-Göran Persson får inte gå före i kön för att han är statsminister. Han är som vilket patient som helst här, säger Elin Almqvist vid landstinget.
Alldeles riktigt. Persson är en person i mängden, och det arbete har har ska inte ge en framskjuten plats i vårdkön. Vård ska ges efter behov, och inte efter yrke.
Om jag inte är aldeles felunderrättad så har alla medlemmar i regeringen (om det inte var hela riksdagen t.o.m.) privata sjukvårdsförsäkringar (om den inte är avskaffad nu). Och i så fall kan han gå före i vårdkön, om han vill.
Minns att det var rabalder om denna försäkring för något/några år sedan, men jag har ingen källa att hänvisa till.
Jag anser att statsministern självklart skall ha möjlighet till förtur om det gäller en sjukdom eller åkomma som kan inverka på hans arbete att leda landet. Det blir ju bara löjligt att säga att han skall ställa sig i vårdkö.
Observera att detta inte är ett stöd till Göran P....denna åsikt gäller oavsett vem som innehar posten som vår statsminister.
Jag anser att statsministern självklart skall ha möjlighet till förtur om det gäller en sjukdom eller åkomma som kan inverka på hans arbete att leda landet. Det blir ju bara löjligt att säga att han skall ställa sig i vårdkö.
Observera att detta inte är ett stöd till Göran P....denna åsikt gäller oavsett vem som innehar posten som vår statsminister.
Om hans tillfälliga halv-handikapp inverkar på hans förmåga att styra Sverige så håller jag med att han kan få gå före.