webForumDet fria alternativet

Vinterdäcksbytartråden

Bilar & fordon

376 svar · 54 291 visningar · startad av SirPeter · sida 17 av 19

Frågan, av SirPeter

När byter ni till sommardäck på era bilar runt om i landet egentligen? Det vore kul att se hur vintern "försvinner" på olika platser i vårt avlånga land så skriv ett inlägg när ni har bytt till sommardäck på er bil här. Har ni ingen bil eller saknar körkort så somna om och surfa vidare till en annan tråd, jag vill inte veta när era kompisar eller släktingar byter. ;) Själv var jag och bytte till s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Lasp skrev:

Har jag trampat på en öm tå, bara för att jag byter själv?

Nä, för böveln - det är rätt manligt att byta däck på bilen. :)

Jag hade bytt själv också om jag hade haft plats för de däck jag inte använder. Jag har norra Europas minsta garage - när bilen står där har jag 2 dm till väggen på passagerarsidan, 2 cm mellan främre registreringsskylt och vägg, och ungefär en halvmeter på förarsidan till granngränsen.

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Jag har kunder som har sina däck på mitt hotell enbart för förvaringens skull. När kylan kommer plockar de hem sina hjul, skiftar själv och kommer tillbaka med dem. :)

Av våra 1200 förvaringskunder är dessa givetvis en liten minoritet. Gör kanske 200 (x4 hjul) rena skift utan förvaring utöver dessa 1200 varje säsong.
Priset? 660:-/säsong för förvaring skift och maskintvätt. 200:- för enbart skifte och 800-1000:- för omläggningar (lösa däck).

Vianor Trollhättan

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

@nders skrev:

Jag har norra Europas minsta garage

...gnäll inte. Jag känner inte många som ens har ett garage. De flesta har sina däck i förråd eller på jobbet.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

På min gamla Ford satt plåtfälgarna jämt fast så på våren lämnade jag in den.
På Atos:en var det också plåt men de fastnade inte, men de hjulen var så små o lätta så ett byte gick fort. Har ett trångt dubbelgarage o där ställde man sig på snedden o behövde inte parkera om för sidbyte.

I år har jag en "ny" bil så vi får se hur den är att byta på.

Danny skrev:

...gnäll inte. Jag känner inte många som ens har ett garage. De flesta har sina däck i förråd eller på jobbet.

På jobbet? Menar du allvar? Jag har inte plats i förrådet heller, men jag kan inte tänka mig att ta med däcken till jobbet. Det låter bara fånigt. :)

Jag kan meddela att om alla som jobbade på samma företag som jag tog med en uppsättning däck att förvara på jobbet, då skulle det finnas drygt em halv miljon däck i våra lokaler.

...vi har väldigt gott om plats i billiga lokaler i Södertälje, folk har allt möjligt skrot överallt. Senaste modet är crossar och all dess kringutrustning.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Bytte i fredags till dubbdäcken, eller rättare sagt, lämnade in nycklarna till däckfirman, åkte på möte, kom tillbaka till däckfirman, lämnade över en bunt pengar (nya däck...) och återfick nyckeln, så smidigt så, och värt vartendaste öre! :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

fixat lagom till SMHIs klass 2 varning och 200:- fattigare :e

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Så, nu kör även jag med rasslande vinterdäck.

...jag kommer behöva vinterdäck till cykeln, undrar om det fungerar bra!?

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Danny skrev:

Funkar utmärkt. Om du kör MTB rekommenderar jag dessa
Dom är OK även på barmark, eftersom dubben sitter lite på sidan. Pendlade till jobbet hela förra vintern med dom.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag bytte till vinterdäck förra veckan och kunde glädja mig åt att man sänkt priset för skifte + förvaring till 500:-

Passade också på att köpa ett par snöstrumpor för att kunna ta mig hem från landet ifall det varit snöstorm.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Danny skrev:

Min cykelverkstad har vinterdäck för glidarhojar, med normalmönster och färre dubbar. Fungerar utmärkt på is, men snö är besvärligt.

cykelvinterdäck.jpg

...okej, ja jag tänkte köpa en Biltema Cruiser å ha som pendlarknarr, hoppas Biltemas däck duger, tänkte prova med dem.

...jepp!! Då var det inhandlat och provcyklats två dagar här. Funkar bra!!! Se nedanstående bild.

(100% Biltema: Cruiser 26" 3vxl med Pakethållare, Cykelväska, Halogenlyse, Sadelöverdrag, Kombinationsvajerlås och sist men inte minst 1,75 breda dubbdäck med passande slang)

http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=22260&d=1291749920

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Då har t.o.m. jag orkat dra på snösulor.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nu har jag även dubbat mina löparskor.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Då har "jag" (okej då, Bilbolaget Nord) bytt däck och nu sitter vintersulorna på. Samma morgon hade jag premiär för att skrapa rutorna. Nu händer det grejer.

...rattmuff på snart. Inatt var det frost!!! :( huga, inte konstigt att man frös fingrarna av sig på fältet igår. Men jag tror det här är övergående just här, det är nog inte dags för vintersulor än på ett tag.

Vinterdäcken är nu på. Det är inte ovanligt med minusgrader på väg till jobbet...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)