webForumDet fria alternativet

Statsminister och vårdkö...

Politik & samhälle

36 svar · 1 036 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Tänkte på detta med Göran Perssons höftledsproblem...

Borde inte han, om någon få gå före i operationskön?

Han är ju trots allt den som vi har valt att styra landet...

Dessutom så föredrar jag att han går före än att han poppar starka värtabletter medans han styr och representerar Sverige...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Han borde väl få leva efter det system vi har precis som alla andra?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Re: Statsminister och vårdkö...

obelix skrev:

Dessutom så föredrar jag att han går före än att han poppar starka värtabletter medans han styr och representerar Sverige...

Det där håller jag inte med om. Vem vet, med lite starka tabletter kanske humanismen får en ny chans? ;)

Re: Re: Statsminister och vårdkö...

PeW skrev:

obelix skrev:

Det där håller jag inte med om. Vem vet, med lite starka tabletter kanske humanismen får en ny chans? ;)

:L
Tja, han lär nog inte bli sämre iaf... §jr

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Inte en chans! Han ska få stå i kö och lida som alla andra - snacka om att få ta konsekvenserna av sitt handlande... §e

Måste dock erkänna att jag är en smula skadeglad över att han behandlas som en vanlig medborgare utan en privat försäkring... §e

:stefan: skrev:

Inte en chans! Han ska få stå i kö och lida som alla andra - snacka om att få ta konsekvenserna av sitt handlande... §e

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Text-TV skrev:

-Göran Persson får inte gå före i kön för att han är statsminister. Han är som vilket patient som helst här, säger Elin Almqvist vid landstinget.

Alldeles riktigt. Persson är en person i mängden, och det arbete har har ska inte ge en framskjuten plats i vårdkön. Vård ska ges efter behov, och inte efter yrke.

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Ja vad ska man säga.
Rätt åt honom.

Har man själv varit med och skapat ett system är det bara att själv rätta in sig i ledet och ta skeden vackert i mun

cya,
/PatrikB

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Om jag inte är aldeles felunderrättad så har alla medlemmar i regeringen (om det inte var hela riksdagen t.o.m.) privata sjukvårdsförsäkringar (om den inte är avskaffad nu). Och i så fall kan han gå före i vårdkön, om han vill.

Minns att det var rabalder om denna försäkring för något/några år sedan, men jag har ingen källa att hänvisa till.

Om inte annat borde han väl med sin lön ha råd att bekosta en operation själv och isf inte nödvändigtvis i Sverige.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

:stefan: skrev:

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Jag anser att statsministern självklart skall ha möjlighet till förtur om det gäller en sjukdom eller åkomma som kan inverka på hans arbete att leda landet. Det blir ju bara löjligt att säga att han skall ställa sig i vårdkö.
Observera att detta inte är ett stöd till Göran P....denna åsikt gäller oavsett vem som innehar posten som vår statsminister.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Nu är det ju inte han som leder landet, utan riksdagen. Han leder regeringen, ingenting annat.

Tror inte landet går under om Göran skulle ta ledigt ett tag (om inte annat finns det ju en vice statsminister för sådana tillfällen). :)

Och om nu ledare skall ha förtur så finns det ju fler kandidater. Eller?

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Göran Persson skrev:

Kan du gå sedan?
- Man kan gå väldigt snabbt. Men inte så fort.

:OO

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Vimp skrev:

Göran Persson skrev:

Kan du gå sedan?

Nej. Aftonbladet skrev. Och om man tar den där meningen ur sitt sammanhang från artikeln så låter det konstigt...... :OO

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Vimp skrev:

Göran Persson skrev:

Kan du gå sedan?

OK, jag förtydligar:
Kan du gå sedan? (dum fråga?)
- Det tar inte lång tid innan man kan gå, men då kan man inte gå så fort.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Persson erkände(?) i Rapport att han skjuter operationen framför sig så långt det går. Han är alltså rädd för den, ingenting annat.

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Bendro skrev:

Jag anser att statsministern självklart skall ha möjlighet till förtur om det gäller en sjukdom eller åkomma som kan inverka på hans arbete att leda landet. Det blir ju bara löjligt att säga att han skall ställa sig i vårdkö.
Observera att detta inte är ett stöd till Göran P....denna åsikt gäller oavsett vem som innehar posten som vår statsminister.

Om hans tillfälliga halv-handikapp inverkar på hans förmåga att styra Sverige så håller jag med att han kan få gå före.

Annars; nej.

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Skulle inte skada om dom satte upp en 3g mast på hans nya gård. §e

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)