webForumDet fria alternativet

Super Size Me!

Politik & samhälle

24 svar · 979 visningar · startad av Gladh

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg
Frågan#1

Måste säga att jag finner inget som helst vetenskapligt belägg för att man går upp ivikt bara för att man äter på McDonalds i denna film.

Att man går upp i vikt när man stoppar i sig mer kalorier än vad man gör av med, har inget med McDonalds att göra. Att det inte är speciellt nyttigt och hälsosamt för kroppen att stoppa isig samma sorts mat i en månad 3 gånger om dagen är självklart, men detta hade gällt även om jag bara hade ätit köttfärssås och spagetti också. Man missar massor med nyttiga ingredienser om man inte varierar sin kost.

Om filmaren hade valt att variera sin kost på McDonalds, låtit bli att ta Super Size på allt och tränat 2 gånger i veckan så är jag övertygad att resultatet hade blivit något annat, det finns en del produkter på McDonalds som är märkta med "grönt nyckelhål" och är alltså helt okej att äta.

Att sedan lägga skulden på McDonalds att deras kunder äter hamburgare och inte väljer sallader, eller att deras kunder tar en Super Size istället för en Medium/small, kan man ju inte klandra McDonalds för. Det är ett val som deras kunder tar. Nog för att många människor idag är så passiva att samhället skall ta hand om dem, men de borde väl vara så passa mogna att de kan avgöra själv vad de vill äta.

Tycker filmen är löjlig och ännu löjligare blir det när Paulo Roberto skall gör något likadant.

- M

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det ligger mycket i det du säger, precis som det stod i Metro idag.

Jag brukar vara duktigt kritisk mot dessa dokumentärfilmare som av någon outgrundlig anledning alltid anses ha rätt, hur löjliga propotioner det än hamnar på. Det är ungefär som om bara för att man har lite åsikter mot t.ex. McDonalds (som uppenbarligen är vår tids svar på Satan), så innebär de per automatik att de är faktakorrekta och ovinklade.

Var är de hårda granskningarna på huruvida Moore och den här killen inte vinklar sina grejer rejält också? Dagens ickekapitalisthjältar och helyllereportrar (som förövrigt tjänar mosfeta dollars och dinaros) börjar bli lite tröttsamma.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Håller med!

Men jag skulle nog behöva någon som bestämde för mig. Ångrar mig varje gång jag gått till McDonalds och käkat. Man får alltid nån konstig känsla i magen efter det. Så förbjud McD eller flytta det en bra bit från Knutpunkten! ;)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Har ni sett filmen? Har väl inte haft premiär än vad jag förstår.

Vad man än tycker om dokumentärer som den här kan man väl inte annat än att instämma i konklusionen att den typen av snabbmat är allt annat än nyttig. Filmarens föresats var att gå igenom hela sortimentet, alltså även de "nyttiga alternativen", samt att ta "supersize" om han blev tillfrågad.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har ju inte sett filmen så jag kan inte uttala mig om den är bra eller inte. Men framförallt i USA kan jag tänka mig att en sån här film behövs. Här i Sverige förstår nog de flesta människor att om man bara äter på McD, och inte rör på sig, så blir man fet. Jag kan tänka mig att det kommer som en överraskning för många i USA.

Jag har inte sett filmen, bara interjuver med filmaren och klipp från filmen. Men bara att sätta upp regler som att jag måste ta en "super size" om jag blir tillfrågad gör ju att man vet vad filmaren är ute efter.

Även föresatsen att man skall gå igenom hela sortimentet är lite felaktigt, nu vet jag inte om det var på en dag (vilket garanterat kommer göra en tjock) eller om det var på en vecka eller hela perioden. Hur man än vänder och vrider på det så har de flesta produkterna på McDonalds "för mycket" kalorier i sig om man äter de varje dag, men om man varierar sin kost under hela dagen så är det inga större problem att gå på McDonalds 2-3 gånger i veckan om man varierar sin kost och låter bli läsken och pommesen (fast det är ju därför som man går dit :( ).

Skulle jag gå igenom hela sortimentet på ICA så skulle jag garanterat på upp i vikt, speciellt om jag måste ta en större portion än vad jag behöver bara för att de råkar promota den mer.

Själv har jag jobbat på McDonald i några år när jag var yngre och fast man åt 2 måltider om dagen då, så gick jag ner i vikt istället för upp. Det berode på att jag helt plötsligt fick ett jobb där jag fick gå och stå 8 timmar istället för att sita bakom en skolbänk 8 timmar. Dessutom så försvan småättande i 8 timmar, eftersom man hade fasta raster när man kunde äta. Så min McDonalds period gjorde att jag gick ner i vikt och inte upp. När man sedan började ta 5 klick majonäs till sin extra stora portion pommes så började också vikten gå upp, men återigen så var det att man mer än man gjorde av med och inte beroende på vad jag åt.

- M

Web-Tor skrev:

Jag har ju inte sett filmen så jag kan inte uttala mig om den är bra eller inte. Men framförallt i USA kan jag tänka mig att en sån här film behövs. Här i Sverige förstår nog de flesta människor att om man bara äter på McD, och inte rör på sig, så blir man fet. Jag kan tänka mig att det kommer som en överraskning för många i USA.

Frågan är ifall det verkligen är så att folk är så jävla dumma, rent ut sagt.

Jag tror snarare det handlar om att deras rättssystem (eller rättare sagt hur det kan nyttjas) är FUBAR. Någon som stämmer ett tobaksbolag för att de håller på att dö i cancer eller som stämmer McDonalds för att de råkar se ut som en elefant skall inte få nåt annat än en stor klubba i huvudet.

Gladh skrev:

Måste säga att jag finner inget som helst vetenskapligt belägg för att man går upp ivikt bara för att man äter på McDonalds i denna film.

Hur kan du veta det innan du sett filmen?

OveRRidE skrev:

Jag tror att många amerikaner behöver lära sig lite om hur kroppen fungerar. Då tror jag inte att det funkar med vetenskapens-värd-logik utan jag tror att det krävs biofilm a´la Jackass.

Web-Tor skrev:

OveRRidE skrev:

Jag tror att många amerikaner behöver lära sig lite om hur kroppen fungerar. Då tror jag inte att det funkar med vetenskapens-värd-logik utan jag tror att det krävs biofilm a´la Jackass.

Satsa på nästa generation istället. Inför starkare krav i ämnen såsom historia, geografi, biologi, kultur och religion (tvi vale) i grundskolan, vilka enligt vad jag vet är katastrofalt dåligt utbredda idag.

Vissa delstater skulle må bra av att ha svenska hemkunskapslärare några år, där man fick ta med sig resterna i mjölkkartonger, steka all mat utan fett och herre jösses för den stackare som ville ha lite smör på sin knäckemacka.

Hur kan du veta det innan du sett filmen?

Det kan jag inte egentligen, men utgår från de interjuver som filmaren har gett, och de trailers och snuttar som har visats. Mycket möjligt att jag reviderar min åsikt när jag sett filmen, men tror inte det.

Som jag sagt innan, om man äter mer än man gör av med så blir man tjock, det spelar ingen roll om man äter på McDonalds eller någon annan restaurang.

- M

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har inte sett filmen, men vad jag har hört så blev han väl rätt dålig av det hela och använder det som slagträ.

Jo, jag skulle också må pyton om jag lade om min kost fullständigt över en natt. Sätt mig på att käka vegetarianmat i en månad och min mage skulle kajka ur per omgående.

Han vill bara ha sina femton minuter. :bla

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Super Size Me!

Gladh skrev:

det finns en del produkter på McDonalds som är märkta med "grönt nyckelhål" och är alltså helt okej att äta.

Eftersom det exempelvis kan finnas mängder av socker i en nyckelhålsmärkt produkt kan man inte säga att allt med märkningen är bra att äta. Tydligen innehåller nästan allt på McDonalds meny socker, till och med salladerna.

Gladh skrev:

Att sedan lägga skulden på McDonalds att deras kunder äter hamburgare och inte väljer sallader, eller att deras kunder tar en Super Size istället för en Medium/small, kan man ju inte klandra McDonalds för.

Faktum är att övervikt/fetma är ett växande problem i västvärlden och om inte takten slås av kommer var och varannan människa vara överviktig i framtiden.

Självklart är kunderna fria att välja sallad och vatten istället för Big Mac & Co, men vilket alternativ tror du McDonalds helst ser att du väljer (dvs. vilken produkt exponeras mest)? Visst har man ett personligt ansvar och visst är inte allt McDonalds fel, men de är ändå en del av problemet.

Gladh skrev:

Tycker filmen är löjlig och ännu löjligare blir det när Paulo Roberto skall gör något likadant.

Föreslår att du ser filmen innan du sågar den.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Tyckte filmen var underhållande, men förstod inte riktigt vad han ville poängtera med sin film. Att han tar upp att skolmaten i USA är ofta lika onyttig som McD tycker jag var en bra infallsvinkel

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: Re: Super Size Me!

muskot skrev:

Gladh skrev:

det finns en del produkter på McDonalds som är märkta med "grönt nyckelhål" och är alltså helt okej att äta.

Eftersom det exempelvis kan finnas mängder av socker i en nyckelhålsmärkt produkt kan man inte säga att allt med märkningen är bra att äta. Tydligen innehåller nästan allt på McDonalds meny socker, till och med salladerna.

Framöver kommer nyckelhålsmärkningen att bli mycket hårdare, så McD kommer isf att bli av med rätten att använda den loggan.

Först var det Fet som var den stora faran, nu är det socker som är den stora faran. Det spelar ingen roll hur mycket socker en produkt innehåller eftersom sockret i sig inte är farligt, utan det är mängde kalorier man stoppar i sig. Stoppar du i dig mer kalorier som du gör av med så blir du tjock. Oavsett om det är socker eller fet som utgör kalorierna.

Självklart är kunderna fria att välja sallad och vatten istället för Big Mac & Co, men vilket alternativ tror du McDonalds helst ser att du väljer (dvs. vilken produkt exponeras mest)? Visst har man ett personligt ansvar och visst är inte allt McDonalds fel, men de är ändå en del av problemet.

Klart de heller säljer Hamburgare eftersom det är det som de är kända för. Jag tycker inte det är en del av problemet eftersom jag som person skall få ha valmöjligheten att få trycka imig en hamburgare när jag vill. Det är sedan upp till mig att kontrollera så jag inte stoppar i mig hamburgaren 3 gånger om dagen i en månad.

Föreslår att du ser filmen innan du sågar den.

Okej, tycker IDEN till filmen är löjlig, filmen i sig kan säkert vara väldigt roande.

Framöver kommer nyckelhålsmärkningen att bli mycket hårdare, så McD kommer isf att bli av med rätten att använda den loggan

Hur vet du det, de kanske anpassar sina produkter till den nya kraven?

- M

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Filmen ska väl mer ses som en kommentar på snabbmatsfenomenet än ett vetenskapligt verk. Han satte förstås upp begränsningar som uppenbart gav det resultat han ville, typ att alltid ta en supersize om han erbjöds och att han åt precis samma mat hela tiden, är en annan sak. Det är väl rätt uppenbart att måltider som till större delen består av potatis som kokts i olja, och bara innehåller strax fler kostfibrer än ett glas med vatten, inte är hälsosamt. Däremot behöver det som bekant inte vara ohälsosamt om man varierar sig lite.

Att han satte upp strikta begränsningar för hur mycket han fick röra på sig är det enda som jag ser som verkligen störande i hans metod, då är det ju faktiskt rätt uppenbart att man går upp i vikt, med eller utan McDonalds.

Sen ser förstås jag, som den osympatiska och hjärtlösa nemesis jag är, att de som frivilligt lägger ner så mycket pengar på att äta så taskigt käk förtjänar att må dåligt, det är en annan sak. Nu har jag inte överdrivet mycket till övers för socialdarwinism, men ibland är det tillfredsställande att se det "in action".

Har nu kontrollerat McDonalds produkter mer i detalj. På https://www.dietist.com står det att en man med normal energibehov skall stoppa i sig 2000 kcal, och om man har lågt så skall man stoppa i sig 1600 kcal.

Plockade ihop en 3-rätters middag på McDonalds:
Frukost:
1 Råger
1 Hash Brown
1 Kaffe
380 kcal

Lunch
1 Liten Apelsin Juice
1 Mellan PF
1 6.st nuggets med sötsur sås
750 kcal

Middag
1 Mellan Sprite Zero
1 Crispy Chicken Bacon Ranche sallad
1 Paj, citron/vanil
580 Kcal.

Totalt: 1710 kcal. Alltså mindre än dagsbehovet för en man med normal energibehov (vad det nu betyder).

Om man sedan byter ut drickan mot vatten så sjunker det mer.

Men visst om jag stoppar i mig en stor cola, med en stor Pommes och en BigTasty burger så får jag i mig 1450 kcal. Men det är ju ett val som jag själv gör, jag kanske har ett stort enegibehov som har ett fysiskt ansträngande jobb och tränar mycket på fritiden, då behöver jag den extra energin som en stor måltid ger mig.

- M

Vart vill du komma Gladh? Att McD är hälsokost?

Filmen är kritisk mot den amerikanska livsstilen där folk äter för mycket och rör sig för lite. Kan du inte se den på det sättet?

Gladh skrev:

https://www.dietist.com står det att en man med normal energibehov skall stoppa i sig 2000 kcal

Fast det är ju inte hela sanningen. Det handlar inte bara om hur många kalorier man stoppar i sig. Om jag äter sju kexchoklad på en dag får jag i mig 2000 kcal men inte lär jag må speciellt bra av det. ;)

Även om filmen kanske går hårt åt McD så tycker jag att det är bra att frågan kommer upp (inte minst i USA). Vi hade knappast haft en så här livlig debatt om inte filmen gjorts och jag kan inte se att debatten har några negativa effekter. :)

Web-Tor skrev:

fiddler skrev:

https://www.dietist.com står det att en man med normal energibehov skall stoppa i sig 2000 kcal

Fast det är ju inte hela sanningen. Det handlar inte bara om hur många kalorier man stoppar i sig. Om jag äter sju kexchoklad på en dag får jag i mig 2000 kcal men inte lär jag må speciellt bra av det. ;)

Även om filmen kanske går hårt åt McD så tycker jag att det är bra att frågan kommer upp (inte minst i USA). Vi hade knappast haft en så här livlig debatt om inte filmen gjorts och jag kan inte se att debatten har några negativa effekter. :)

Bra sagt, även om citatet blev lite fel... ;)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)