Måste köpa ny bil och funderar på en C4 (HDi 110 hk). Den här nya växellådan EGS verkar ju trevlig. MEN... det är två saker som bekymrar...
Har läst överallt att man i auto-läge måste släppa gasen lite vid varje växling för att det ska gå mjukt. Låter som en idiotisk programmeringsmiss tycker jag, det kunde väl lika ha varit inprogrammerat!?
Är den driftsäker, håller den om 5 år?
...vet att detta är ett dataforum i första hand, men jag har inget annat bra ställe att fråga på. Ska höra lite med cittrafolk också...
Tja, Bilprovningens statistik säger väl en hel del om franska bilars kvalitet. 2008 låg C4 på plast 132 av 182 när det gäller tre år gamla bilar. Allmänt väldigt mycket franskt i botten.
Nu lutar det dock mer åt manuell låda faktiskt, hade jag bott i någon stad och fått fördelar med miljöbilsklassning så hade valet varit annorlunda (ja, den där "automatlådan" gör att den specade bensinförbrukningen hamnar precis på den magiska gränsen 0,45 l/mil). Men, manuell som sagt. Känns tryggare och jag kör ju mest landsväg ändå.
Har lite svårt för Civics kantiga stil och sedan tycker jag den verkar lite liten. Vill helst ha en mellanstor bil med Diesel (där skatten är rimlig). Kanske någon har ett annat tips på alternativ bil? Har kollat så mycket men man blir ju bara mer och mer förvirrad ju mer man kollar...
Hmm .. liten?
Jag syftade på Accord innan, men den räknas kanske som stor?
Min Civic är tillräckligt stor för att fyra fullvuxna män kan sitta i den och åka 300 mil utan några större problem.
Annars har du ju Toyota .. bra bilar de där!
Har också en Civic som jag är toknöjd med, dock med bensinmotor (1,8 l, 140 hk). Snygg, praktisk, snål och körglad. Lite låg takhöjd i baksätet, men i övrigt gott om plats både i kupé och bagageutrymme.
Finns även med dieselmotor, men jag har ingen aning om skatt eller förbrukning på den.
...nu har jag iaf provkört en C4 1,6 HDi med ESG-växellåda. Den var riktigt riktigt trevlig! Kör man normalt så växlar den mjukt, kör man lugnt så växlar den riktigt mjukt! Problemet var ju när man körde lite hårdare, då var den lite seg och man undrade vart gaspådraget tog vägen. Testade inte sportläget så mycket iofs men tyckte det inte var så mycket bättre då. Hur som helst! Det är ju ingen sportbil, och som allt annat är den bilen riktigt bra!
Enda nackdelen är att den är lite dyr fortfarande. Min "mekaniker" och jag är våldsamt oense om det här med nyare bilar, och visst, det blir ju dyrt med helförsäkring och service och sådär.
Slutsats: Det känns som ett stort anti-klimax just nu. Opeln pajjade väldigt olägligt, det finns väl iofs hopp om den kvar, så det får bli den gnutta hopp som finns (för tanken var att ha den några år till och sedan byta båda mina bilar mot en nyare). Eller, plan B som man alltid måste ha. Köpa nån medelmåttig mellanbil som jag har så länge bara. Och vad skulle vara... det orkar jag inte bry mig om just nu... just nu vill jag bara göra ingenting! :)
Tack för synpunkterna iaf. Jag får ta och återkomma till dem om någon vecka eller så...
Nej... det var SensoDrive, ett ganska misslyckat försök att påbyggnads-automatisera en manuell låda. Provade en Pluriel förut med den lådan och det var inge vidare... EGS är nästa dimension.
Nej... det var SensoDrive, ett ganska misslyckat försök att påbyggnads-automatisera en manuell låda. Provade en Pluriel förut med den lådan och det var inge vidare... EGS är nästa dimension.
just fan, den hette sensodrive .. hur som helst så var den allt annat än lyckad ;)
...ja, var lite osäker på om den fanns för C2'an. Men bilkillen sade det och han sade också att den inte var så lyckad nä... har man otur så funkar den inte ens som den ska.
Måste bara prata lite mer EGS, eller DSG som VAG-koncernen kallar sin variant (Honda har faktiskt nån bra variant av det också, var det en Civic-frälst snubbe på jobbet som sade). Det tror jag är framtiden det! En manuell låda som är elektroniskt styrd, man får fördelarna från båda typer av lådor och slipper nackdelarna. I stort sett, hehe, det kan vara sisådär med hur pass bra den växlar men det lär lösas genom programmering bara, tekniken finns ju. Sedan undrar man ju som sagt... håller sådant bra i längden? eller börjar det krångla efter 10 år, byta/repa växellåda låter Dyrt :) men men... jag tror också det är för tidigt att veta det, om några år lär vi väl se om dessa lådor verkligen håller... såå... jag sätter tråden löst nu... :bire
...jodå grabbar. Jag kollade faktiskt upp Honda. Det skulle vara bra bilar, men jag fastnade för Accord. Den är snygg. Men.... provkörde en -02'a idag och den var allt annat än komfortabel. Bullrig och studsade fram nästan. Usch!!! Okej att chassi, motor, styrning och väghållning och sånt där är toppklass (liksom kvalitet). Men komforten var hög prio för min del. En bra erfarenhet dock! Provkörde en Avensis också, och den var som en dröm att köra, kändes lite som en Merca nästan :) ...så en sådan fick det bli! Köpte idag. kolla
tack. Ja, det är väl så. Lättmeckat också om något skulle pajja, det är faktiskt ganska rymligt i maskinrummet på den där. Jag är riktigt nöjd! (skicket och priset var riktigt riktigt bra, det skrev jag aldrig)
...aha, ja det vore bra skönt att slippa bil faktiskt. Men jag måste ha. Då är det ju klokt att satsa på något som håller bra. Bland det tråkigaste som finns när bilen går sönder... vad har du för Honda?
Ja, hatar begagnat egentligen ..
Jag har en Honda Civic .. håller på å säljer den nu eftersom jag behöver pengarna / inte har användning för en bil längre.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e