webForumDet fria alternativet

Vinterdäcksbytartråden

Bilar & fordon

376 svar · 54 281 visningar · startad av SirPeter · sida 7 av 19

Frågan, av SirPeter

När byter ni till sommardäck på era bilar runt om i landet egentligen? Det vore kul att se hur vintern "försvinner" på olika platser i vårt avlånga land så skriv ett inlägg när ni har bytt till sommardäck på er bil här. Har ni ingen bil eller saknar körkort så somna om och surfa vidare till en annan tråd, jag vill inte veta när era kompisar eller släktingar byter. ;) Själv var jag och bytte till s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

yohpops skrev:

Förstår inte varför folk lämnar in bilen för att byta däck.

För att deras tid är värd mer än pengarna det kostar?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Gislaved skrev:

yohpops skrev:

För att deras tid är värd mer än pengarna det kostar?

Det tar ju max en timme, så då måste det handla om folk med jävligt dyr tid. Man får hoppas att dom inte slösar bort andra delar av sin tid på meningslösa saker som att se på tv eller sova.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

yohpops skrev:

Så svårt är det inte.

Nej, det är inte svårt, men kan vara tungt. Jag får alltid hjälp av min pappa med alla sorters hjälpmedel man kan tänka sig och om muttrarna sitter för hårt så lossar han dem, så jag klarar att byta själv. Men hade jag inte den hjälpen med verktyg och vid behov muskler, skulle jag inte klara det.

Jag + fälgkors + domkraft räcker inte alla gånger. ;)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

yohpops skrev:

Så svårt är det inte.

Det är skönt att vara lat helt enkelt.. ;) Hade inte jag haft tillgång till de leksaker jag använder, så hade jag helt klart betalat för att låta någon annan göra det.. :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

10 min och mutteravdragare (kärlek), klart. :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nu är vinterdäcken på. Jädrans vad det rasslade när man körde sen.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Då var det bytt på alla tre bilarna idag.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

*har fortfarande inte fått tummarna loss... ,det är ju flera veckor kvar..

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

stoffe-2k skrev:

*har fortfarande inte fått tummarna loss... ,det är ju flera veckor kvar..

Det sa jag också strax innan första snön ramlade ner för några veckor sen och jag fick ta bussen... :OO ;)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Bilen fick vintersulor för två veckor sedan, men cykeln fick dubbdäcken monterade först i går

22.jpg
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Theon skrev:

Bilen fick vintersulor för två veckor sedan, men cykeln fick dubbdäcken monterade först i går

Stabilt! Är det en cykel-cykel, eller en motorcykel? :)

Själv letar jag endurodubbade däck till min offroadhoj, sitter och väntar på att det ska bli vinter!

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

sgtpepper skrev:

Stabilt! Är det en cykel-cykel, eller en motorcykel? :)

Själv letar jag endurodubbade däck till min offroadhoj, sitter och väntar på att det ska bli vinter!

Motorcykeln har slicks och kan inte ens flyttas för hand på is. Det här är en Monark trampcykel jubileumsmodell exakt lika den jag fick i konfirmationspresent 1957 (förutom fem växlar)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nu är det gjort. Det gick inte på 10 sekunder precis, men enkelt och gesvint.
Så nu är vi redo för lite vinter.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...idag fick jag nya vinterdäck, kompletta med fälg (och navkapsel) som födelsedagspresent (y) (y)

.. så då var hjulen beställda iaf. :OO det är ju flera dagar kvar.. :e

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

För er som undrar hur man får av däcken när fälgkors/teleskopstång kombinerat med extra hävstång, slägga och pneumatiskt mutterdragare inte hjälper, kan jag (tyvärr) informera er.

Jag köpte nya sommardäck i våras, och nya vinterdäck nu. De kunde inte få av de gamla, trots tryckluft, och vågade inte ta i mer för att inte dra isönder något. Då hade en mutterhylsa spruckit för dem.

Hänvisade mig till firman från i våras med orden att "om vi råkar dra för hårt ibland, får vi lossna dem gratis".

Körde dit tre gånger; de första två var inte personalen på plats, dock lovade de att hjälpa till, gratis som jag förstod det.

Tredje gången var de där, och sade att al-fälgar och Opel (och SAAB) innebär problem! (Varför drog de då dem då så hårt i våras, kan man undra?)
Tryckluften övergav de snabbt. Efter en kraftansträngning lyckades de få loss framfälgarna med hylsa och hävstång + en fälgnyckel där leden gick sönder.

De plockade fram svetsen, värmde de bakre muttrarna, och då gick det faktiskt med tryckluften!

Till saken hör att de innan svetsen kom fram förstörde min bakre skärmkant. Jo, rostig och kexig, men dock såg det helt ut. Påpekade detta, och att det var ju inte vad jag tänkt mig, och vill inte betala hela kostnaden för lagningen. De erbjöd sig fixa den andra sidan också, då den är lika dålig.
Ena fälgen fick lite missfärgning av svetsen också...

Det tog ca en timme att byta däck, vilket brukar ta en halvtimme, för hand, och kostade inget. De satte kopparpasta på bultarna; provade lossa dem, och det gick lätt.

Aldrig kört med helt nya dubbdäck, låter en del, även om det är regummerade.

Bilen är en Opel Kadett -90 som är snygg, om man inte tittar för nära, fungerar ordentligt, men tyvärr kassa skärmkanter, och säkert en del trasigt gömt bakom bakre stötfångaren... Ska bli intressant att se hur de får fast de nya delarna. Hade inte detta hänt hade jag inte lagat det, så det kanske blir lite tur i oturen.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Sådär, i lördag blev det tillslut en sprillans ny uppsättning av Nokians Hakkapeliitta 5 på Black Pearl. Tack Winterlord för det jobbet och allt annat. Guld att lämna bort jobbet till någon annan som kan sakerna bättre och dessutom gör ett jäkla bra jobb! (y)

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1266530#post1266530

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Min står på sommartofflor ännu, körs dock inte så mycket.

Slita ner fiina fulda dubbdäck på blöta vägar är inget för mig, har letat fram nå gamla dubbisar som får åka på om de blir kallt.

fick på mina Gislaved SoftFrost två under andra veckan i december :) breda 16" vinterdäck e inget kul :( men men, har man stora bromsar så har man :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Då var sommarsulorna på plats igen. Till nästa "vinter" tror jag inte ens att vinterdäcken sätts på för det har inte varit många dagar som de har behövts den här vintern iaf.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)