det sig att tidningarna är helt galna i rapporteringen, att det krävs avgång på ministrar från oppositionen (lite kul att antalet rymningar var dubbelt så stort från stängda anstalter under borgerlig styrning... fast det är inte frågan här så flame:a inte om det nu).

Jag undrar varför det skrivs så mycket om detta nu, och varför jag inte ser i någon tidning att det faktiskt minskar, i år har det varit extremt FÅ rymningar. Endast 6 st första halvåret jämfört med ca 40 om året tidigare...

Media är som vanligt inget att läsa om man hoppas få en opartisk bild av samhället.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu verkar jag inte kunna ladda ner rapporten, så jag vet inte vad som sägs. En liten delförklaring (jag påstår inte att den skulle förklara allt) kan vara vilka brottslingar det har rört sig om. Tony Olsson betraktas ju som en polismördare, även om det förmodligen inte var han som skjöt de dödande skotten. Därför blev den rymningen intressant. Sedan var debatten om rymningssäkra fängelser igång, och därmed var det naturligt att uppmärksamma andra rymningar.

http://www.kvv.se/templates/KVV_Infopage_general.asp?id=2706
Ladda ner pdf:en Avvikelser, det kanske går bättre.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

De senaste tidens rymningar har ju varit ganska spektakulära. Kan inte det vara en del av förklaringen?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Web-Tor skrev:

De senaste tidens rymningar har ju varit ganska spektakulära. Kan inte det vara en del av förklaringen?

Är inne på samma linje. Sen att man vill avsätta ministrar hit och ditt är bara löjligt enligt mig. Jag tycker att Thomas Bodström gör ett ypperligt jobb som justitieminister. Någon så aktiv justitieminister har vi nog aldrig haft tidigare. Sen att pressen hoppar på Rainfeldts enmansattack visar ju bara hur kass svensk kvällspress egentligen är.

Ni har nog rätt, jag blev bara så trött när jag såg statistiken och jämförde med mediabilden jag kände mig matad med...

Klart att det känns stort när Tony rymmer, eller när rymmare tar gisslan, kändes bara som att alla rymningar plötsligt var det viktigaste som fanns.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Tengblad skrev:

Är inne på samma linje. Sen att man vill avsätta ministrar hit och ditt är bara löjligt enligt mig. Jag tycker att Thomas Bodström gör ett ypperligt jobb som justitieminister. Någon så aktiv justitieminister har vi nog aldrig haft tidigare. Sen att pressen hoppar på Rainfeldts enmansattack visar ju bara hur kass svensk kvällspress egentligen är.

:bire :D

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Phorpher skrev:

Tengblad skrev:

:bire :D

Håller med att Thomas gör ett perfekt jobb. När det gäller de senaste rymningarna så är de inte våra snällaste som rymmer.
Är det Bo som åkt dit för åtta bilrån samt lite narkotika som rymmer från nån mindre anstalt så blir de kanske inte så mycket skriverier om det. De kan nog vara de "mindre brottslingar" som rymmer mindre. De livstidsdömda på de"säkra" anstalterna är ju trots allt farliga för alla som kommer i närheten av dem...

Förslag på säkert fängelse:

Bygg en anstalt som en oljeplattform ute i Östersjön. 30 min ut från Stockholms yttersta ö i skärgården.
15 m höga murar och plattformen 40 m över vattenytan. Då har de 55m ner om de tar sig över muren. ;) Rymningssäkert: Japp! :birp
Där kunde de allra värsta sitta av sina straff. Ingen vård De hjälper inte på dem utan bara förvaring!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Filippo har sett för mycket på Face/Off. ;)

Mr. N. skrev:

Filippo har sett för mycket på Face/Off. ;)

:e :birp

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Re: Förslag på säkert fängelse:

filippo skrev:

Bygg en anstalt som en oljeplattform ute i Östersjön. 30 min ut från Stockholms yttersta ö i skärgården.
15 m höga murar och plattformen 40 m över vattenytan. Då har de 55m ner om de tar sig över muren. ;) Rymningssäkert: Japp! :birp
Där kunde de allra värsta sitta av sina straff. Ingen vård De hjälper inte på dem utan bara förvaring!

Förslaget har redan varit uppe. Men ack och ve, det skulle ju vara för hemskt för de stackars fångarna.

Det tycker jag säger en hel del om hur skruvad situationen är.

Re: Re: Förslag på säkert fängelse:

OveRRidE skrev:

Det tycker jag säger en hel del om hur skruvad situationen är.

Japp, de är inget synd om dem. Så börja bygg! ;)
Nä allvarligt, varför ska man tänka på att de är synd om dem? Det är väl mer synd om brottsoffren men inte i Sverige! x(

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Man skulle kanske till och börja med se till att dom som borde få vård får det.

Det är inte direkt en hit att slänga in personer som har en eller annan diagnos i fängelse utan att ge dom adekvat vård.

obelix skrev:

Det är inte direkt en hit att slänga in personer som har en eller annan diagnos i fängelse utan att ge dom adekvat vård.

De som behöver det, kan hålla med dig till en viss del... Att ge mr Tony Olsson vård är som att ge ekonomiskt bidrag till Bill Gate eller David Beckham: Det hjälper inte! :OO ;)

filippo skrev:

obelix skrev:

De som behöver det, kan hålla med dig till en viss del... Att ge mr Tony Olsson vård är som att ge ekonomiskt bidrag till Bill Gate eller David Beckham: Det hjälper inte! :OO ;)

Dom enda man inte kan bota, utan måste lära, är Psykopater.

Alla andra finns det hopp för.

Jag tror att de kanske tar åt sig när de sitter inne, men när de kommer ut och kommer i kontakt med den undre världen igen så är de i "sitt gamla jag" igen.
Låter hårt men de för allra värsta som jag prtar om så tror jag det. Om du menar de som kanske bara sitter inner 18-24 månader så finns det alltid hopp, givetvis!

filippo skrev:

Jag tror att de kanske tar åt sig när de sitter inne, men när de kommer ut och kommer i kontakt med den undre världen igen så är de i "sitt gamla jag" igen.
Låter hårt men de för allra värsta som jag prtar om så tror jag det. Om du menar de som kanske bara sitter inner 18-24 månader så finns det alltid hopp, givetvis!

Det är därför man måste göra om hela skiten.

Man måste bla se till att dom får en möjlighet att ta sig ur skiten.

Se till att man inte blandar ihop dom olika kategorierna som finns på ett fängelse idag.

Se till att man får en vettig utbildning på dom som ska jobba där.

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Undrar hur mycket deras rymningar har kostat oss

kobranturre skrev:

Undrar hur mycket deras rymningar har kostat oss

Det vore kul att jämföra hur mycket dom har sparat, och hur mycket rymningarna har kostat... :i

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)