webForumDet fria alternativet

Vinterdäcksbytartråden

Bilar & fordon

376 svar · 54 281 visningar · startad av SirPeter · sida 12 av 19

Frågan, av SirPeter

När byter ni till sommardäck på era bilar runt om i landet egentligen? Det vore kul att se hur vintern "försvinner" på olika platser i vårt avlånga land så skriv ett inlägg när ni har bytt till sommardäck på er bil här. Har ni ingen bil eller saknar körkort så somna om och surfa vidare till en annan tråd, jag vill inte veta när era kompisar eller släktingar byter. ;) Själv var jag och bytte till s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Igår åkte vinterdäcken på. På morgnarna har det varit ruggigt halt den senaste veckan, så det känns bra. :)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

I fredags åkte de på, på båda bilarna.
Det sköna den här gången var att man hade dubbelgarage och musik.
Förut har det varit under en snålblåsig carport. Å andra sidan frös man arslet av sig då och gjorde det snabbt plus att då hade jag bara en bil.
Nu tror jag att jag höll på i 3 timmar, bara för att.

Blev nya dubbdäck på "storbilen" och även ev en säsong dubbdäck till lillbilen (Atos). som förövrigt låter som fan då det inte finns nån ljudisolering, nu låter det ännu mer av dubben.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

DanneSt skrev:

Hann dock inte byta på frugans bil. Otur det, för igår fick jag åka och hjälpa henne nerför en backe...

Nu ska hon klara sig på egen hand, för igår åkte hennes vintersulor på! Plus nya torkarblad fram & bak!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

muskot skrev:

Nu har jag också bytt. Men fy fan vad jobbigt det var att bära ut dem från källaren och över gården ut till bilen.

Igår åkte vinterdäcken på, men numer låter jag en gummifirma rengöra, lagra och skifta däcken. Sjukt skönt!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Sådärja, nu rasslar det om firmaskåpet också - nu sitter jag ännu oftare och tror att jag inte stängt dörren ordentligt... :e

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Efter bara en vecka så har jag bytt däck ytterligare en gång. Fast bara på höger fram - till nödreserven. x(

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Sådär, två par softfrost 2 pålagda, då väntar vi bara på vintern och snö :D

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nu är mina vintersulor också på.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Här i Västerås så är det fortfarande sommardäck som gäller, sista dryga veckan så har vi haft plusgrader, så jag avvaktar.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Sådär, vinterpucken på sedan igår, klara inför dalaresa på lördag! :D

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg

har skaffat nya dubbdäck nu...nu ska dom bara på oxå :) får bli någon gång i helgen troligtvis

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Häpp häpp. Nu bestämde jag mig för att det inte blir varmare här nere på ett tag
Så in med domkraften på mitten, av med två och på med två.
Vända bilen, upp, av med två och på med två. Tja ingen Formel1 tid men inte långt ifrån ;-) Lite snyggare hjulsidor när man inte har AluFälg skall väl till!
Så var det, det här med bästa mönster fram eller bak på en framhjulsdriven bil som inte sliter något alls på bakdäcken! Var det rätt att sätta de bästa fram?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Lasp skrev:

Så var det, det här med bästa mönster fram eller bak på en framhjulsdriven bil som inte sliter något alls på bakdäcken! Var det rätt att sätta de bästa fram?

Nej, du ska alltid ha bästa däcken bak. Det låter bakvänt men så fungerar fordonsdynamiken...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Lasp skrev:

Var det rätt att sätta de bästa fram?

Nope, det var en klassiker. Kan man välja mellan två val så gör man alltid fel som du vet. Bästa däcken skall alltid vara bak, även om det kan vara roligare att köra med "sämre" däck bak på en framhjulsdriven bil men det kräver att man verkligen kan hantera bilen.

Jag är ju en sådan som anser att han (jaget) kan hantera bilen !
Tillhör dem som kör mig ur en situatin hellre än bromsar, (Träning på Knutstorps Ring)
Så man kanske skall sätta på nya sulor där bak då?
Min gamla Mamma körde alltid med några säckar sand i kofferten på vintern.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

OlleBoop skrev:

Nej, du ska alltid ha bästa däcken bak. Det låter bakvänt men så fungerar fordonsdynamiken...

Visst är det så, jag lärde mig det efter att ha sett ett STCC race. Det var lite halv blött på banan och kanske 10-15 varv kvar, några stall chansade på att ha regndäck runt om och andra på att köra med vanlig slicks (eller hur dom ser ut) vinnar bilen hade regndäck bak för greppet och slicks fram för toppfarten(?). Mycket ovanlig kombination sa kommentatorerna flera gånger, men han hade visst stor fördel av stallets val. Mycket roligt race. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Lasp skrev:

Det är tyvärr ofta de som anser det som är de värsta i trafiken.

Lasp skrev:

Bra idé om det behövs ja.

Lasp skrev:

Det var ett bra alternativ då majoriteten av bilarna var bakhjulsdrivna (om man inte körde fortare än man klarade vill säga), tyvärr så är det inte så längre. På den tiden kunde man kontrollera en bil med hjälp av gaspedalen tillsammans med ratten med lite träning, det är inte lika lätt längre för de som inte är vana.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Lasp skrev:

Tillhör dem som kör mig ur en situatin hellre än bromsar, (Träning på Knutstorps Ring)

Det är skillnad på att kunna hantera bilen, och att bli överfallen av bilen, det sistnämda där är fallet vid bästa däcken fram. Du tror att du har grepp, bilen styr ju in, men vänta och se vad som händer när de sämre däcken, på bakhjulen, där det är sämst tryck mot vägen, nuddar den hala ytan..!

Jag talar av egen erfarenhet, det går rätt fort innan man plötsligt sitter och ser väldigt förvirrad ut, när det man nyss såg i backspegeln, nu är framför sig istället, och då gick det inte ens fort, eller våldsamt i aktuell kurva... ;-)

Bästa däcken, ALLTID bak, oavsett hur många självutnämda experter som uttalar sig i tråden, ut och byt, pronto!

(Det är för övrigt ingen som hellst idé att försöka intala sig själv om att man kan gasa sig ur en sådan situation, när du väl reagerat och börjat gasa, så är du redan på väg åt fel håll... ;))

OK Jag ger mig. Det blir nog ett par nya däck att skifta för de bakre då.
Min tanke var att ta vara på de nästan oanvända som jag nu satte fram.
Skall kolla. Annars skiftar jag och lyder Era råd.

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

JoakimE skrev:

(Det är för övrigt ingen som hellst idé att försöka intala sig själv om att man kan gasa sig ur en sådan situation, när du väl reagerat och börjat gasa, så är du redan på väg åt fel håll... ;))

Marcus Grönholm skrev:

Speed was ok, but corner too tight.

:e :birp

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)