webForumDet fria alternativet

Unga fortsätter fly IT-utbildning

Politik & samhälle

7 svar · 493 visningar · startad av netslave

Medlem sedan juni 200470 inlägg
Frågan#1

Trots intensiva kampanjer för att locka till IT-studier låter sig årets studenter inte lockas till teknik och IT-studier.

Jämfört med toppåret 2000 har antalet sökande rasat med 78 procent

Branschorganisationer, fackliga organisationer och högskolorna i skön förening har under förra hösten och våren drivit olika kampanjer för att vända trenden, men uppenbart klingade lockropen ohörda. Ungdomarna tvivlar på budskapet att IT är en framtidsbransch med säkra jobb.

Bristen på kompetent arbetskraft att rekrytera kommer att bli branschens största problem, om inte fler vågar satsa på IT-utbildningar

På bara några år har inte bara studenterna försvunnit utan också 30 procent av alla IT-utbildningar.

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_7984772.asp

Tycker det är bra detta. :e

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Ja, jag ser då inte problemet. Jättebra om de som börjar verkligen har ett intresse för det och inte har fastnat i "Wowowow! IT, f*n vad pengar jag ska tjäna!!".

/M

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Problemet är att högskolorna försöker locka allt som kan gå (någorlunda) upprätt till sina IT-utbildningar. Vi kan mycket väl se framför oss en våg av nyutexade IT-studenter om fyra-fem år som knappt kan läsa... jag har tyvärr en del insyn i raggkampanjerna som pågår för fulla muggar just nu...

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Instämmer till stor del i mlundbom kommentar. När IT var "hett" så fick jag intrycket av att det var sökande med höga betyg som kom in på utbildningarna, och inte de som hade intresse för IT. Vilket inte alltid är samma typ av sökande. (Låter dumt, men jag tror ni förstår hur jag menar.)

IT-bommen lockade fel typer av studerande enligt min mening. Tror dagens låga intresse gör att de som söker till utbildningarna verkligen är intresserade av ämnet, och inte några "lyckosökare".

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Blårand skrev:

Tror dagens låga intresse gör att de som söker till utbildningarna verkligen är intresserade av ämnet, och inte några "lyckosökare".

Tja, samtidigt blir ju tyvärr kursutbudet för dem mer begränsat än när skolorna hade många studenter och god ekonomi, vilket även drabbar de hågade studenternas kommande kompetens. Jag tycker t.ex att jag hade en enorm tur som fick förmånen att gå 5p råprogrammerande av motorola-assembler då de året efter (i våras) plockat bort kursen ifråga. För även om det kanske bara är ett 10-tal intresserade datavetare av sånt så är det trots allt fel att inte tillgodose behovet (som finns i t.ex inbyggda system). Tidigare år har det inte varit många fler på den kursen men då var det bättre ekonomi överlag på hela institutionen.

Håller med PeW. Dessutom är det väl inget fel på "lycksökare"? Har flera klasskamrater som säkert skulle kunna klassats som "lycksökare" och de har visat sig varit riktigt bra på det de gör. Man behöver inte vara en ultranörd för att ta sig igenom en IT-utbildning.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Fast man kan göra samma jämförelse med "byggboomen" i början på 90-talet, då byggnadsarbetaren var het eftrtraktad på arbetsmarknaden. Varenda kotte skulle utbilda sig till snickare/rörmokare/betongare eftersom där fanns arbete och pengar. Bygglinjen var vid denna tid en av de svårate gymnasielinjerna att ta sig in på, och de var nästan enbart 'plugghästarna' som kom i på linjerna.

Kvalitén på de byggnadsarbetare som lämnade gymnasiena, var nog den sämsta på mycket länge. Detta trots höga intagsningbetyg och goda resurser på gymnasierna. Problemet var att de inte i första hand var de som var intresserade av att snickra som kom in på bygglinjerna, utan de som såg 'fast arbete' och 'hög lön' direkt efter sista skoldagen.

Naturligtvis ska man inte vara ultra-nörd för att studera en IT-linje. Däremot måste man ha ett intresse för det man ska arbeta med. Löften om hög lön och fast arbete får inte vara den ända drivkraften då man ska söka en utbildning. Tror denna svacka inom IT-utbildningar gör att de jag kallar för lyckosökare avstår att söka till linjerna, medans de som är intyresserade av ämnet, fortfarande söker sig till utbildningarna.

Tror det bäddar för att de studenter som kommer ut, är mer målinriktade, medvetna om branchen, och har ett större intresse för arbetet, än de som kom ut för en 5-6 år sedan

Blårand skrev:

Tror det bäddar för att de studenter som kommer ut, är mer målinriktade, medvetna om branchen, och har ett större intresse för arbetet, än de som kom ut för en 5-6 år sedan

Med tanke på hur desperata högskolorna är på att få in folk, tror jag att det kommer att leda att de som kommer ut om fyra/fem/sex år kommer att släpa knogarna i marken. Lägre intagningskrav gör inte bara att fler studenter som inte besitter den kunskap de behöver kommer in, utan även att de med bättre betyg ser utbildningarna som mindre attraktiva, och mycket väl kan börja läsa något annat tekniskt ämne än data.

Sen vill jag gärna även tro att "lycksökarna" som söker en kvalificerad akademisk utbildning har något bättre koll på vad de ger sig in i än en massa femtonåringar som tänker att "Wow! Jag kan ha fast jobb och flytta hemifrån när jag går ut gymnasiet!". Skillnaden är trots allt rätt stor. Jag är i stället övertygad om att vi missar en massa kompetent folk som kanske inte har data som sitt främsta intresseområde, men som ändå kan prestera riktigt bra.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)