Nu är de på igen...
Vinterdäcksbytartråden
376 svar · 54 295 visningar · startad av SirPeter · sida 19 av 19
Frågan, av SirPeter
När byter ni till sommardäck på era bilar runt om i landet egentligen? Det vore kul att se hur vintern "försvinner" på olika platser i vårt avlånga land så skriv ett inlägg när ni har bytt till sommardäck på er bil här. Har ni ingen bil eller saknar körkort så somna om och surfa vidare till en annan tråd, jag vill inte veta när era kompisar eller släktingar byter. ;) Själv var jag och bytte till s
Läs frågan i sin helhet →Körde på plåtfälg förra året, men hittade passande däck på alufälg hemma hos päronen i höstas. Sweet!
Fyllde dom med luft, men tyckte att ett tappade tryck så jag svängde förbi en polare som jobbar på däckverkstad för en snabbkoll. Visade sig att det fanns en anledning till att de bara låg hemma, "De är ju sopslut" var det kärnfulla meddelandet.
Så sen igår rullar jag på plåtisarna igen. :e
(nästa vinter blir det nytt gummi på alufälgarna!)
Har inte sett en enda snöflinga, utom de på "Flingeölen" fra Tuborg.
Men varför blir en Alufälg sopslut och vad menas?
Det var nog däcken och inte fälgarna som var sopslut. Och det betyder att dom bör bytas.
Fick på vinterdäcken efter en kall helg i början av oktober, men sedan har det varit varmt. I morse äntligen minusgrad och lite halka. :bire
Bytte idag för att slippa ruschen nästa vecka, så nu får snön komma så att man kan nytta lite Quattro power ;)
Hade tänkt att byta idag!
Räcker inte det? ;-)
Min hustru har lämnat mig!
Hon har gått på biblioteket.
Men hon har kokat upp mitt thevatten och ställt muggen i den förprogrammerade Micron, så att jag bara har att trycka på Start!
Allt bara för att jag självsamt har bytat till Vinterhjul, de var inte ens slitna, så bak och fram diskusionen behövde jag inte ha i år!
Har jag det för bra undrar Lasp?
Min hustru har lämnat mig!
Hon har gått på biblioteket.
Men hon har kokat upp mitt thevatten och ställt muggen i den förprogrammerade Micron, så att jag bara har att trycka på Start!
Allt bara för att jag självsamt har bytat till Vinterhjul, de var inte ens slitna, så bak och fram diskusionen behövde jag inte ha i år!
Har jag det för bra undrar Lasp?
Du har det alldeles för bra ;)
Själv så har jag inte bytt däck på flera år, åker bara förbi handlaren med mina bilar och ger dem nyckeln och tar en kaffe och sedan 10-15 minuter senare så kommer de tillbaka med nyckeln, däckhotellet kostar mig 795:-per år/bil.
Värt varje krona för att slippa bära runt på däck och hålla de rena etc.
Det här var en konstig dag.
Jag hade sommarhjulen i skuffen (där däcken var lika utdömda som en svensk i en slopestylefinal) och svängde förbi däckfirman på lunchen. Fick gå tillbaka till jobbet.
Gick dit igen nyss, då stod bilen utanför med spritt nya däck på hjulen och med dubbdäcken gömda nånstans inne på däckfirman. Nya däck monterade, balanserade och klara för en spottstyver och biten med däckhotell fixas med lite gentjänster.
Det är fan bra att ha kontakter på en däckfirma. :e
Men för första gången på femton år bytte jag inte däck själv. Mycket märklig känsla.
Det här var en konstig dag.
Jag hade sommarhjulen i skuffen (där däcken var lika utdömda som en svensk i en slopestylefinal) och svängde förbi däckfirman på lunchen. Fick gå tillbaka till jobbet.
Gick dit igen nyss, då stod bilen utanför med spritt nya däck på hjulen och med dubbdäcken gömda nånstans inne på däckfirman. Nya däck monterade, balanserade och klara för en spottstyver och biten med däckhotell fixas med lite gentjänster.Det är fan bra att ha kontakter på en däckfirma. :e
Men för första gången på femton år bytte jag inte däck själv. Mycket märklig känsla.
Vågar garantera att du inte kommer att byta själv framöver, värt varje krona och låta någon firma göra detta.
Var förbi Vianor idag och bytte till sommarsulor på min bruksbil.
Äntligen sommardäcken på, så nu slipper jag missljud från vänster bak. Får nog bli nya fälgar nästa gång jag köper nya vinterdäck.
I övrigt har jag bara bytt däck själv en gång i mitt liv - i våras. Jag tänker nog undvika det i framtiden. Håller med Vatos - värt varenda krona!
Vågar garantera att du inte kommer att byta själv framöver, värt varje krona och låta någon firma göra detta.
Var förbi Vianor idag och bytte till sommarsulor på min bruksbil.
Det tror inte jag. ;) Min småländska gen protesterar högljutt mot varje utgift för något man lika gärna kan göra själv, men nu har jag pajat axeln rätt rejält (ska träffa läkare nummer åtta i ordningen om nån vecka) så att öht hämta sommarsulorna från källarförrådet var en synnerligen smärtsam övning.
Så detta ser jag som ett undantag tills dess att axeln mår som den ska igen eller tills dess jag skaffat annat boende med bättre förvaring. Dessutom pröjsar jag ju inte en spänn för hotellet som sagt. :e
Det tror inte jag. ;) Min småländska gen protesterar högljutt mot varje utgift för något man lika gärna kan göra själv, men nu har jag pajat axeln rätt rejält (ska träffa läkare nummer åtta i ordningen om nån vecka) så att öht hämta sommarsulorna från källarförrådet var en synnerligen smärtsam övning.
Så detta ser jag som ett undantag tills dess att axeln mår som den ska igen eller tills dess jag skaffat annat boende med bättre förvaring. Dessutom pröjsar jag ju inte en spänn för hotellet som sagt. :e
Handlar om prioriteringar, man gör det man är bra på och det kan inte finnas någon som kan tycka att det är kul och byta däck.
Man får en tid på SMS och sedan så åker man ut och dricker lite kaffe medan de byter däck, brukar ta en kvart och värt varenda krona.
Så du är fast i skiten, smålänning eller ej ;)
Jag byter kanske i morgon!
Å andra sidan skall vi upp till Oslo den 3 maj,
och vi har mött våldsamt snöfall runt den 17 maj tidigare år! (Hardangervidda).
Så kanske vi skall vänta?.
Jag menar det är ju trots allt vinter snart igen, och under sommaren kör vi inte mycket!
Låter inte det förnuftigt!
Jaha, nu rasslar det om bilen igen och det blev plåtfälgarna ett år till, de nöttes inte ner så mycket som jag trodde de skulle göra.
Kan vi få snö nu, pretty please..?
Nja Visst ligger det nya vinterdäck på, men snö, näe.
En gubbe lastade hjulen i kofferten och körde till däckfirman.
Nä de byter vi inte, du har ju redan vinterdäcken på!
Ridå!