Jag tror att vi alla är överrens om att det ska vara jämställt, men bara att vi har olika åsikter om hur det ska lösas. ;)
OveRRidE skrev:
Kanske märker du inte av dessa fördelar pga. att du är just en man. Det finns många fördelar, varav en majoritet av dem, inte är alltid uppenbara för oss.
[...]
Med all respekt; har du verkligen inte sett att din kön ger dig fördelar så börjar jag faktiskt tvivla på huruvida du verkligen ser jämställdheten som den borde framstå för dig.
Jag har ärligt talat inte märkt det.
1. Diskriminering och sexualisering i skolan = Nej, faktiskt inte. Lite sexskämt osv, men det har varit mellan kompisar (böda könen).
2. Lönefrågan = Jag får lön efter kollektivavtalet. Kvinnor får inte annan lön.
3. Anställningsförutsättningar (graviditet) = Kan jag inte svara på då det inte är så många kvinnor i den branschen jag jobbar i (väktare).
4. Våldtäckt = Nej, jag har aldrig blivit våldtagen. Känner ingen som blivit våldtagen heller.
Jag är medveten att det förekommer, men jag bara påpekar att jag inte har märkt av någon diskriminering. Bara för att den finns så innebär det inte att den finns överallt, och bara för att jag är man så får jag inte per automatik bättre rättigheter - även om det kan vara så på många andra platser.
OveRRidE skrev:
Det är dessutom fortfarande flest kvinnor som blir sexuellt trakasserade.
Det är fortfarande flest kvinnor som som har sämre lön än sitt 'motkön'.
Det är fortfarande flest kvinnor som bli våldtagna.
Det är fortfarande flest kvinnor som exempelvis aldrig når positionen styrelseledamot eller VD.
Vad spelar det för roll att spalta upp vem som är mest diskriminerad? Värnplikt, kvinnofridslagen, internationella kvinnodagen, självförsvar för kvinnor. Där har du några motargument. Dock så tycker jag det är relativt ointressant att spalta upp saker för att säga "de eller de är mer förtryckta än de andra". Kommer förmodligen att få äta upp föregående mening, men passa då på att läsa min utveckling:
En man som blir våldtagen är med andra ord acceptabelt, även om det så är 1 av 100 våldtäckter? För män "brukar" ju inte bli våldtagna. För fan, återigen, våldtäckt som våldtäckt, oavsett kön. Allt ska bedömmas lika. Om kvinnorna är överrepresenterade i statistiken ska man inte dömma ut mannen, det är ju för fan individer som gör våldtäckten, inte ett kön. Jag har aldrig våldtagit en kvinna, men siffrorna talar ju uppenbarligen emot mig. För jag är ju en man, och män våldtar. :l
Jag hatar när kön kategoriseras och presenteras i siffror där ena parten väger över så skyller man på motparten.
Off side-topic: ;)
Tidigare debatt jag startat om feminism: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=110&threadid=63526