Bilen kanske blir sur, av nån anledning så blir det för mycket soppa som kanske surar ner tändstifteten, kanske dax att byta tändstift.
Kul historia det där med handduken. :)
9 svar · 854 visningar · startad av eriks
Hej,
Ni som vill ta denna tråden på allvar bör undvika att läsa här
Jag får ibland inte igång min bil. Den står och hackar men tänder inte. Om jag låter den vila någon minut och försöker igen, så startar den. Detta händer även när bilen är varm, t.ex. vid tankstopp. Vad kan vara fel?
(Det är ok att skämta om handdukar och skjortor, bara det kommer några seriösa svar in emellan :) )
Mvh Erik
Bilen kanske blir sur, av nån anledning så blir det för mycket soppa som kanske surar ner tändstifteten, kanske dax att byta tändstift.
Kul historia det där med handduken. :)
Tändstift var lite vad jag tänkte på också... Men löser det sig om den får vila någon minut? (Kanske svårt att säga, men det är ju en viktig del i det hela iaf.)
Jag tippar på att det är startmotorn.
Det låter som om i alla fall kan utesluta mekaniskt fel. Dvs om ventiler, kolvar och annat är trasiga, så ska det normalt ALLTID vara fel. Inte bara då och då.
Likaså det elektriska. Förutom att fukt självklart kan spela spratt, så är elfel oftast konsekventa.
Återstår bränsleproblem, och det tror jag det kan vara. Typ att tillförseln inte är riktigt bra. Kan vara gammalt, tätt bränslefilter. Eller att det är trångt nån annan stans på soppans väg från tanken till cylindrarna. Eller att det läcker nånstans så att motorn inte får tillräckligt med soppa. Eller att nån bensinslang ligger och blir upphettad så att delar av soppan förgasas (dvs bildar gasbubblor) och t.ex. därför inte kan pumpas, osv.
För eftersom bilen startar efter en stund verkar soppan ha hunnit rinna till igen...
Nåt sånt alltså.
Låter som ett klassiskt tändmodulfel. Händer det även vid kallstart? Årsmodell?
Enligt den andra tråden är det en Volvo 740, så jag sitter och funderar kring soppapumpen. Är det en mekanisk (typ 240 som sitter direkt på vevhuset) eller en elektrisk (i/vid tanken) på dom?
Kontrollera annars om det inte fungerar alls: tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, bränslepump.
Har själv liknande problem med då löser det sig inte att man väntar ett tag. Har endast bytt tändstift. Verkar bli något bättre med motorvärmare, så det kanske är fukt nånstans?
tändmodul är ett hett tips.
Dock är dom realativt dyra, så uteslut allt annat innan du byter den.
Oj, det kunde vara mycket det, tackar för förslagen! Då är frågan bara om man ska skicka in den på verkstad direkt (för de flesta av grejerna ni skriver här kan jag inte kolla själv) eller om man ska vänta till den dör på riktigt...