Kom att börja fundera på det där med dragkrokar på bilar i usa. Jag kunde nämligen inte komma på en enda film eller bild där jag sett en bil med vanligt släp efter, eller vanlig husvagn heller för den delen (tror jag).
Jag känner att jag måste gå till botten med det här, det finns risk för sömnlöshet med allt vad det innebär. ;)
Så har dom dragkrok på bilarna som vi i Sverige eller ringer dom någon snubbe med lastbil så fort dom ska flytta nått som inte får plats i eller på bilen.
Jodå, dom har drag, och dom hyr släp dom också, t.ex. från U-haul som ju är mäkta populärt. Tippas också att många bilar har ett "hopfällbart" drag (som jag tror bl.a. att en del nyare Opel Vectra har här i Sverige).
Kanske filmfolket medvetet väljer draglösa bilar för att dalmasar ska ligga sömnlösa.;)
Men jänkarna ska ju alltid vara värst, så en syn som inte var ovanlig när jag var där var en vanlig pickup med en husvagn kopplad till. Men inte via kroken utan husvagnen sträckte sig in över pickupen och var kopplad med en knopp på flaket - precis som en vanlig semitrailer när det gäller tunga lastbilar.
Det värsta jag såg var när ett sådant ekipage kom rullandes, en pickis med en jättehusvagn efter - men det var ju inte slut med det. Bakom husvagnen rullade en vanlig personbil som var kopplad till husvagnen på något sätt som gjorde att den styrde med i kurvorna. Längst bak fanns givetvis också en båttrailer påhäktad på personbilen. :e
Men jänkarna ska ju alltid vara värst, så en syn som inte var ovanlig när jag var där var en vanlig pickup med en husvagn kopplad till. Men inte via kroken utan husvagnen sträckte sig in över pickupen och var kopplad med en knopp på flaket - precis som en vanlig semitrailer när det gäller tunga lastbilar.
Det värsta jag såg var när ett sådant ekipage kom rullandes, en pickis med en jättehusvagn efter - men det var ju inte slut med det. Bakom husvagnen rullade en vanlig personbil som var kopplad till husvagnen på något sätt som gjorde att den styrde med i kurvorna. Längst bak fanns givetvis också en båttrailer påhäktad på personbilen. :e
Givetvis var ingen av oss beredd med kameran...
Nästa självklara fråga i mitt försök att fatta mig på amerika efter den där historien är: får man åka med vad sjutton som helst på vägarna där bara det rulla? :h ....... det där lät konstigt.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849