webForumDet fria alternativet

Särskild tjejtaxa kan förbjudas

Politik & samhälle

71 svar · 2 007 visningar · startad av ejick · sida 4 av 4

Frågan, av ejick

Källa: <http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=163304> Vad skall man säga? Börjar det gå till en överdrift snart eller? I pappersupplagen kunde man läsa: \- Idag vill killar ofta ha mer avancerad frisyrer än tjejer. Den där prisskillnaden är väl något som bara har följt med, säger frisören Helén Johansson i Göteborg. Smart uttalande. Har man då funderar något längre? Män och kvinnor,

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ja. Och av vilken grupp? Män.

Tror du att den som blir mördad bryr sig om mördaren hade snopp?

OveRRidE skrev:

Web-Tor skrev:

Och de män som lönediskrimineras ska vi strunta i?

Just nu, ja.

Det är här min åsikt skiljer sig markant från din och andra feministers. Ni är enbart intresserade av jämställdhet för kvinnor. Här får man helt enkelt välja sida:
"Jämställdhet för alla" eller "jämställdhet för vissa".

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Det finns flera tolkningar av ordet "feminism". Vissa tolkar det som "manshat" medan vissa, t.ex. jag, anser det ska tolkas som "strävan efter jämlikhet".

Problemet ligger i hur vi ska få mansdominerade ledningar att sluta hålla varandra bakom ryggen genom välja in andra män istället för en mer kompetent kvinna bara pga. hon är just - kvinna.

Och feminismen ska givetvis inte övergå till att diskriminera män istället för kvinnor för att nå "jämställdhet". Människor ska väljas efter kompetens, inte kön.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Phorpher skrev:

Det finns flera tolkningar av ordet "feminism". Vissa tolkar det som "manshat" medan vissa, t.ex. jag, anser det ska tolkas som "strävan efter jämlikhet".

När det gäller de flesta feministerna, är jag övertygad om att du har rätt. Men samtidigt finns det vissa tongivande feminister som Gudrun Schyman och Margareta Winberg. Deras tal om att svenska män är som talibanerna, och alla män är potentiella våldtäktsmän, kan inte tolkas som annat än just manshat. Det är synd att sådana idioter ges möjlighet att framföra sina dumheter överallt. Därmed bäddar man för alla missuppfattningar som finns i en annars mycket viktig debatt.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Pace skrev:

4. Våldtäckt = Nej, jag har aldrig blivit våldtagen. Känner ingen som blivit våldtagen heller.

Säg inte det. Det finns ett ganska stort mörkertal, samt att det är många som väljer att inte vilja tala om just att man har blivit våldtagen. Tro mig, för jag vet.

Pace skrev:

Jag är medveten att det förekommer, men jag bara påpekar att jag inte har märkt av någon diskriminering. Bara för att den finns så innebär det inte att den finns överallt, och bara för att jag är man så får jag inte per automatik bättre rättigheter - även om det kan vara så på många andra platser.

Bara för att den inte syns överallt, betyder inte att den inte finns. Som sagt, mörkertalen är större än man tror.

Pace skrev:

Vad spelar det för roll att spalta upp vem som är mest diskriminerad? Värnplikt, kvinnofridslagen, internationella kvinnodagen, självförsvar för kvinnor. Där har du några motargument.

Motargument för vad? Att samhället försöker delge hjälp till en utsatt grupp?

Pace skrev:

Dock så tycker jag det är relativt ointressant att spalta upp saker för att säga "de eller de är mer förtryckta än de andra".

Hur kan det vara ointressant ifall det är den hårda sanningen?!

Pace skrev:

En man som blir våldtagen är med andra ord acceptabelt, även om det så är 1 av 100 våldtäckter?

Det är aldrig acceptabelt. Men det har jag aldrig påstått heller.

Pace skrev:

För män "brukar" ju inte bli våldtagna. För fan, återigen, våldtäckt som våldtäckt, oavsett kön. Allt ska bedömmas lika. Om kvinnorna är överrepresenterade i statistiken ska man inte dömma ut mannen, det är ju för fan individer som gör våldtäckten, inte ett kön. Jag har aldrig våldtagit en kvinna, men siffrorna talar ju uppenbarligen emot mig. För jag är ju en man, och män våldtar. :l

Om du har krig på två fronter och den ena fronten har 100 soldater kvar och den andra har 10 kämpande stackare kvar, skickar du hälften (fem st) av dina reserver av 10 soldater till den ena fronten och resterande till den andra? Eller skickar du 10 reserver till dina 10 mest utsatta soldater?

Pace skrev:

Jag hatar när kön kategoriseras och presenteras i siffror där ena parten väger över så skyller man på motparten.

Rent generellt; män våldtar kvinnor, kvinnor våldtar inte kvinnor i samma utsträckning. Män slår kvinnor, kvinnor slår inte kvinnor i samma utsträckning. Inte heller våldtar eller slår kvinnor män i samma utsträckning. Vad är problemet med denna statistik?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Blir lite citat från dina inlägg här och var, hoppas att det går att tyda ändå:

OveRRide skrev:

Om du har krig på två fronter och den ena fronten har 100 soldater kvar och den andra har 10 kämpande stackare kvar, skickar du hälften (fem st) av dina reserver av 10 soldater till den ena fronten och resterande till den andra? Eller skickar du 10 reserver till dina 10 mest utsatta soldater?

Så det du försöker säga är att man kan bara hjälpa kvinnor eller män?

OveRRidE skrev:

Säg inte det. Det finns ett ganska stort mörkertal, samt att det är många som väljer att inte vilja tala om just att man har blivit våldtagen. Tro mig, för jag vet.

Det betvivlar jag inte en sekund. Jag skrev däremot att jag inte har stött på det.

OveRRidE skrev:

Rent generellt; män våldtar kvinnor, kvinnor våldtar inte kvinnor i samma utsträckning. Män slår kvinnor, kvinnor slår inte kvinnor i samma utsträckning. Inte heller våldtar eller slår kvinnor män i samma utsträckning. Vad är problemet med denna statistik?

Statistiken i sig bryr jag mig inte om. Det är hur den utläses.

OveRRidE skrev:

Det handlar inte om oss. Det handlar om dem, hur 'ojämställt' det än låter.

Varför kan det inte handla om "vi" i stället? Måste man välja en sida för att skapa jämställdhet? För mig låter inte det logiskt.

Så det du försöker säga är att man kan bara hjälpa kvinnor eller män?

Nej, det var snarare en diffus liknelse som antyder att man kanske borde lägga de redan snåla resurserna där det verkligen finns behov för dem.

Anser inte du att vi borde jobba mot diskriminering av kvinnor? Ser du inte att kvinnor idag har större problem att bli accepterade som jämställda personer? Har män verkligen lika stora problem med detta?

Statistiken i sig bryr jag mig inte om. Det är hur den utläses.

Förklara för mig hur du utläser den då.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Problemet är att kvinnodiskriminering har instutitionaliserats i vårt samhälle. Det är därför fokus ligger så hårt på att hjälpa kvinnor att komma ikapp, att inte bli marginaliserade, så att vi kan se människan. För att nå dit tror jag att man måste fokusera på att det finns en faktiskt situation, att vi lever i ett patriarkat och att det måste brytas. Feminismen har ju detta som mål och det är inget farligt, bara bra! :)

Att man fokuserar på kvinnor är INTE samma sak som att det är värre med det ena än det andra, men jag tycker det är fruktansvärt att våldet och diskrimineringen är så sjukt snedfördelad till män slår kvinnor osv. Därför fokuserar man på detta för att få ner den snedfördelningen.

Om man nu skall göra en jämförelse (som ju så lätt misstolkas och slaktas) kan man säga att om 99 av 100 dör pga att de inte använder bilbälte och 1 av 100 dör pga att de somnar vi ratten, då känns det naturligt att fokusera på att försöka få folk att använda bilbälten. Det är inte samma sak som att säga att folk som somnar vid ratten inte är offer och att vi borde försöka göra något åt det med, men det är en marginell olycksorsak och man hjälper fler om man fokuserar på bilbältet. Man kan säga att samma sak är det idag med jämställdheten. Kvinnor är grymt överrepresenterade i jämställdshetsproblem, därmed INTE sagt att män inte diskrimineras.

Ang det här med sexuella trakasserier våldtäckt mm. Om man frågar sina kvinnliga bekanta om de känner någon vän som råkat ut för detta säger väldigt många ja. Fråga dina manliga polare om de blivitutsatta för det... eller ännu värre, fråga dina manliga vänner hur många av dem som våldtagit, och fundera sen på hur det kommer sig att många kvinnor känner någon som råkat ut för det men nästan ingen kille känner någon som våldtagit. Vilket såklart beror på, 1. man skryter knappast med det, 2. förvånansvärt många killar upplever inte att de våldtagit.

Vill man fundera mer på detta kan man läsa lite radikalvänstertext, förra nummret av ETC fördjupade sig rejält i de här frågorna om jämnställdhet. De hade som huvudtanke att alla män är gemensamt ansvariga för bla det sexuellavåldet mot kvinnor. Varför? Jag har ju inte våldtagit någon, men jag har inte heller kämpat för att få bort det förtryck som faktiskt existerar, jag är trots allt en del av patriarkatet. Frågan väckte en väldigt arg debatt som man kan läsa på ww.etc.se, under insändare. bland annat.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Phorpher skrev:

Och feminismen ska givetvis inte övergå till att diskriminera män istället för kvinnor för att nå "jämställdhet". Människor ska väljas efter kompetens, inte kön.

Det är här problemet ligger många gånger när man diskuterar jämställdhet och diskriminering nu för tiden. Om en kille känner sig diskriminerad/orättvist behandlad pga kön så är det (väl) ganska lätt att det nonchaleras av företagsledning eller vem man nu vänder sig till för att få hjälp. Om en kvinna råkar ut för samma sak så (antar jag) blir det en mycket större grej som prioriteras.

Att även män diskrimineras är det tyvärr många som blundar för, men det sker dock. Som Override skrev innan, "mörkertalet är stort", även i denna saken.

Jag tycker debatten i denna tråden faller lite kort dock, för det är ju inte bara pga att man är man eller kvinna som diskriminering baseras på, utan även personer av utländsk härkomst, äldre personer etc. etc.

Fokus borde istället ligga på att få slut på diskriminering, oavsett anledning.

Annars blir det väl diskrimineringen av rödhåringa danskar med flanellskjortor och glasögon som fokus läggs på, efter att kvinnodiskrimineringen har avklarats. Då hamnar alla finnar med samma utseende utanför debatten. (Ja, ganska överdrivet, men hoppas ni fattar poängen)

//G8

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

mrblonde skrev:

Ang det här med sexuella trakasserier våldtäckt mm. Om man frågar sina kvinnliga bekanta om de känner någon vän som råkat ut för detta säger väldigt många ja. Fråga dina manliga polare om de blivitutsatta för det... eller ännu värre, fråga dina manliga vänner hur många av dem som våldtagit, och fundera sen på hur det kommer sig att många kvinnor känner någon som råkat ut för det men nästan ingen kille känner någon som våldtagit. Vilket såklart beror på, 1. man skryter knappast med det, 2. förvånansvärt många killar upplever inte att de våldtagit.

Man kan även tänka sig en tredje förklaring; de män som våldtar, är fåtaliga, men de våldtar flera kvinnor, inte bara en. Det går faktiskt inte att hävda att en stor del av männen är våldtäktsmän, bara för att många kvinnor har blivit utsatta. Det är ungefär som att hävda att de flesta känner en som gör inbrott i bilar, eller rentav gör bilinbrott själva, bara för att så många har blivit utsatta för just det brottet.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

OveRRidE skrev:

Anser inte du att vi borde jobba mot diskriminering av kvinnor? Ser du inte att kvinnor idag har större problem att bli accepterade som jämställda personer? Har män verkligen lika stora problem med detta?

Nej, jag tycker inte vi ska jobba mot diskriminering av kvinnor. Jag tycker vi ska jobba mot diskrimineringen av individer. Två personer inom samma yrke ska ha samma lön.

OveRRidE skrev:

Förklara för mig hur du utläser den då. [statistiken, Pace ant.]

Ett likadant brott som begås mot både en man och en kvinna. Sedan får endast kvinnan hjälp för att de är en majoritet.

Om man säger att svarta/färgade personer begår mest brott och att man ska kämpa mot dessa personers brott, skulle man bli deklarerad som rasist. Men när man blandar in ett kön så är det plötsligt okej. Lönediskriminering av kvinnor är åt helskotta fel. Men samtidigt är det fel att anklaga männen för det. Jag döms för att jag är man.

Jag ser individer som diskrimineras, och jag ser samtidigt individer som diskriminerar. Jag ser inte man, kvinna, turkar, asiater, svarta eller kille med ett grönt och ett brunt öga. Alla tyskar är kanske nazister?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Pace skrev:

Jag ser individer som diskrimineras, och jag ser samtidigt individer som diskriminerar. Jag ser inte man, kvinna, turkar, asiater, svarta eller kille med ett grönt och ett brunt öga. Alla tyskar är kanske nazister?

Kloka ord

Det känns som om vi har kommit till den punkt där vi började och att det inte längre finns några vägar runt det faktum att vi helt enkelt ser på saken på olika sätt.

Men;

Jag skrev:

Ser du inte att kvinnor idag har större problem att bli accepterade som jämställda personer? Har män verkligen lika stora problem med detta?

302 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
159 ms — ändringar (db)