Är det en ny bil du tänker köpa eller begagnad?
Om det är nyköp skulle jag hellre satsa på en eDrive bil. Etanol känns tyvärr lite ute i tiden. (Högt pris och smutsigt rykte, tyvärr).
Har lite erfarenhet från V50 och kan bara säga att de är riktigt trevliga att köra!
Lycka till!
Jag jobbade med biluthyrning förut, och då hade vi Volvo S40 & V50 med etanolmotorn. Det är en äckligt slö bil, oavsett om du tankar E85 eller 95-oktan i den. Så jag tycker att du ska skaffa en D5 eller T5 om du ska ha en V50. Då är det lite drag i bilen.
Är man över 180cm lång (som jag är (188)), så tycker i alla fall jag att det är väldigt svårt att få till en bra körställning också.
Det är en begagnad bil av årsmodell 06-08 vi hade tänkt oss... Men vi har hört av flera att den är seg.. jag vet inte riktigt hur jag tycker, vi satt ju iof bara två utan någon packning. kanske känns segare med fullastad bil?
Hur är det med bränsleförbrukning i T5 tex?
/red
Nu hittade jag en V50 2,4i 170hk. Det kanske är lite mer drag i en sådan? Den ska vi nog försöka provåka.
Volvos bensinmotorer har alltid haft relativt hög bränsleförbrukning. T5:an inget undantag. Har inga exakta siffror, men runt (och kanske lite drygt) 1 liter/mil är nog inte orealistiskt. Ungefär samma för 1.8F skulle jag tro (ca 0,8-1,0 för 95-oktan, ca 30-40% mer på E85). Officiella siffror är nog dramatiskt lägre, men för att ha en chans att komma ner på dem så måste man ha ett ägg under gaspedalen.
Dieselmotorerna är däremot riktigt trevliga. Min far har en V70 D5 och den ligger mellan 0,55-0,65 liter per mil blandad körning, vilket jag tycker är bra för en så pass stor bil. Tyvärr straffbeskattar ju Sverige av någon underlig anledning dieseln så det beror ju på hur långt man kör varje år om det lönar sig eller ej.
"Min far har en V70 D5 och den ligger mellan 0,55-0,65 liter per mil "
Agree. Vi kör taxi med dessa bilar och de drar så lite. Skippa miljö och kör partikeldiesel i stället. Om det nu är ett alternativ...
Det är inte bara motorn som kan göra en bil slö. Även fel växellåda kan göra STOR skillnad mellan två i övrigt likvärdiga bilar, och motor syftar jag på då.
Du är kanske intresserad av manuell låda? Taxi kör ju automat... De nya E85 bilarna drar ju sjukt mycket bränsle... Eller, ja.... Det gjorde även de äldre.
Jag hörde ryktas att det skulle komma ny, mer miljövänlig diesel att stoppa i tanken.
V50 är ju en mindre bil = mindre plåt, vilket torde påverka axet i positiv riktning! Lycka till!!
Lite OT men i jobbet kör jag V70-diesel. Vid nytankad står det att det är 1220km kvar till tom tank, men efter att ha plöjt motorvägar och europavägar så måste man tanka rätt mycket innan dessa 1220km. Dessutom är de enormt tråkiga att köra. Sköna. Men tråkiga. Otroligt tråkiga.
Lite OT men i jobbet kör jag V70-diesel. Vid nytankad står det att det är 1220km kvar till tom tank, men efter att ha plöjt motorvägar och europavägar så måste man tanka rätt mycket innan dessa 1220km. Dessutom är de enormt tråkiga att köra. Sköna. Men tråkiga. Otroligt tråkiga.
Jag körde en V70 diesel automat under Peace&Love och har inget negativt alls att säga om den. Skön att långköra i och rapp när man trampade på gasen. (y)
Vilken av motorerna är det? D5 eller 2.4D? 2.4D har jag ingen erfarenhet av, den kanske är lite klen, men D5:an har jag svårt att kalla tråkig. Där händer det ganska mycket när man trycker till på gasen. I alla fall på V70n och V70 II.
2.4D är det. Som sagt, långkörningar är sjukt behagliga och att peta in sexan på motorvägen är riktigt stabilt. Men fortfarande, särskilt rolig blir den aldrig.
Kan väl bara hålla med alla andra egentligen.
Volvos (fords) E85 motorer är ingen höjare.
Det känns som de går sådär på E85 och sådär på bensin...
Om man nu vill ha en spritbil (om det är bra eller dåligt är ju en hel disskution i sig, men det kan ju finnas skäl speciellt en beg då man ju slipper betala trängelsskatt om man nu kör mycket i kungliga hufudstaden) titta på en saab. De funkar ju iallafall. Det känns som det är ett krav för få e85 att funka ok att ha det tillsammans med turbo.
Eftersom sprit tål hägre laddrtyck innan knackning så ökar ju motrn själv laddtrycket, alt sänker om det är mer bensin.
På fords kan ju motorn bara reglera tändningen och det blir ju bara sådär.
(sen köper jag att det kan finnas andra mer eller mindre rationella anledningar till att vilja titta på en saab, mycket med bilval är ju näst intill religion, )
Tack för alla tips och råd. Jag ska iväg o provköra 2,4i-Volvon. Om den känns bra tror jag det blir den. Annars avvaktar vi o provar några Flexifuels till innan vi bestämmer oss. Eventuellt kollar vi på SAAB också, tycker de är så otroligt fula bara ;) Men kanske finns det någon saab som ser okej ut.
Är man över 180cm lång (som jag är (188)), så tycker i alla fall jag att det är väldigt svårt att få till en bra körställning också.
hum, skumt, när jag köpte min S40 (2004a) så var det den som jag tyckte hade bäst säten, och körställning... och jag är oxå 188cm... :) tänk på att om du köper en "drive" så får du inte montera dragkrok... :/
Jaså? Trodde att alla Saab-ägare ville glömma 9-2x och 9-7x. ;)
Antar att du syftar på att 9-3 och 9-5 finns som sedan, kombi och i fallet 9-3 även cabriolet? Då beror det ju på hur man ser det, jag tycker inte att det ska räknas som helt olika modeller.
308 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e