webForumDet fria alternativet

Miljöpartiet varför finns de?

Politik & samhälle

38 svar · 870 visningar · startad av Gladh · sida 2 av 2

Frågan, av Gladh

Nu är jag så jävla trött på dessa trädkrammare så det inte finns. Inte nog med att de vill höja bensinskatten med 25 öre och så 25 % moms på det och vi har en höjning på mer än 30 öre litern. De har mage att föreslå att norrläningar i glesbygden skall få ett extra skattavdrag på 3000 kronor för att kompensera höjningen. Vi andra då? Har jag fått något extra skatteavdrag för att bostadsprisern

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

UlfT skrev:

Det har alltid varit en klassfråga om var man ska bo. Du hittar inte någon VD för ett multinationellt företag i någon lägenhet i Tensta. Det är inte heller vem som helst som har råd med en vindsvåning på Strandvägen. Om vi nu ska ge understöd till människor som annars inte skulle ha råd att bo i Norrlands inland, varför inte även ge folk ekonomiskt stöd för att få bo i vindsvåningar på Strandvägen?

Bara för att det varit och är en klassfråga det du radar upp behöver man inte spä på eländet ytterligare.

Gladh skrev:

Det har inget med klassfråga att göra, typiskt vänsterider att skricka klassfråga så fort pengar kommer på tal.

Så du menar att det inte är en klassfråga hur mycket pengar man har? Så det är ingen klasskillnad mellan en uteliggare och en bankdirektör? Förresten så skrek jag inte ;)

Gladh skrev:

Hur lyckades du blanda in stockholmarens bilar, när jag syftar på att det generella prisbilden är högre i stockholm än i resten av sverige, får de några speciala avdrag för det?

Det var du som blandade in stockholmarna i det här och jag drog en jämförelse med stockholms bilism iom att den ändå är en storstad och att den ändå nämndes av dig.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Miljöpartiet kan gå och slänga sig i närmsta återvinningsstation, för nytta de gör de faan inte!

Det var en mycket intressant artikel i Expressen idag: Ny undersökning: Miljön vinner inget på höjd skatt.

Under 1990-talet ökade bensinpriset kraftigt, men bilkörningen sjönk bara marginellt. Mellan 1990 och 2002 minskade privatbilismen blott med fyra procent. Trots kraftigt höjda bensinpriser.
(...)
– I våra resevaneundersökningar framgår det att det inte finns så stora skillnader i körsträckan mellan glesbygd och till exempel Stockholm. I Stockholm drar bilarna dessutom mer bensin på grund av trängseln, säger Henrik Edwards till Sydsvenska Dagbladet.

Det slog ju hål på en och annan myt... ;)

Men vad som retar mig mest är vad som framkom längst ner på ledarsidan i de små ironiska rutorna och på insändarsidan... Peter Eriksson, språkrör för miljöpartiet, avskyr stadsjeepar och anser att de ska utrotas ungefär - men vad kör han själv för bil? Ni får en gissning på er... :l
Dubbelmoral, någon? x(

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Vad var det dom kallade MP nu.... Asfalts kommunister? :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Tvärtom. Det var MP som kallade V(PK) för asfaltskommunister.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Som ett svar till frågan "Miljöpartiet varför finns de?" kan man väl säga att de fungerar som ett slags alarmklocka till de etablerade partierna. Minnesgoda wF:are (läs äldre) kanske kommer ihåg när de gjorde entré i den svenska politiken. De fick ett förhållandevis stort väljarstöd för sin miljöpolitik, och vad hände? Vips hade alla riksdagspartier ett eget miljöprogram, vilket i mina ögon enbart var positivt.

Miljöpartiets uppgift är att oroa de större partierna. De vill skapa debatter både i stort och smått, vilket de ju verkligen har lyckats med här. All uppmärksamhet, både positiv och negativ, är bra för ett sådant parti, vilket nog inte var trådskaparens mening riktigt... ;)

UlfT skrev:

His Divine Shadow skrev:

Tvärtom. Det var MP som kallade V(PK) för asfaltskommunister.

Pot, kettle, black som dom säger i amerika.
Som dom ska vara bättre med sina urdumma bensinskatter och liknande nonsens...

Mer bränsle till min eld i Jönköpings-Posten idag: Dieselhöjning ger högre biljettpriser.

Eftersom en höjning på 30 öre per liter ger en miljon i ökade kostnader för Jönköpings Länstrafik och de samtidigt har ett sparbeting på 4,5 miljoner kan man räkna ut hur det går. Redan nu har de tappat resenärer och måste i så fall höja biljettpriset och se över vilka linjer som inte bär sig ekonomiskt, dvs lägga ner de linjer som inte bär sig - vilket ofta är i glesbygd.

Snacka om att de skjuter sig själva i foten de där politruckerna... :l

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Varför har de ett sparbeting Stefan?

Som sagt, de har tappat resenärer redan nu eftersom de tvingas hålla relativt höga biljettpriser och då måste man kapa kostnader. Att sen det ska höjas dieselskatt på det är som att be om linjenerläggningar... :l

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Höjer dom bensinpriset mer så har man ju inte råd att skaffa sig
en nyare miljöklassad bil utan det blir till att skaffa sig en skattebefriad
gammal bil utan katalysator som spyr ut massor med skit i luften.

Så trött jag blir.

Kommer strax. Skall bara gå ner och starta bilen och låta den
stå på tomgång över natten i ren protest mot korkade politiker.

red//
Miljöpartiet ja.... hmm... *trollar BORT!*

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Kan någon förklara för mig vad karringen på Nyheterna som dom intervjuade (SVT 1 eller 2) Som sa att vi stockholmare inte har lika danna utgifter som dom där uppe? och därför måste dom har lägre skatt på drivmedel...

Sen kunde man ju se på föreningsparbankens liste över var man bor billigaste och var det e dyrast att bo...

Kommer inte ihåg hela listan, Men Te.x Lidingö låg på Top 5 där det e dyrast att bo och Kiruna låg på top 5 där det e biligast att bo...

Sen anser jag att ingen borde få billigare skatt eftersom man måste åka mer bil och har längre avstånd...

En person väljer ju själv var man vill bostätta sig och väljer man då att bostätta sig så j*vla långt upp i landet så man måste ha bil och inte kan åka kollektivt så får man ju vara bered på att man måste ha en bil och man måste köpa bensin...

Sen har jag svårt att tro att det e så mycket dyrare för te.x en norrlening än för te.x en Stockholmare...

Nja, växer man upp på en bondgård och tar över gården efter sina föräldrar har man väl inte mycket till val direkt... ;)

Men hur man än vrider och vänder på det blir det inte rättvist för alla, det är väl det som är nackdelen. Dock är det inte ett argument för att höja drivmedelsskatterna till skyarna... :l

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

:stefan: skrev:

Nja, växer man upp på en bondgård och tar över gården efter sina föräldrar har man väl inte mycket till val direkt... ;)

Du har alltid ett val, Du kan välja att inte ta över stället utan te.x plugga och skaffa dig ett annat jobb om du vill det.
Så man e inte tvingad att ta över farsans avloppsstingadeställe...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Tycker man demokrati är dåligt kan man flytta med kungen till Brunei. :)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Stockholmarna har alternativa färdsätt, medans det i glesbygden sällan finns kollektivtrafik ö.h.t.

Borde inte de i glesbygd då flytta till något ställe där det finns kollektivtrafik, för miljöns skull? I stället för att forstsätta skita ner i naturen? ;)

Varför förutsätter de som bor på landet att alla som bor i en storstad har 500 meter till jobbet och att närmaste busshållsplats ligger precis utanför dörren? De höga bostadspriserna har tvingat många att flytta långt utanför stadskärnan (där många arbetsplatser finns), samtidigt som det skurits ner på kollektivtrafiken. Det är inte ovanligt att det skiljer både en och två timmar per arbetsdag mellan att ta bilen och att åka kommunalt, och det är mycket förlorad tid om man är småbarnsförälder.

Ge folk den ekonomiska möjligheten att köpa nyare, miljövänligare bilar i stället. Är jag övertygad om skulle ge minst lika positiv miljöeffekt.

Om våra politiker nu menade allvar med sitt miljöengagemang så borde varje krona från bensinskatten gå direkt till miljövänligare alternativ, såsom kollektivtrafik och forskning om alternativa drivmedel. Vem tror att det är så (inte jag i.a.f.)?

Esen skrev:

:stefan: skrev:

Du har alltid ett val, Du kan välja att inte ta över stället utan te.x plugga och skaffa dig ett annat jobb om du vill det.
Så man e inte tvingad att ta över farsans avloppsstingadeställe...

Okej, kanske ett dåligt exempel där, men lågutbildade i brukssamhällen har inte mycket till val - 40+ brukar rätt sällan vilja säga upp sig från ett tryggt jobb och börja plugga för att kunna flytta till en storstad och jobba med nåt helt annat. ;)

Man kanske helt enkelt är nöjd med jobbet man har och boendet man har, men ska man då straffas för att man råkar bo och trivas i glesbygden?

Likaså, ska man straffas med trängselavgifter och biltullar för att man råkar trivas med att bo innanför tullarna och vill ha friheten med egen bil?

Som synes en omöjlig ekvation, men den blir fan inte bättre med ännu högre straffskatter på drivmedel. :l

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag tycker det är bra med högre skatter på sånt som skitar ner miljön, sen om det är företag som släpper ut snusk i havet eller bilar som sprutar ut gift i luften spelar ingen roll. Miljöpartiet må ha konstiga åsikter om mycket, men de driver faktiskt miljöfrågorna framåt.

För er som inte har läst artikeln om avgaser i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=309016&previousRenderType=2

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

SL (bussar, t-bana etc.) finansieras av oss 08:or som (delvis) betalar kollektivtrafiken genom landstingsskatten. Skattelättnaderna på drivmedel i glesbygden kommer väl att finansieras med statliga skattemedel?

Fia skrev:

Jag tycker det är bra med högre skatter på sånt som skitar ner miljön, sen om det är företag som släpper ut snusk i havet eller bilar som sprutar ut gift i luften spelar ingen roll. Miljöpartiet må ha konstiga åsikter om mycket, men de driver faktiskt miljöfrågorna framåt.

Alltså straffa dom som kör bil, förstör för företag genom att göra höja skatten på det absolut viktigaste drivmedlet i världen och driv ekonomin i sverige längre ner vilket på samma gång gör sverige mindre attraktivt för investerare utomlands, och ja, du ser den onda cirkeln.

Det är kortsynt och hjälper inte miljön eftersom folk ändå kör ungefär lika mycket, alla skattehöjningar under åren har knappast hjälpt ett dugg, staten vill bara ha mera pengar och miljön är ett svepskäl som många köper.

Det enda som hjälper att att utveckla alternativ, man kommer ingenvart med att sätta käppar i sina egna hjul istället.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)