Nu är jag så jävla trött på dessa trädkrammare så det inte finns.
Inte nog med att de vill höja bensinskatten med 25 öre och så 25 % moms på det och vi har en höjning på mer än 30 öre litern.
De har mage att föreslå att norrläningar i glesbygden skall få ett extra skattavdrag på 3000 kronor för att kompensera höjningen.
Vi andra då? Har jag fått något extra skatteavdrag för att bostadsprisern i skåne har sprungit i höjde, får stockholmarna något extra skatteavdrag för att de har bland de högsta priserna i landet. Får jag ett extra skatteavdrag om jag bara surfar med modem och har kostnader på 1000 kronor i månadens, medans andra kan få bredband till priser under 200 kronor.
Om man nu väljer att bostätta sig i Norrland (och kan köpa hus för 25.000) så får man väl väga upp det mot övriga kostnade man har. Jag skall själv punga upp med 1.9 mille för ett hus, jag hade med gkädje betalt under millen för detta hus (vilket majoritetn av husen i Norlands glesbygd kostar) och tatt en höjning av bensiskatten på 30 öre litern.
Jag är förbannat trött över att de över huvudtaget är ett pack konservativa dont-know-how-personer.
Allt de inte förstår sig på ska förbjudas.
All ny rolig (och bra) teknik ska givetvis bort, jag menar.. det kan ju vara farligt även om inget tyder på det.
Kan inte mer än hålla med, sen borde andra komuner också få kompensation för höjt bensinpris då det hade gjorts en undersökning enligt ngt program/dokumentär på svt1 igår. Där de beskrev att det var t ex enköping, linköping m m som det pendlades mest i till jobbet.
får stockholmarna något extra skatteavdrag för att de har bland de högsta priserna i landet.
Stockholmarna har alternativa färdsätt, medans det i glesbygden sällan finns kollektivtrafik ö.h.t. Vidare så snurrar det antagligen fler bilar i Stockholm dagligen än vad det gör i hela norrland, vilket ger att de som ändå har alternativa färdsätt, utan att utnyttja det fullt ut står för den största mängden utsläpp i inom den svenska trafiken.
Om man nu väljer att bostätta sig i Norrland (och kan köpa hus för 25.000) så får man väl väga upp det mot övriga kostnade man har. Jag skall själv punga upp med 1.9 mille för ett hus, jag hade med gkädje betalt under millen för detta hus (vilket majoritetn av husen i Norlands glesbygd kostar) och tatt en höjning av bensiskatten på 30 öre litern.
Du tycker alltså att det ska vara en klassfråga om vart man ska bo. De som är infödda i exempelvis norrland, men inte råkar ha rätt sorts yrke eller ett tungt arv att luta sig på får skylla sig själva och flytta? Det vill inte jag vara med om. Är det så svårt att dela med sig till mindre lottade tycker ivf jag att vederbörande kan flytta till länder där de redan praktiserar ego-tänkande (USA, UK m.fl) :bla
Jo såg på TV denna morgon om det här fjanteriet om höjd bensinskatt, han som var för sade att vissa regioner skulle inte bli påverkade, då tänkte jag "jaha, ännu mera kontroll i statens händer, ännu mera administrativa konstander när staten ska göra ännu ett jobb när dom ska börja hålla på och flytta pengar hit och dit i onödan"
Nu är jag så jävla trött på dessa trädkrammare så det inte finns.
Inte nog med att de vill höja bensinskatten med 25 öre och så 25 % moms på det och vi har en höjning på mer än 30 öre litern.
De har mage att föreslå att norrläningar i glesbygden skall få ett extra skattavdrag på 3000 kronor för att kompensera höjningen.
Vi andra då? Har jag fått något extra skatteavdrag för att bostadsprisern i skåne har sprungit i höjde, får stockholmarna något extra skatteavdrag för att de har bland de högsta priserna i landet. Får jag ett extra skatteavdrag om jag bara surfar med modem och har kostnader på 1000 kronor i månadens, medans andra kan få bredband till priser under 200 kronor.
Blir så trött...
- M
Helt fel inställning(det där med att varför lantisar ska ha det så bra, finns nog mera faktorer än bara bensin som nu ändå jämnar ut det mellan stadsfolk och lantfolk), bensin priset ska varken höjas(det ska sänkas för ekonomins skull) och staten ska inte heller börja kasta pengar på ännu mera byråkrater som ska gå igenom och kolla vilka som ska få skatteavdrag eller inte beroende på var det bor, staten ska inte föredra oss som bor på landet eller dom som bor i städer för den delen.
Du tycker alltså att det ska vara en klassfråga om vart man ska bo. De som är infödda i exempelvis norrland, men inte råkar ha rätt sorts yrke eller ett tungt arv att luta sig på får skylla sig själva och flytta?
Klassfråga? Var fick du det ifrån, jag har inte snackat om någon klass fråga, det jag säger är att mina totala utgifter för att leva är högre än vad många i norrlands glesbygd är. Att de sedan skall få en skattesänkning för en höjning av besinskatten, när fastighetsskatten höjds så fick inte de som hade höga taxeringsvärden några extra avdrag som plåster på såren. Jag har inget fett arv att luta mig på, min familjs totalinkomst är väl inte superbra, betyder det att jag då skall få rätt till speciella avdrag så jag kan köpa mig ett hus längs skånskakusten, eller kanske skall jag köpa ett hus som jag har råd med! Det har inget med klassfråga att göra, typiskt vänsterider att skricka klassfråga så fort pengar kommer på tal.
Stockholmarna har alternativa färdsätt, medans det i glesbygden sällan finns kollektivtrafik ö.h.t. Vidare så snurrar det antagligen fler bilar i Stockholm dagligen än vad det gör i hela norrland, vilket ger att de som ändå har alternativa färdsätt, utan att utnyttja det fullt ut står för den största mängden utsläpp i inom den svenska trafiken
Hur lyckades du blanda in stockholmarens bilar, när jag syftar på att det generella prisbilden är högre i stockholm än i resten av sverige, får de några speciala avdrag för det?
Jag bor i västra skåne och har 10 mil till jobbet, det finns inte möjlighet för mig att åka kommunalt (visst gör det det, bara det att det inte är någon ide att åka hem emellan arbetsdagarna) betyder det att jag med mina 20 mil om dagen kan räknas till att jag bor i glesbygden för att det inte finns komunallt transport medel, är det det du menar?
Klassfråga? Var fick du det ifrån, jag har inte snackat om någon klass fråga, det jag säger är att mina totala utgifter för att leva är högre än vad många i norrlands glesbygd är.
Kanske det men lönerna lika bra ute på landet heller, stockholmare tjänar nog bättre än folk på landet.
Det är inte precis lättare på landet, finns både för och nackdelar, det jämnar ut sig.
Jag är förbannat trött över att de över huvudtaget är ett pack konservativa dont-know-how-personer.
Allt de inte förstår sig på ska förbjudas.
All ny rolig (och bra) teknik ska givetvis bort, jag menar.. det kan ju vara farligt även om inget tyder på det.
Nej, ta bort packet. Ut!
Du har inte funderat på att bilar är ganska stora miljöbovar i det stora hela? Har du varit i storstäderna i Asien och andats deras stads-'luft'?
Om 50 år, när dina barn växer upp och du håller på att gå in i din ålderdom, då kommer du nog antagligen ha en annan åsikt, såvida inget händer snart. Du låter ju precis som dem du själv fördömmer, vilket visserligen inte förvånar mig det minsta. Men det var ju tur att någon startade en tråd om det här så att man kan gapa lite om det, för det hade man ju inte gjort annars.
Och folk kallar mig för korstågsvandrare? Kolla er omkring lite, för nu är skrivbordsnazisterna ute och vandrar igen.
Du har inte funderat på att bilar är ganska stora miljöbovar i det stora hela? Har du varit i storstäderna i Asien och andats deras stads-'luft'?
Om 50 år, när dina barn växer upp och du håller på att gå in i din ålderdom, då kommer du nog antagligen ha en annan åsikt, såvida inget händer snart.
Och du tror på allvar att man kommer att köra mindre bil för att bensinpriset höjs? Om man istället såg till att stimulera fram forskning och premier för bilar som inte "smutars" ner så mycket så hade detta problem löst sig själv. Det diskuteras dock i en annan tråd så det behöver vi inte ta upp här.
Kanske det men lönerna lika bra ute på landet heller, stockholmare tjänar nog bättre än folk på landet
Mycket möjligt, jag bor dock inte i stockholm så jag vet inte.
Jag vet dock att en av de störreutgifterna är boendekostnaden, och dessa är betydlig högre i stockholm än i norrlands glesbygd och uppvägs inte av de procent som en stockholmare tjänar mer i lön.
Nej, jag har lika långt till jobbet oberoende av vad bensinpriset kostar och det kommer inte gå bättre kommunaltrafik för att bensinen höjs med 30 öre.
Nej, jag har lika långt till jobbet oberoende av vad bensinpriset kostar och det kommer inte gå bättre kommunaltrafik för att bensinen höjs med 30 öre.
Och det är bara du i hela Sverige som kör bil? Och du kör aldrig någon annan sträcka än till och från ditt jobb? Intressant.
Och det är bara du i hela Sverige som kör bil? Och du kör aldrig någon annan sträcka än till och från ditt jobb? Intressant.
Nä, jag kör också bil, och MC och är så illa tvungen, det existerar inte offentliga färdsätt till och från mitt jobb, fast jag kanske bor i glesbygden?(nä, inte med en mil till gbg)
Enda sättet att få bort miljöpartiet är att inte rösta på dom, vilket många flera borde inse, dom har beundransvärda visioner men föga verklighetsförankring.
Stockholmarna har alternativa färdsätt, medans det i glesbygden sällan finns kollektivtrafik ö.h.t.
Helt riktigt. Det är detta som är nackdelen med glesbygden. Ser man till att klumpa ihop sig till mer folktäta städer, skapar man en större efterfrågan för kollektivtrafik, och alternativen uppstår därmed.
PeW skrev:
Vidare så snurrar det antagligen fler bilar i Stockholm dagligen än vad det gör i hela norrland
Ja, men det beror ju helt på att det faktiskt bor fler i Stockholm än i hela Norrland. Slår du ut det per capita, kan siffrorna bli helt annorlunda.
PeW skrev:
vilket ger att de som ändå har alternativa färdsätt, utan att utnyttja det fullt ut står för den största mängden utsläpp i inom den svenska trafiken.
Det beror ju på vad du menar med "utnyttja fullt ut". En del individer kanske inte utnyttjar kollektivtrafiken fullt ut. Men är en buss eller tunnelbana fullsatt, då måste man faktiskt påstå att den är utnyttjad fullt ut.
PeW skrev:
Du tycker alltså att det ska vara en klassfråga om vart man ska bo.
Det har alltid varit en klassfråga om var man ska bo. Du hittar inte någon VD för ett multinationellt företag i någon lägenhet i Tensta. Det är inte heller vem som helst som har råd med en vindsvåning på Strandvägen. Om vi nu ska ge understöd till människor som annars inte skulle ha råd att bo i Norrlands inland, varför inte även ge folk ekonomiskt stöd för att få bo i vindsvåningar på Strandvägen?
Nä, jag kör också bil, och MC och är så illa tvungen, det existerar inte offentliga färdsätt till och från mitt jobb, fast jag kanske bor i glesbygden?(nä, inte med en mil till gbg)
Enda sättet att få bort miljöpartiet är att inte rösta på dom, vilket många flera borde inse, dom har beundransvärda visioner men föga verklighetsförankring.
Det jag försöker komma fram till är att vi faktiskt kan köra mindre bil än vad vi gör, om vi inte vore så jävla lata.
Det jag försöker komma fram till är att vi faktiskt kan köra mindre bil än vad vi gör, om vi inte vore så jävla lata.
Tja, det är klart jag kanske kan unvära dom få söndagsturena på sommaren med MCn och tanta, det är ju lite onödigt att mysa lite på marstrand :p
Annars kör jag faktiskt bara bil/mc till jobbet.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2