webForumDet fria alternativet

Skruva på hjulmuttrar INNAN man sätter dit hjulen...

Bilar & fordon

14 svar · 1 179 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Detta är ju sanslöst. Nån lyckades med konsstycket att skruva dit hjulmuttrarna INNAN han/hon satte dit vinterhjulen. De senare har alltså bara hängt på bultarna. Av alla sjuka "bilreparationer" jag hört talas om tar detta priset - med råge.

http://nwt.se/karlskoga/article70457.ece

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag läste om det där igår kväll: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=845431
Då var man ju lite förbryllad över hur det kunde ske, särskilt med tanke på det här:

På däckverkstaden säger sig mannen som skruvade fast hjulen vara chockad och har ingen aning om hur alla hjulen kunde släppa.

Allan Söderberg informerades om att han skulle dra åt muttrarna efter fem mil — men han kom bara några hundra meter.

Nu när man läst nwt.se vet man ju inte om man ska skratta eller gråta, mekanikern bör väl hursomhelst överväga att byta yrke. :p
Det är ju dessutom besvärligt att efterdra muttrarna om de sitter på insidan av hjulet ;)

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

muttrar.. muttrar ja fy fasiken, jag har bultar på mina i alla fall :P

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Okej att däckgubben kanske kan få hjärnsläpp vid monteringen av ett däck, men hur det går till att göra samma misstag fyra gånger har jag svårt att förstå.

Personen kan ju inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Alkolås på fälgkorset nästa? :L

muskot skrev:

Okej att däckgubben kanske kan få hjärnsläpp vid monteringen av ett däck, men hur det går till att göra samma misstag fyra gånger har jag svårt att förstå.

Undrar samma.
Men det KAN ju vara att däcksverkstan på något underligt sätt dragit muttrarna rakt igenom fälgarna. Fälgarna är ju av aluminium och muttrarna av stål. Lägg till fel tryck/utväxling på mutterdragaren eller materialfel i fälgarna, så kanske det är fullt möjligt.....

muskot skrev:

Personen kan ju inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Alkolås på fälgkorset nästa? :L

Jo, han missuppfattade polarnas förslag att "supa till helgen" och tyckte dom menade "supa till fälgen"... (ok dålig, medges...)

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Danne V skrev:

Undrar samma.
Men det KAN ju vara att däcksverkstan på något underligt sätt dragit muttrarna rakt igenom fälgarna. Fälgarna är ju av aluminium och muttrarna av stål. Lägg till fel tryck/utväxling på mutterdragaren eller materialfel i fälgarna, så kanske det är fullt möjligt.....

Nu är det väl inte fälgarna som håller fast muttrarna. Med andra ord återstår bara det att hjulen hängdes dit efter att muttrarna monterades.

J. Rönnberg skrev:

Nu är det väl inte fälgarna som håller fast muttrarna. Med andra ord återstår bara det att hjulen hängdes dit efter att muttrarna monterades.

Hmm... jag tror inte du förstod vad jag menade: Muttrarna KAN ha dragits rakt igenom fälgarna.

Alltså: Fälg monteras först, därefter sätts muttrarna på och dras åt med mutterdragaren. Är dragaren satt på för låg utväxling (dvs kan dra åt med 20-30 kilopond eller mer) samtidigt som muttrarna kanske är för små, hålen i fälgarna lite utnötta och förstorade, och att aluminiumen har materialfel efter att t.ex. utsatts för hög värme, så kan jag tänka mig att muttrarna KAN dras rakt igenom fälgarna. Men det skulle ju vara en nästan osannolik slump....

Hajar du?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Och det vette tusan hur man lyckas med... :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Nej men muttrarna håller fast fälgen, och om man inte har moment på mutterdragaren så går det att dra muttrarna "genom" fälgen.
Förmodar att det är så det har gått till, för ingen är väl så dum så han skruvar på muttrarna innan man sätter dit fälgen.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Pedda skrev:

Nej men muttrarna håller fast fälgen, och om man inte har moment på mutterdragaren så går det att dra muttrarna "genom" fälgen.
Förmodar att det är så det har gått till, för ingen är väl så dum så han skruvar på muttrarna innan man sätter dit fälgen.

Om man glömde hjärnan hemma är det lika lätt att ta mutterknackaren till lastbilar... ;)

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg

Detta var med på de lokala nyheterna.

Mekanikern ville inte ta på sig skulden.

En annan mekaniker som fixade bilen kommenterade det hela och sa att han har använt för små muttrar, de föll genom hålen.

Kort och gott, han använde fel muttrar, men påstår att han inte gjort något fel.

Smart kille..

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Hampan90 skrev:

En annan mekaniker som fixade bilen kommenterade det hela och sa att han har använt för små muttrar, de föll genom hålen.

Kort och gott, han använde fel muttrar, men påstår att han inte gjort något fel.

Tro det eller ej... Det var precis vad jag tänkte skriva igår men blev avbruten och skippade att posta inlägget. :P

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Den där mekanikern hade trots allt någon skruv lös. Nu får han muttra på arbetsförmedlingen.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

För små muttrar... Bullshit!
Hålen i fälgarna är anpassade efter bultarna. Inte har man ett glapp på 15 mm som kan göra att en mutter med mindre diameter kan gå igenom.

Låter som en dålig undanflykt.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Inte helt ovanligt med den typen "misstag".
Billiga LM fälgar kräver specialmutter då dom saknar insatshylsa, mao, det går inte at använda orginal mutter då du drar dom rakt igenom fälgen.
(kanske inte så vanligt i dag, men det var vanligt när LM blev mera eller mindre standard)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)