webForumDet fria alternativet

Vinterdäcksbytartråden

Bilar & fordon

376 svar · 54 295 visningar · startad av SirPeter · sida 14 av 19

Frågan, av SirPeter

När byter ni till sommardäck på era bilar runt om i landet egentligen? Det vore kul att se hur vintern "försvinner" på olika platser i vårt avlånga land så skriv ett inlägg när ni har bytt till sommardäck på er bil här. Har ni ingen bil eller saknar körkort så somna om och surfa vidare till en annan tråd, jag vill inte veta när era kompisar eller släktingar byter. ;) Själv var jag och bytte till s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Däckproffsen bytte åt mig förra veckan. Smidigt, snabbt och billigt.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

@nders skrev:

Igår åkte vinterdäcken på - men jag börjar redan nu fundera på nya. Tips på dubbade vintermackor någon? :)

Kör med dessa:
Gislaved Nordfrost (y)
Michelin X-Ice (n)

Har lagt på vintersulorna på BMW'n, men SAAB'en får vänta ett tag till.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Fixat i Torsdags. Det är nog första gången någonsin jag har vinterdäck på innan det ens fallit en enda snöflinga :)
Körde X-Ice dubbfria förra vintern och samma denna. Enormt nöjd, har fungerat klockrent med fyrhjulsdriften.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Såja!
Muttern gick att fixa, så nu sitter vinterdäcken på och snön kan få komma säger Lasp

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vinterdäck på. Inte för att det behövs just nu, men det är skönt att ha det gjort. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

:stefan: förra året skrev:

Kanade ordentligt i går morse, idag var det "bara" skrapa rutorna som gällde och med tanke på väderutsikterna för morrondagen drog jag ett sms till polaren (som äger bilen jag långtidslånat :e) för att fråga lite fint om vinterlaggen.

Får svaret "åretrunt-däck". Ehm...

Tja, de sitter fortfarande på. ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Året runt-däck? Det måste vara lika effektivt som schampo och balsam i ett. Eller one size fits all :D

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Igår åkte vinterdäcken på. :)
Känns ju inte direkt nödvändigt, men nu är det gjort.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

legis skrev:

Året runt-däck? Det måste vara lika effektivt som schampo och balsam i ett. Eller one size fits all :D

Säger väl liksom sig självt att det är tämligen svårt att göra däck som fungerar bra från -30 till +30, i alla typer av väder. Året runt-däck är helt enkelt urusla på allt! :i

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Dags att lyfta denna tråden igen, igår åkte vinterdäcken av, rekordtidigt för min del, men i och med att jag knappt skall använda bilen de närmaste tre veckorna var det lika bra att få det gjort! :)

Tar mig en funderare. Kanske dags för att uppdatera sommardäcken.

Måste nog meddela att det aldrig blev några sommardäck! Kör fortfarande på vinterdäcken, så jag är redo för vintern.
Men vi flyr Sverige i ett antal veckor och använder bilen alltmer sällan.
Det blir nog bäst så!
Var jag tidig nu?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Lasp skrev:

Var jag tidig nu?

Nej, mest bara dum i huvudet.

Bilen har för det allra mesta stått i Garaget! Under sommarmånaderna har vi uteslutande använt sommarkortet och åkt Kollektivt med buss och tåg. Det är inte så dumt. Så åker vi bort resten av september, så varför byta ut året runt däcken nu till sommardäck! ;-)

Jag var och tankade till helgen, början på okt, det gick på 37 liter från förra tankningen 21/6 Så det blev inte många mil per månad.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Eftersom däckföretaget som förvarade mina vintersulor gick i konkurs och tog med sig fälg och däck dit pepparn växer, blev det till att beställa nya däck på fälg. 7096:- för nya Pirellidäck på fälg, inklusive montering, balansering, hjulskifte och sommardäcksförvaring. Känns helt okej. :)

Alternativet hade varit att köpa en ny bil som hade vinterdäck - så det här kändes som ett billigare alternativ också. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tråkigt att höra. Har också mina däck hos en däckhandlare, hoppas inte att de tänkt gå samma öde till mötes.

Men borde inte bil- eller hemförsäkringen täcka en sådan grej? I praktiken handlar det ju om stöld.

Jag ska kolla upp om jag har någon försäkring som täcker, men jag har resonerat som så att mina vinterdäck var ändå helt slut, så de hade jag fått byta ändå. Nu blev det nya fälgar också istället.

/a

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Snabeln: Det var inte en firma på Krysshammarsvägen i Huvudsta? De har jag nämligen hört både det ena och det andra om tills de gick omkull i våras...

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Stötte på ett par bilar i stan med dubbade sulor idag! Helt klart onödigt för både säkerhet och miljö :( Storstadsbor bör överväga kvalitativa vinterpuckar utan dubb!

För att försvara mina dubbar så är det så att jag kör mycket på landet - på mindre, dåligt plogade vägar.

Och Q: varför skulle jag förvara mina däck 10 mil från stället jag bor på? ;)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)