Det var ju tur att vi avreglerade taximarknaden. Då skulle ju konkurrensen öka, priser och service bli bättre, och allt bli frid och fröjd.
Pyttsan, och inte betalar de någon skatt heller.
Den fria marknaden gör oss inte speciellt fria, som vissa vill göra gällande. Detta är ett faktum.
Det var ju tur att vi avreglerade taximarknaden. Då skulle ju konkurrensen öka, priser och service bli bättre, och allt bli frid och fröjd.
Pyttsan, och inte betalar de någon skatt heller.
Den fria marknaden gör oss inte speciellt fria, som vissa vill göra gällande. Detta är ett faktum.
1. Använda en artikel från expressen som bas för en politisk ståndpunkt ter sig orimligt. Artikeln gör knappast en grundlig utredning.
2. Felet med många avregleringar är inte avregleringen i sig utan sättet de görs på. De flesta marknader kräver någon form av kontrollfunktion. Det ankommer på staten att upprätta fungerande rutiner för denna kontrollfunktion. Uppenbarligen har man inte lyckats på alla områden.
Problemet med oseriösa åkare som uppkommit sedan avregleringen, är och har varit stort sedan avregleringen genomfördes. Artikel är inte för att påvissa påståendet, utan för att ge ett exempel på problemet.
När det gäller marknader där det krävs små ekonomiska resurser för att starta upp, uppstår ofta dessa problem. Marknaden blir övermättat i alla dess former, och de som är ärliga i sin verksamhet slås mer eller mindre ut, då dessa inte kan konkurrera ekonomiskt med exempelvis priser på sina tjänster.
När det gäller marknader däremot kräver en viss ekonomi för att startas upp, slutar det ofta med att större bolag köper upp varandra, och några få aktörer får monopol, samtidigt som konkurrensen uteblir. Finns många exempel även på detta fenomen, som är ett problem som våra politiker försöker lösa.
(Det är av den anledningen som "EU: konkurrensverk" numera måste godkänna större affärer, vad jag förstår.)
Problemet med oseriösa åkare som uppkommit sedan avregleringen, är och har varit stort sedan avregleringen genomfördes.
Oseriösa åkare har alltid förekommit. Går du hem en kväll i centrala Stockholm, är det alltid svarttaxi-förare som sliter dig i ärmen. Från en bekant som körde taxi under 60- och 70-talen, har jag hört lite av varje om hur det gick till då. En taxi-chaufför fick en körning från central-station till ett hotell som låg tvärs över gatan. Han insåg att den kommunaltjänsteman som beställde taxin, helt uppenbart inte hade en aning om var hotellet låg. Därför körde han runt en extrasväng i stan, och lät taxametern ticka iväg mot 100 kr. När han var framme vid hotellet, sa kommunaltjänstemannen: "Åh nej, mig lurar du inte! Jag har åkt den här sträckan förut. Då kostade det bara 80 kr." Alltså i princip samma sak som att lura en turist som kommer via Arlanda.
Jo, fast det blev inte bättre med en avreglering, utan tvärtom. De omfattande problem som "taximarknaden" har idag, har de inte haft tidigare, och det beror till stor del på den avreglering som skulle göra allt så bra.
Problemet med oseriösa åkare som uppkommit sedan avregleringen, är och har varit stort sedan avregleringen genomfördes. Artikel är inte för att påvissa påståendet, utan för att ge ett exempel på problemet.
När det gäller marknader där det krävs små ekonomiska resurser för att starta upp, uppstår ofta dessa problem. Marknaden blir övermättat i alla dess former, och de som är ärliga i sin verksamhet slås mer eller mindre ut, då dessa inte kan konkurrera ekonomiskt med exempelvis priser på sina tjänster.
När det gäller marknader däremot kräver en viss ekonomi för att startas upp, slutar det ofta med att större bolag köper upp varandra, och några få aktörer får monopol, samtidigt som konkurrensen uteblir. Finns många exempel även på detta fenomen, som är ett problem som våra politiker försöker lösa.
(Det är av den anledningen som "EU: konkurrensverk" numera måste godkänna större affärer, vad jag förstår.)
Jo, det mesta håller jag med om. Lösningen är effektiva kontrollorgan, inte en detaljreglering.
Jo, det mesta håller jag med om. Lösningen är effektiva kontrollorgan, inte en detaljreglering.
Om man ser till frisörer så taxerar en majoritet av frisörerna en inkomst under 150.000:- per år. Skatteverket anser var 3:e eller till och med varannan klippning är svart.
Vad gör man när kontrollen blir så omfattande att den kostar mer än vad man får in? Är det då inte bättre med en viss reglering än med kontroll?
Om man ser till frisörer så taxerar en majoritet av frisörerna en inkomst under 150.000:- per år. Skatteverket anser var 3:e eller till och med varannan klippning är svart.
Vad gör man när kontrollen blir så omfattande att den kostar mer än vad man får in? Är det då inte bättre med en viss reglering än med kontroll?
Man kan ju också fråga sig varför svartarbetet är så utbrett. Kan det möjligen ha något att göra med skattetrycket?
Man kan ju också fråga sig varför svartarbetet är så utbrett. Kan det möjligen ha något att göra med skattetrycket?
Det beror i första hand på bristande moral och att man sätter sitt eget välbefinnande före andras. I andra hand beror det på att man inte förstår vilken grund skattepengarna är för samhällservicen, i form av barn - och äldreomsorg, skola, utbildning, sjukvård och andra "förmåner".
Lite OT men ändå inte. Klev in i en taxi tillhörande Taxi Stockholm en natt i helgen som gick. Bänkar mig i baksätet varpå chauffören frågar "Svart eller vitt till <destinationen>?". Han har ett samtal med chefen att vänta.
En reglering är inte nödvändigtvis billligare än kontroll. Dessutom kan den vara konkurrenshämmande, vilket gör att konsumenterna får lida. Som UlfT säger är det också rimligt att skattefusket står i proportion till skattetrycket.
När det gäller marknader däremot kräver en viss ekonomi för att startas upp, slutar det ofta med att större bolag köper upp varandra, och några få aktörer får monopol, samtidigt som konkurrensen uteblir.
Är inget snack om att avregleringarna som skett i Sverige lett till lägre priser, generellt sett.