webForumDet fria alternativet

Särskild tjejtaxa kan förbjudas

Politik & samhälle

71 svar · 2 007 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=163304

Vad skall man säga? Börjar det gå till en överdrift snart eller?

I pappersupplagen kunde man läsa:

- Idag vill killar ofta ha mer avancerad frisyrer än tjejer. Den där prisskillnaden är väl något som bara har följt med, säger frisören Helén Johansson i Göteborg.

Smart uttalande. Har man då funderar något längre? Män och kvinnor, eller tror man att 100% av befolkningen är mellan 15 och 25?

Hur många pensionärer går runt i mowhikan(stavning?) frisyrer? Skärpning.

Samtidigt är jag intresserad av skillnaden hos taxibolagen. Jag har under flera år förespråkat att reglerna med tjejtaxa skall ändras. Eftersom argumenten när de startade det var att "tjejer är mer utsatta än killar och skall därför välja att åka hem med en taxi framfår att gå själva" visst, jag köper det resonemanget, men jag kan inte förstå varför en bil med fyra tjejer skall vara billigare än vad det är för en ensam kille att åka. Borde inte den taxan, om det nu är för utsattheten, innebära singeltaxa. Alltså att du som ensam person får ett lägre pris?

Eller skulle argumentet läsas: "Killar är idiotera och tycker det är helt okej att betala 200-400kr för en taxiresa hem, medan tjejer i det läget väljer att gå eller åka buss."

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Rent spontant måste jag säga att det är ett mycket bra förslag. Jag vill inte betala mer för en taxi bara för att jag är född till kille.

Eftersom argumenten när de startade det var att "tjejer är mer utsatta än killar och skall därför välja att åka hem med en taxi framfår att gå själva" visst, jag köper det resonemanget

Ska man resonera på det sättet så ska det vara tvärt om. Män löper betydligt större risk för att utsättas för brott. Alltså borde det vara billigare för män att åka taxi.

Inte heller skulle det bli tillåtet med rena herrklubbar...
...
Det ska till exempel vara möjligt att ordna tjejgympa...

Om man har en herrklubb där medlemmarna tränar gympa då?

Hoppas även att tjejvasan försvinner. :p

Web-Tor skrev:

Eftersom argumenten när de startade det var att "tjejer är mer utsatta än killar och skall därför välja att åka hem med en taxi framfår att gå själva" visst, jag köper det resonemanget

Ska man resonera på det sättet så ska det vara tvärt om. Män löper betydligt större risk för att utsättas för brott. Alltså borde det vara billigare för män att åka taxi.

Korrekt. Det var väl lite det jag menade men var inte så bra på att uttrycka mig. Jag tycker det känns som om det bara var något låtsas-samhällsengagemang för att få fler kunder.

Dock har jag och två kompisar fått åka på tjejtaxa en gång bara för vi var så snälla :f

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Läste att det även kunde bli så att krogarna var tvungna att ha samma åldersgräns för killar och tjejer.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Särskild tjejtaxa kan förbjudas

det är väl fan ändå på tiden...

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

ejick skrev:

Vad skall man säga? Börjar det gå till en överdrift snart eller?

EU börjar allt mer i detalj att styra våra liv. :l

Tycker EU allt mer börjar likna ett Europeiskt Sovjetunionen, där demokratin är urholkad, 75% av budgeten är bidrag till bönder och jordbruk, man har tröga flerårsplaner, politker som skapat en egen värld av förmåner och möjligheter, precis som i det forna sovjetunionen.

Tyvärr är detta med jämställda priser för klippning enbart en i mängden fullständigt orimliga ideér från helt orimliga politiker, som sitter någonstans i EU, och pratar ett språk som jag inte förstår, och fattar beslut som varken jag eller någon annan begriper sig på.

EU är politiskt självmål och tyvärr är vi inte längre de "EU-medborgare med rätt att påverka" som ja-sidan lovade att vi skulle bli, vi är istället "EU-slavar med rätt att lyda".

Vad priserna för en taxiresa eller en klippning ska kosta, ska självklart avgöras av näringidkarna själva, med utgångspunkt från tillgång och efterfrågan, och inte av EU-byråkrater.

Sverige måste skärpa jämställdhetslagen, för att leva upp till olika EU-direktiv. Men diskrimineringskommittén går längre än så. Den föreslår också att Sverige ska förbjuda prisskillnader som grundar sig på kön, vilket EU inte kräver.
Frågan diskuteras eftersom EU förbereder ett nytt direktiv som ska undanröja diskriminering i samband med varor, tjänster och bostäder.

Ditt EU-hat känns alltså ganska meningslöst i den här tråden. ;)

Tycker du att jämställda löner också är en skitsak som näringsidkarna ska få sköta själva?
Själv är jag emot all form av diskriminering. Men du kanske tycker att det är okey, eller?

Web-Tor

Om det är mig dina synpunkter riktar sig mot, så är det inget EU-hat, utan bara en försök att förklara varifrån dessa lustiga ideér har sitt ursprung.

Web-Tor skrev:

Tycker du att jämställda löner också är en skitsak som näringsidkarna ska få sköta själva?

Jämställdhet mellan könern är oerhört viktigt, och är en fråga som måste prioriteras. Däremot är dte inte rimligt att en man och en kvinna ska betala lika mycket när de går till frisören, eftersom det är kundens önskemål om frisyr som ska avgöra priset. Vill taxibolag köra kvinnor för en billigare peng, så är inte det en fråga om diskriminering, enligt min mening. Driver jag en taxirörelse så måste det stå mig själv fritt att avgöra priset för mina tjänster inom rimliga gränser.

När det gäller frågan om de jämställda lönerna, så är dessa förvisso inte helt jämställda mellan könen idag. Dock är inte skillnaden så stor som media vill göra gällande. Detta eftersom statsitiken bygger på årsinkomst, och årsinkomsten är mindre för en kvinna som har ett arbete med samma lön som en man, eftersom kvinnan oftare är sjuk, hemma för vård av sjukt barn osv. Det är av den anledningen som kvinnan ofta får ut mindre i lönekuvertet än sin manliga kollega, som inte är sjuk lika ofta, och tyvärr allt för sällan är hemma med sitt sjuka barn.

Men som det brukar sägas: "Om kvinnan får mindre i lön för att utföra samma arbte som en man, så skulle ju alla företagare anställa kvinnor." ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Blårand skrev:

Web-Tor

Om det är mig dina synpunkter riktar sig mot, så är det inget EU-hat, utan bara en försök att förklara varifrån dessa lustiga ideér har sitt ursprung.

Det faktum att Sverige måste skärpa jämställdhetslagen, har sitt ursprung i EU. Men detaljstyrningen som du skyller på EU, har i detta fall sitt ursprung hos en svensk jämställdhetskommité. Så vad var det du försökte förklara?

Jag försökte förklara att EU allt mer börjar detaljstyra våra liv, utan att vi kan påverka besluten. Som det står i artikeln: "Sverige måste skärpa jämställdhetslagen, för att leva upp till olika EU-direktiv."

Hela denna idé har sin grund från EU, även om komittén själv småfilat på vissa ideér.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vill taxibolag köra kvinnor för en billigare peng, så är inte det en fråga om diskriminering, enligt min mening.

Klart det är. Du får ju betala mer för att du är född till man. Byt ut ordet "kvinnor" mot t.ex. "vita" (eller valfri hudfärg, folkgrupp, eller religiös övertygelse) så kanske det syns tydligare vari diskrimineringen ligger.

Det faktum att Sverige måste skärpa jämställdhetslagen, har sitt ursprung i EU.

Och det är ju bra. Nog måste man vara en bra inbiten EU-hatare om man skall kunna vända det till någonting EU-negativt. ;)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Datinglinjer brukar ju ta normaltaxa för tjejer (om det inte är 020 nummer), men för killar kostar det typ 19.90/minut. Hör inte det till samma kategori?

Jämställdhet är naturligtvis bra, men det får inte gå till den gräns där det sunda förnuftet går förlorat och grundidén för jämställdhet mellan könen gör förlorad.

Men ska kvinnor inte ha möjlighet till en kvinnotaxa när de åker taxi, så ska vi inte heller ha barnbiljetter eller pensionärsrabbater på olika tillställningar? Byt ut ordet pensionär eller barn mot vita, så kanske det syns tydligt att även detta då är diskriminering enligt er, och såldes är pensionärs- och barnpriser även det något som måste bort?

Jämställdhet inom förnuftets gränser tror jag är bäst för oss alla.

Däremot är dte inte rimligt att en man och en kvinna ska betala lika mycket när de går till frisören, eftersom det är kundens önskemål om frisyr som ska avgöra priset.

Priset på en klippning ska avgöras av frisyrens kostnad för frisören och inte av kundens kön.

Driver jag en taxirörelse så måste det stå mig själv fritt att avgöra priset för mina tjänster inom rimliga gränser.

Asiater får betala dubbelt?

...och såldes är pensionärs- och barnpriser även det något som måste bort?

Att det är billigare för barn att åka karusell tycker inte jag är konstigt. Barnen tjänar inte några egna pengar, eller hur? Det är inte heller så att pensionärer/studerande har så gott om pengar.

Men ska kvinnor inte ha möjlighet till en kvinnotaxa när de åker taxi, så ska vi inte heller ha barnbiljetter eller pensionärsrabbater på olika tillställningar?

Kan vi mycket väl ha. Men vi kanske inte skall ha speciellt billiga biljetter för mörkhyade barn, eller speciellt förmånliga rabatter för manliga pensionärer? Eller tycker du det vore ok?

Byt ut ordet pensionär eller barn mot vita ...

De är inte utbytbara i det här sammanhanget. Det är inte diskriminering att göra skillnad på åldersgrupper (det är helt ok att kräva åldersgräns på krogen, t.ex.). Det är däremot diskriminering att göra skilnad på kön, hudfärg eller religion.

Robban skrev:

De är inte utbytbara i det här sammanhanget. Det är inte diskriminering att göra skillnad på åldersgrupper (det är helt ok att kräva åldersgräns på krogen, t.ex.). Det är däremot diskriminering att göra skilnad på kön, hudfärg eller religion.

I fallet på krogen tror jag inte det syftas på om det är 18 eller 22 år som gäller. Utan när det är olika beroende på vad man har för kön. Längs göteborgs paradgata finns det ställen som har 20 för henne 25 för honom eller liknande. Det kan vara detta man syftar på.

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Alla människor i ett samhälle är någon gång barn, någon gång pensionärer ... alltså kommer alla individer att någon gång ha nytta av ett sådant rabattsystem däremot är en person (i regel) man eller kvinna hela sitt liv, vit eller svart hela sitt liv kristen eller ateist hela sitt liv (det finns naturligtvis undantag) dessa individer blir då diskriminerade hela livet. Där ligger problemet, kvinnor har lägre lön hela livet, män får hela livet betala mer för taxi, finna sig i att inte komma in på krogen med sina jämnåriga tjejkompisar i olika etapper.

Likadant finns diskriminerande lagstiftning om frågor som värnplikt och domstolspraxis i frågan om vårdnadstvister, sexualbrott osv.

Så fort en regel, lag, praxis, prissättning, möjlighet inte baseras på något du någon gång är (t.ex. ålder), något du kan bli på genom att utbilda dig söka eller så på bedömningsobjektiva grunder, eller väljer att vara, inte vara eller utnyttja på annat sätt är det fel.

Tänk om en krog hänvisar till att homosexuella orsakar mindre bråk än heterosexuella och släpper in dem med 18 års-gräns och hetero över 20 ... ska man behöva dra ner brallorna i krogkön så de ser om man är tjej eller inte?

Sen varför EU-motstånd egentligen har med något så basalt som diskrimineringslagstiftning att göra vet jag inte, de påverkar ju inte frågan egentligen det är ju uppenbart att detta måste åtgärdas i vilket fall EU bara konstaterar att detta är något man kan kräva av ett fritt och öppet Europa.

Helt OT

EU:s löner: Jag anser inte dem vara ett problem, de ligger i linje med parlamentarikers löner i de flesta EU15-stater.

Jordbruksstödet: Dessa stödformer finns i samma omfattning i andra västländer som vill driva ett effektivt jordbruk och erbjuda billiga livsmedel och ett öppet vårdat kulturlandskap. Ett exempel på detta är bidragsträsket USA, ett annat är Frankrike innan EU samordnade stödet. Anledningen till att jordbruksstöd och annat regionalstöd utgör så stora delar av EU:s budget är att EU inte har ansvar för viktiga budget områden som sjukvård, försvar, allmäna socialförsäkringar och annat. Jämför vi EU-ländernas BNP med jordbruksstödet är det försvinnande litet.

Jämförelsen EU - Sovjet:

EU är en demokratisk, frivillig union mellan 25 demokratiska marknadsekonomier. Det hålls allmäna, rättvisa, fria val både direkt till EU-organ och genom representation av nationella regeringar. EU är alltså knappast ett organ som inte lyssnar på sina medborgare, det är faktiskt så att det krävs en närmast total enighet om varje beslut inom unionen ingen blir överkörd fast vill man ha något måste man ge lite också. EU har inga ekonomiska "fem-årsplaner" som kontrollerar vad unionen ska uträtta det råder fri företagsamhet. EU har heller inga som helst egna möjligheter att utöva makt över enskilda medborgare, ingen polis, ingen militär, bara en domstol som avgör om ett medlemsland uppfyller de krav som dess frivilliga anslutning till unionen ställer på landet även i dess agerande mot den egna befolkningen.

I Sovjet fungerade saker inte så ...

EU och priser: Ingenstans står det något om att EU skulle lägga sig i eller försöka påverka hur en enskild näringsidkare sätter sina priser. Det råder fri prisbildning i hela unionen men regler som gör att människor som bör behandlas som jämlikar inte gör det är kränkande för dem som missgynnas och det är därför en självklarhet att vår tids mäktigaste ekonomi säger att det inte är rimligt. Den enda gång EU ställer krav på prissättningen hos enskilda näringsidkare är när unionen gör upphandlingar med våra skattepengar och det får väl anses rimligt.

Titan skrev:

EU är en demokratisk, frivillig union mellan 25 demokratiska marknadsekonomier. Det hålls allmäna, rättvisa, fria val både direkt till EU-organ och genom representation av nationella regeringar.

Enbart för att medlemsländerna går under benämningen demokrati, så behöver inte EU som union automatiskt bli en demokrati. Även många etablerade organsiationer och företrädare för EU, säger att EU är demokratiskt eftersatt, men att det kommer att lösa sig med tiden.

Det enda fria val som hålls till EU och som alla får vara med i, är valet till EU-parlamentet. Men det parlamentet är inget riktigt parlament, då ledamöterna inte själva kan lägga motioner om lagar och regler, utan enbart ta ställning till notioner som kommer från instanser ovan parlamentet. EU-parlamentet fungerar således inte som ett riktigt parlament som exempelvis riksdagen, där varje ledamot själv kan lägga motioner och förslag. (Åtminstone var det så tidigare i EU-parlamentet, även om mindre justeringar gjorts på senare tid för att "demokratisera" EU.)

Titan skrev:

EU är alltså knappast ett organ som inte lyssnar på sina medborgare...

Hela EU är ett projekt som skapats över EU-medborgarnas huvuden. I många EU-länder, framförallt de mer västinriktade, är väldigt många, i många fall majoriteten av invånarna, emot både EU och EMU.

Titan skrev:

EU har heller inga som helst egna möjligheter att utöva makt över enskilda medborgare, ingen polis, ingen militär, bara en domstol som avgör om ett medlemsland...

Ca 20% av alla lagar som berör Sveriga fattas genom EU, och inte av de folkvalda i Sverige. En gemensam EURO-polis diskuteras där polisen ska ha möjlighet att fritt operera i samtliga EU-länder, och ha tillgång till brottsregister m.m. Så en gemensam poliskår som står över den nationella poliskåren kommer nog att komma inom kort, även om de nationella polsikårerna naturligtvis kommer att finans kvar. Detsamma gäller försvaret. Det diskuteras flitigt om gemensamt försvar, och gemensamma insatstyrkor.

EU är på väg att bli ett Europas förenta stater som många vill kalla det, även om jag nog föredrar Europas sovjetunionen. Sedan kan man ju naturluigtvis själva alltid ha en egen uppfattning om EU, men jag tror nog att de flesta, inklusive de största EU-entusiasterna, nog inte riktig tycker att EU blivit den framgång för nationen som utlovades i samband med medlemskapet i unionen.

Ca 20% av alla lagar som berör Sveriga fattas genom EU ...

Så EU kan stifta lagar som gäller i Sverige? Källa?

Topic?

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)