Säkringar som gått? Vet inte hur det är med nyare bilar (har en själv...) men det finns väl dels i kupén ett antal småsäkringar och sen lite större "huvudsäkringar" i låda i motorutrymmet.
Glo i instruktionsboken.
11 svar · 855 visningar · startad av Lindskoug
:(Hej,
Jag har en S80 02, som en dag bara var tokig, skulle köra iväg men alla lampor i instrumentet släcktes, ingen hastighetsmätare, inga blinkers, ingeting fanns eller funkar. Ibland går det att lyssna Radio/Cd ibland kan man hissa ner fönstren, men aldrig på passagerasidan. Stolvärme funkar inte, likaså vindrutestorkaren mer än på den som går hela tiden även om jag sätter den på intervall. Min stol funkar att ställa in med knapparna och minnet funkar i den. Har ny generator, ny kamrem ny vattenpump, och batteriet bytte jag i fjol köpte ett på mekonomen. Finns det någon som har ett vettigt råd att ge???
Mvh Lindskoug
Säkringar som gått? Vet inte hur det är med nyare bilar (har en själv...) men det finns väl dels i kupén ett antal småsäkringar och sen lite större "huvudsäkringar" i låda i motorutrymmet.
Glo i instruktionsboken.
Alla moderna bilar har ju ett datauttag dör man med en enkel dosa kan få mycken info.
Finns hos gubbdagisarna.
Hej
Jag har kollat lite säkringar, och haft ute relän och kollat om de är överhettade.Har även "Nollställt boxarn" haft + och minus kablarna ihop klämda över natten. (batteriet urkopplat så klart först. Det konstga är att när jag inte startat bilen ett tag så lyser panelen som vanligt och slocknar igen efter ett tag, och helljuset funkar ibland, och jag kan inte låsa dörren på passagerasidan elöler få ner det fönstret då jag ibland kan få ner de andra. Har fått felkoderna kollade, men det var ju bara en bekräftelse på vad jag redan visste, men kan det vara jordfel??? Jag har varit på 5 olika verkstäder, och alla säger olika saker, så dom litar jag ju inte ett dugg på. En sa att jag ska byta inturmentet och kostar 9900 kr en annan firma att det är datorboxen kostar 12000 kr, en tredje att det är batteriet, en fjärde att det är ett relä, och en sista att det är batteriet, så jag har inget till överst för verkstäderna mer, de bara pratar skit!!
Hej glömde en sak,
När jag provkörde efter att ha kollat lite med säkringar (bara några inte alla) så funkade cd spelaren eftr ett tag, och displayen var svag och starkare ljus kom o gick, så den betér sig väldigt konstigt i min mening, kan det vara en enkel sak eller är det något svårt??
En vild chansning kommer här!
Kolla så att kabel och kabelskor mellan minus och chassi är ok. Man brukar koppla plus till pluskabel och minus till chassi, skulle det vara dålig kontakt från batteriet till chassit kanske det kan vara problemet?
Hej Poteta,
Har inte kollat det, men ska, då får jag in i bagaget o krypa då, för att se var den leder så jag ska göra det ochså, men det konstiga är att den blev så från en dag till en annan, och varje vinter har jag problem att starta utan starthjälp som jag gör från motorhuvens kopplingar. Jag utger från att du menar den kablen som går från minuspolen in i bilen där bak, om det är glapp i???
Hej Poteta,
Jag utger från att du menar den kablen som går från plusspolen in i bilen där bak, om det är glapp i???
Nej, jag menar kabeln (oftast svart) från minuspolen till någonstans i bilens chassi/kaross. Den får inte glappa!
Hej
Jag såg jag hade skrivit fel, men ska kolla i morgon då det är ljust ute, fattar bara inte hur detta bara kan hända från en dag då jag har kört utan problem, och nästa dag gör den så, men jag har haft mycket problem med att den inte startar på vintern då det är minusgrader, och den dagen detta hände hade det varit -7 på natten, så jag trodde först det hade med det att göra, jag har svårt att lita på verkstäder då jag har varit hos5 olika som ger mig 5 olika svar allt från 2000 kr till 20,000 kr så man är skäptisk,
Jo, det kan ju vara vad som helst. Jag har ingen aning om min teori stämmer men jordfel kan ställa till med konstiga fel. Hoppas det löser sig. :)
Hej igen, jag hoppas att det kan vara något sånt, bilar är ju ingen lätt sak idag då all denna el tar över, läste igår att en bil utan förare har kört i genom europa nu, helt sjukt, vill man inte köra kan man ju åka tåg eller buss, inte utsätta andra för fara för så säkert är inget, men jag håller tummarna att det är jordfel, för jag är så trött på att verkstäderna ska inbilla mig en massa som de bara ska tjäna pengar på. De kan ju inbilla mig det är databoxen, sen är det ett jordfel de åtgärdar sen får jag betala hutlöst för jag inte begriper själv, men det är kanske det de lever på. Min granne har en bil med xenon lampor, och hon hade lämnat sin bil på verkstad och tillbaka fick hon bilen med vita ljus, och de har satt på däck till henne för 9000 kr på hennes gamka fälger- Jag sa till henne att det är sjukt däck kan hon få för 4000 runt om och de har verkligen lurat henne
Hej igen
Jorden sitter som den ska, men en sak jag har tänkt på är att höger dörr går inte att låsa eller få ner fönsterhissarna på, kanske felet ligger där, men jag vet ju inte, bytte säkringar till höger fönsterhissar, hjälpte inte,