webForumDet fria alternativet

Vinterdäcksbytartråden

Bilar & fordon

376 svar · 54 292 visningar · startad av SirPeter · sida 16 av 19

Frågan, av SirPeter

När byter ni till sommardäck på era bilar runt om i landet egentligen? Det vore kul att se hur vintern "försvinner" på olika platser i vårt avlånga land så skriv ett inlägg när ni har bytt till sommardäck på er bil här. Har ni ingen bil eller saknar körkort så somna om och surfa vidare till en annan tråd, jag vill inte veta när era kompisar eller släktingar byter. ;) Själv var jag och bytte till s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

newseed skrev:

800 kronor för däckbyte? Det låter dyrt. Jag har en lokal verkstad som bara tar 200 kr för det!

Här handlade det om att ta av fyra däck från sina fälgar och montera fyra andra däck. Inte ett vanligt hjulbyte alltså.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...vi åkte med chefen på kurs två dagar nu, kanske 40-50 mil per dag. Sedan fick vi höra att han har sommardäck på bilen för han byter vid 1 dec varje år av principskäl! haha, jadu. Men det är en viss charm med olikhet.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Förstår inte detta med verkstad! Det tar mig max 15 min att lyfta ena sidan i taget och skifta 2 + 2 hjul

...utanför mitt jobb finns en populär däckverkstad. Det är runt hundra meter kö med bilar när vädret slår till. De köar hellre en halv dag än att göra det själv på 15 min :)

(det är väl många som inte kan riktigt och har ändå däcken på förvaring där, så sammanslaget sett så är det rätt praktiskt även om det tar tid/pengar)

Medlem sedan okt. 20101 inlägg

nu kopplad till sommar några

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Om jag inte skulle haft ett dubbelgarage med extra förrådsutrymme och ett uthus, vilket gör att jag har gott om plats att lagra mina däck själv, utan bott i en trång lägenhet så hade jag inte tvekat att ha däcken på förvaring, och betalat för att få dem bytta.
Nu gör jag det själv, och lagrar däcken i garaget.

Fast å andra sidan, hur många programmerare behövs det för att byta däck på bilen? INGA, det är ett hårdvaruproblem.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

StefanBergfeldt skrev:

Om jag inte skulle haft ett dubbelgarage med extra förrådsutrymme och ett uthus, vilket gör att jag har gott om plats att lagra mina däck själv, utan bott i en trång lägenhet så hade jag inte tvekat att ha däcken på förvaring, och betalat för att få dem bytta.

Inga problem att ha däcken i källarförrådet även om man bor i lägenhet. ;) Men man bör gömma dom längst in och stapla grejor framför så dom inte syns, de omfattas inte av hemförsäkringen.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Stötte på ett par bilar i stan med dubbade sulor idag! Helt klart onödigt för både säkerhet och miljö :( Storstadsbor bör överväga kvalitativa vinterpuckar utan dubb!

Hm, själv tycker jag tvärtom (vilket vetenskapen verkar ha börjat komma på också..), helt onödigt med tanke på säkerheten att köra odubbat. Alltid lika kul att höra om bilar som fastnar i små backar, eller trillar av vägen. Mindre kul när det blir ordentliga olyckor.. :/

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

hej
Har ingen bil men körkort. Alltså är det inte det första man lär sig om man ens har tänk bli bilförare. Hur svårt kan det vara, bara ta domkraften och fälgkors inte svårare än så. Kan ju förstå dem som har modernare bilar där det oftast finns någon special bult bara för att komma åt de andra skruvarna. Men hur många av oss kör med det senaste som finns. Till sist jag kan förstå att det finns de som vill köra dubbat, man tar hellre säkerhet framför miljön, sedan tycker jag det är konstigt om man nu i det moderna samhället har kommit ett steg närmare i den moderna teknologin borde man väl kunna göra något som är säkert och miljövänligt.

MVH

Buddaz

Ett bra inlägg Buddaz. Visst kan man ha synpunkter på detta med dubb eller inte.
Avgörande är var man bor och vilken tjänst.
Om jag vore brandman eller barnmorska i obygden kanske jag skulle köra dubbat. Men igår kväll utanför Knutpunkten (Helsingborg) kommer en Taxi rasslande med dubb.
På min tid som Taxiförare kunde jag åka hem till garaget och slänga på dubb inför nattkörning.
Numera har jag en Garagedomkraft , fälgkors , och tillräcklig styrka (snart 72) för att kunna göra detta byte. OK inte F1 tider, men det känns skönt att lyfta en sida åt gången. Jag har bytt ut de konstiga muttrarna, min det var inget problem på sin tid.
Svaret när det gäller vinterkörning, och all annan, är anpassad hastighet. Skall det vara så svårt!

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Det är ganska enkelt att byta däck, största problemet är nog att våga.. Jag bytte precis däck på vår bil, gick fin-fint. Blev dock rejält snuvig.. :)

Appropå dubbdäcken, så (tycker jag) nej, det spelar ingen roll att man borde kunna göra något som är säkert och miljövänligt, så länge det inte är säkerhet så är det inte säkert, sen får det vara hur miljövänligt som helst, men jag vill inte veta av att bilen bakom mig råkar köra in i min bil och tycka att det inte gör något eftersom att han har miljövänliga däck på sin bil.. Å andra sidan, i bilvärlden är det tydligen helt ok att resonera så, men på järnvägen hade du nog blivit dumförklarad ;)

(Och jepp, anpassad hastighet är det som gäller, och då särskilt folk som kör odubbat som nog borde utgå ifrån att de kör omkring med sommardäck på snorhal is..)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag betalar 800 spänn per säsong för byte+förvaring, men mina sommardäck+fälgar kostar runt 40 000 och mina vinterdäck+fälgar går på runt 28 000 så att förvara dem i källarförrådet är inte aktuellt.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Dubbdäck på. Lämnade nycklarna och fick tillbaka dem efter 15 minuter. Har inte en aning om vad det kostade och bryr mig inte. :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Apropå att byta däck själv eller inte.
Jag har mina däck på fint hotell och får hjälp med att byta. Tycker lätt det är värt 500 spänn trots att jag kan byta själv utan problem. Nu slipper jag ha smutsiga däck längst in i garaget också. :)
En extra bonus är att de blir tvättade och balanserade varje gång.
Vissa äter lunch ute varje dag utan att blinka, man kan ju faktiskt laga mat hemma och ta med istället. ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Poteta skrev:

Vissa äter lunch ute varje dag utan att blinka, man kan ju faktiskt laga mat hemma och ta med istället. ;)

+1

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Poteta skrev:

Apropå att byta däck själv eller inte.
Jag har mina däck på fint hotell och får hjälp med att byta. Tycker lätt det är värt 500 spänn trots att jag kan byta själv utan problem. Nu slipper jag ha smutsiga däck längst in i garaget också. :)
En extra bonus är att de blir tvättade och balanserade varje gång.

+1

För mig och andra som bor i lägenhet är det framförallt skönt att slippa släpa däcken fram och tillbaka in i förrådet (som i mitt fall dessutom är knökfullt även utan några däck). Har man en bra däckfirma så tar det inte två timmar att få däcken bytta, utan det går på fem minuter.

Lägger man samman tiden för framforslande från förrådet, byte, tvätt och tillbakaforslande av däcken så inser man dessutom att man inte bara slipper tråkigt arbete, utan även sparar en massa tid.

Har jag trampat på en öm tå, bara för att jag byter själv?
Dessutom skiftade jag inte denna sommar pga bilen står mest i garaget.
Men vårdas ändå, skall försöka intressera några grannar för en lokal egen bilpool.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Lasp skrev:

Har jag trampat på en öm tå, bara för att jag byter själv?

Absolut inte, fortsätt du byta däck i lugn och ro. Själv ska jag leta upp telefonnumret till min däckgubbe. ;) :P

haha, ömma tår när det finns stålhätta...

öhh... en snubbe på jobbet som aldrig bytt själv säger att han pröjsar 700 kr/år för förvaring, byte, rengöring och balansering. Hyffsat överkomligt.

Men visst, jag byter själv och skulle inte vilja pröjsa för det

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är så 90-tal med att byta däck själv. Nej jag är stolt över att kunna bidra med sysselsättning i detta landet och minska arbetslösheten, inte minst bland ungdomar ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)