Jag har under en tid försökt få bilen att dra så lite bensin som möjligt. Har nu slutfört testprojektet och här kommer resultatet. Tyckte det blev så bra så det måste visas! :)
Man kan väl säga som såhär, en ändrad körstil sparar mycket bränsle! Kanske upp till 15% (mer info)
Utförande: Tankat full tank och nollställt trippmätare. Kört tills bensinmätaren stod på rött och tankat fullt igen och läst av trippmätare och tankade liter.
Resultat:
Trippmätare: 73,92 mil
Tankade liter: 40,51 l
Förbrukning: 0,548 l/mil
Vinst: 6,7 dl mindre förbrukning (11%)
Lista på åtgärder/omständigheter som har påverkat
Positivt:
Eco-driving rent allmänt (höga växlar, lågt varvtal, motorbromsa ofta och inte använda vanlig broms i onödan, inte accelerera i uppförsbackar. Allt det här kräver bra framförhållning för att det ska fungera)
Maxfart ca 91 km/h (94 visar mätaren men den är ca 3 km/h över). I övrigt hållt hastighetsgränserna.
Nyrenoverat topplock (somras)
Höjt lufttrycket i däcken till 2,8 bar
Använt motorvärmare nästan tre timmar varje morgon (har varit kallt, två-tre gånger frost)
Försökt åka bara långa sträckor, kortare sträckor cykel (i princip bara fram och tillbaka till jobbet 37 km)
Mest landsväg, inte mycket stopp på vägen och hyffsat jämn fart men jag skulle ändå säga "blandad körning"
Använt farthållare så mycket det går
Lastat ur onödiga saker ur bilen
Inte haft passagerare i bilen
Kall luft på hösten ger väl lite bättre förbränning
Negativt:
Två kortare sträckor har det blivit (då var motorn visserligen ljummen)
En gång hade jag passagerare en kilometer ungefär
Obalans i hjulen, märks redan vid låga hastigheter
Värme på, även stolsvärme ofta
Avgassystemet är det något litet hål på, kan vara negativt /red: (Det här kanske är en positiv inverkan!? Beror på vem man frågar tycker jag)
...blir man!? haha, det var värst. Men det är ju bra!
Något jag tycker är störande dock, det är när folk rullar fram till rödlyset för att undvika att få stanna. Det skapar ju värsta larv-gång effekten på hela kön bakom. Men, tyvärr så är ju det eco-driving det också :)
njäe, men jag har ingen att samåka med, och då försökte jag undvika att ta min bil för att åka iväg på lunchen och äta. Jag ville liksom köra som jag oftast kör, dvs själv. Det var ju också som ett experiment för att se hur lite bilen kan dra. Då fick det bli 100% själv under testperioden (förutom en gång när jag skjutsade hem en tjej ;))
Hade också funderingar på att lägga ur reservhjulet men det var bökigt att få loss också kom jag på att bilen ska ju helst vara "så man oftast har den", dvs, MED reservhjul :)
Min bil levererades utan reservhjul och har istället en lagningssats och en liten kompressor som drivs på 12 volt. Går ju att byta ut sitt reservhjul mot något liknande och spara lite vikt. :)
Har också börjat tänka lite på ecodriving. Har en tendens att köra lite för fort, men efter att jag börjat utmana mig själv att köra snålt har den tendensen försvunnit. Upplever det dock som att det är lättare att verkligen snålköra utan farthållaren inkopplad. Den kan ju inte planera gaspådraget på samma sätt som man själv kan.
Upplever det dock som att det är lättare att verkligen snålköra utan farthållaren inkopplad. Den kan ju inte planera gaspådraget på samma sätt som man själv kan.
Jag håller med! Tycker inte riktigt dessa går ihop:
Eco-driving rent allmänt (höga växlar, lågt varvtal, motorbromsa ofta och inte använda vanlig broms i onödan, inte accelerera i uppförsbackar. Allt det här kräver bra framförhållning för att det ska fungera)
Farthållaren motorbromsar ju mer eller mindre i nerförsbacke och gasar på i uppförsbacke. Inte helt optimalt. Jag kör 15mil till/från jobbet varje dag, största delen på motorväg. Där ligger jag oftast i 120km/h och den drar ~0.63l (diesel)/mil sett över hela resan. Skulle vara lite intressant att kolla hur stor skillnaden skulle bli om jag gick ner till 110km/h istället.
Vad gäller motorbromsning så gäller det också att kolla upp vid vilket varvtal motorn ändå börjar förbruka bränsle.
Att motorbromsa på 1000rpm är ofta väldigt dumt. Tror det ligger runt 1700rpm på min bil, så när varven kommer ner i ca 2000rpm så är det dags att växla ner
Jag håller med! Tycker inte riktigt dessa går ihop:
Farthållaren motorbromsar ju mer eller mindre i nerförsbacke och gasar på i uppförsbacke. Inte helt optimalt.
Sant. Har tänkt på det där också, men jag tycker att det fungerar ganska optimalt på min bil, det går att programmera det där, vet inte hur den är programmerad nu, nåt mellanvärde ungefär.
Det där med att inte accelerera i uppförsbackar, man kan ju såklart försöka hålla farten uppe, men man behöver ju inte gå från 70 till 90 i uppförsbacke t ex. Små accelerationer är däremot ingen fara.
I filmen ovan sade de också att man inte ska accelerera i uppförsbacke.
Jag kör 15mil till/från jobbet varje dag, största delen på motorväg. Där ligger jag oftast i 120km/h och den drar ~0.63l (diesel)/mil sett över hela resan. Skulle vara lite intressant att kolla hur stor skillnaden skulle bli om jag gick ner till 110km/h istället.
Jag upplever att min bil drar en betydande mängd mer bensin om jag kör fortare än 100 km/h. Därför kör jag numera aldrig fortare, det gör en skaplig skillnad faktiskt. Tror inte det beror så mycket på att det är liten motor utan mer att luftmotståndet blir för starkt i så höga hastigheter. Det borde vara lika för andra bilar också. Sänka från 120 till 110 tror jag inte gör så stor skillnad, kanske lite granna på längre sikt. Du kan ju prova däremot att köra en vecka i max 100, då borde du kunna se en stor skillnad.
Vad gäller motorbromsning så gäller det också att kolla upp vid vilket varvtal motorn ändå börjar förbruka bränsle.
ja, grejen är att komma ner till ett varvtal då motorn klipper tillförseln och man bromsar utan att det drar nåt alls. Vet inte riktigt var den gränsen går, jag kör på känn bara :) men jag har säkert överdrivit lite under den här testperioden.
Det kan nog göra en del att tänka på det där med motorbromsning, i lagom dos då såklart, ibland t ex när inte enbart motorbromsning fungerar så bra kan man bromsa med vanliga bromsen också, samtidigt.
Sänka från 120 till 110 tror jag inte gör så stor skillnad, kanske lite granna på längre sikt. Du kan ju prova däremot att köra en vecka i max 100, då borde du kunna se en stor skillnad.
Undra bara vad min samåkare tycker om att behöva ligga i 100 på motorvägen :) Det blir iaf lättare att köra med farthållaren (färre omkörningar att göra).
Jag har hört någonstans att, vindmotståndet ökar med vindhastigheten i kubik. Så små förändringar av farten kan ha stor påverkan på bränsleförbrukningen.
Din samåkare och du får nog det trivsammare ändå, sedan är det ju inte hans bil heller va!? :) faktiskt så var en annan anledning för mig att det låter inte lika mycket när man kör lite lugnare :) hör musiken bättre och det är mer fridfullt och avstressande.
...frågade just en kollega som har en riktigt liten bil vad den drar. En Skoda Fabia 95'a eller nåt. 1,4 liters motor. Han säger att den drar 0,67 l/mil. Då ligger han i runt 120 km/h. En gång när han körde ner till Helsinborg och låg i typ 140 km/h hela vägen så drog den nästan 1 l/mil! :) ...den är ganska lågt utväxlad iofs, men undrar vad den skulle dra vid max 100 och lite mer ekonomisk körning...
Jo det är sant det där med ökning av vindmotstånd, men det är nån magisk gräns vid runt 100, det är iaf jag och flera kollegor överens om.
Jag kör en Renault Clio 1.2 16V -03
Den drar 0,6-0,7l/mil.
Kör jag nästan bara stadskörning så ligger jag i övre regionen, kör jag till och från morsan (95 mil) ligger jag i undre regionen. Vinterdäck påverkar något negativt.
Det står i den tekniska specifikationen att den ska kunna dra 0,49l/mil men det har jag aldrig varit i närheten av. Kanske att jag kan komma ner i 0,55 om jag fis-kör på långa sträckor, men om man åker 95 mil så tjänar man en del tid att öka från 90 till 110.
Ang småbilar:
Har en Toyota Yaris som drar runt 0.5 l/mil, upptäckte dock i somras då jag låg mellan Lund och Göteborg på 120km/t motorvägen vad mycket mer bilen drog. Kom lätt upp över 0.6l/mil på dom milen. Små bilar är för hastigheten runt 90 km/t
Att räkna på miljön
Detta med Eco körning är ju en vetenskap att räkna på. En "miljö aktivist" som hade en äldre bil, tror det till och med var utan katalysator, behöll bilen då kostnaderna på miljön att göra en ny bil och skrota den gamla (allt tar ju energi) översteg dom vinster på miljöutsläpp som den nya bilens avgaser minskade utsläppen med.
StefanBergfeldt: Mycket intressant exempel du kom med! Konstigt att en sådan bil drar så mycket. Vet du ungefär hur mycket vinterdäcken gör?
Mr T: Ja, ska man tänka på helhelsperspektivet så är det inte miljövänligt att hålla på och byta bilar. Det är nog bäst att "uppgradera" en gammal bil så den blir bättre. En kollega hade en idé om att ta en gammal Merca diesel, en 300 kanske, 79'a (för att slippa skatten och besiktning varje år). Så stoppar han i en modern fin dieselmotor i den, det skulle bli en mycket trevlig bil som går snålt. Han är iofs väldigt bra på att mecka, det lär behövas på en gammal bil, kan kosta mer än det smakar annars. Din Yaris är en ganska trevlig bil förresten, 0,5 var ju föredömligt! :)
En uppskattning (kan ju inte bli annat) är att vinterdäcken gör ca 3cl per mil.
Jag har en förmåga att köra ganska fort, och jag har en sambo som glömmer bort växlarna (hon har full koll på trafiken, men glömmer bilens funktioner ibland) så det kan nog påverka bränsleförbrukningen.
Vid resan till mamma var vi fyra vuxna och packning för 10 dagar i bilen, så den var ju ganska tungt lastad, och som sagt kör man gärna lite fort när man ska långt.
Jag har också börjat tänka lite på hur mycket soppa som bilen drar, framförallt när man drar de längre sträckorna och åker till familjen 72 mil bort. När jag var ny med bil så drog man givetvis på utav bara helvete (helst fullt blås på varje växel också :p ) och blåste ner på max åtta timmar. Men då fick jag också oftast tanka i Grums, då det återstår ungefär 13 mil. Idag klarar jag mig utan problem på en tank ner och har då dessutom några liter till godo. Bilen, Saab 9-3SS 2,0t -03 och automatlåda, indikerar runt 0,68-0,73l per mil och då har jag "fiskört" i runt 90-110km/h med farthållaren mestadels inpetad.
Nu kan jag ju E45:an Östersund-Vänersborg nästan både utan och innan och är det något som sinkar eco-drivingen så är det ju vissa osannolikt korkade 200m-sträckor med tillfällig hastighetssänkning, från exempelvis 110 till 90. Dessa undviker jag i den mån det går, det vill säga vid lite trafik och bra väglag. Och så länge jag vet att det är kamerafritt förstås. ;)
Dessutom, på tal om längre sträckor, så kan det ju å ena sidan göra en viss skillnad om man kör i 110 eller 90 rent tidsmässigt. Jag har dock bara konstaterat att "en halv dag ändå går åt för resan" varpå jag börjat skita i om det tar mig nio timmar eller elva timmar. Mindre soppa, mindre risk för fortkörningsböter och givetvis då för miljön. Nästa gång ska jag nog avsätta ännu mer tid och stanna till på ställen man oftast bara kör förbi. I snart åtta år har jag kört vägen flera gånger per år men på sin höjd stannat och pissat vid avfarten mot Pilkalampinoppi.
Jag körde en VW Polo 1.4 automat i jobbet förut. Bilen kanske är funktionell och billig, men det är det värsta jag har varit med om på motorväg. På grund av den svaga motorn höll den på och växlade fram och tillbaka bara man petade lite på gaspedalen. Jag tycker inte riktigt att det ska vara nödvändigt att växla ner till fyran eller i vissa fall trean (!) bara för att man vill öka från 90 till 110, eller hamnar i en uppförsbacke. Således jobbade bilen ofta på mycket höga varv vilken inte hade en positiv inverkan på bränsleekonomin. Jag har för mig att den oftast låg över 0,7l/mil, ofta högre.
Numera kör jag istället en VW Polo GTI vilket är en väldigt nöjsam liten bil. Bränsleförbrukningen är väldigt lätt att förändra, både negativt och positivt. Om man inte tänker sig för och ligger och blåser på ordentligt så hamnar man lätt över 0,9l/mil men om man istället rör sig makligt och bara ytterst sällan flyttar sig från högerfilen (tänk ~100 km/t) så har jag som lägst kommit ner i 0,67l/mil och jag kan tänka mig att det går att komma ännu lägre om man behagar söla.
Normalt sett är jag dock en person som blir frustrerad och otålig då det går för långsamt, det känns ineffektivt. Men på sistone har jag börjat lyssna på ljudböcker medan jag kör bil och plötsligt gör det ingenting att man fastnar i stillastående köer vid Upplands Väsby eller att man ligger bakom en långtradare i 90. Det kräver naturligtvis ett visst mått av simultanförmåga och att man inte tappar fokus på trafiken, det lägre tempot gör det dessutom enklare.
278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25