Hej. Har fått nedslag på besiktningen. Felet heter
"Färdbroms retardation, andra axeln på fordonet otillräcklig" nån som kan ge en översättning på det, och om det är dyrt att laga...... Bilen är en Peugeot 605 ST från 1996.
Som sagt, märkligt ordval - jag tror helt enkelt besiktningsgubben valde fel kod i sin lilla handdator. Retarder finns såvitt jag vet bara på tunga lastbilar och bussar.
Men det borde handla om färdbroms bak, vad fick du för värden i bromsprovet?
Varför inte då? Min gamla 240 var bakhjulsdriven med en väldigt stel bakaxel. Perfa för en retarder. ;)
Den kan väl iofs sitta lite överallt, men det vanligaste verkar vara på växellådans utgående axel - när det gäller hydro- och elektrodynamiska bromsar. Om det är en avgasbroms som menas sitter den givetvis på avgasröret.
Men hur som helst är en retarder inte en egentlig färdbroms på egen hand då dess bromsverkan avtar ju lägre hastigheten blir, alltså måste den alltid kombineras med en vanlig friktionsbroms.
Dessutom tror jag det är overkill att byta bromsskiva bara sådär. Bromsbeläggen i första hand, resten om det är i dåligt skick. :)
Nu har jag inte pappret framför mig, dock fick jag även nedslag på dåliga bromsskivor, så tror ni om man byter skivor & klossar löser det problemet med?
vad är "lastkännande ventilen" som k@llen pratar om för något?
vad är "lastkännande ventilen" som k@llen pratar om för något?
En ventil som sitter vid bakaxeln. Den känner av hur mycket du lastar i bilen. Alltså karossens position i förhållande till bakaxeln. Ju mer last i bilen, desto högre bromskraft får du på bakhjulen.
Varför inte då? Min gamla 240 var bakhjulsdriven med en väldigt stel bakaxel. Perfa för en retarder. ;)
Den kan väl iofs sitta lite överallt, men det vanligaste verkar vara på växellådans utgående axel - när det gäller hydro- och elektrodynamiska bromsar. Om det är en avgasbroms som menas sitter den givetvis på avgasröret.
Men hur som helst är en retarder inte en egentlig färdbroms på egen hand då dess bromsverkan avtar ju lägre hastigheten blir, alltså måste den alltid kombineras med en vanlig friktionsbroms.
Dessutom tror jag det är overkill att byta bromsskiva bara sådär. Bromsbeläggen i första hand, resten om det är i dåligt skick. :)
Det känns som att vi pratar två helt olika saker. I detta sammanhanget är retardation motsatsen till accerlation. Dvs hur fort något (en bil) bromsar in. Om det inte är helt uppenbart monterar man (på SBP) en klocka i vindrutan som mäter retardationen. Tror gränsen för körförbud går vid 3,5.
Det känns som att vi pratar två helt olika saker. I detta sammanhanget är retardation motsatsen till accerlation. Dvs hur fort något (en bil) bromsar in. Om det inte är helt uppenbart monterar man (på SBP) en klocka i vindrutan som mäter retardationen. Tror gränsen för körförbud går vid 3,5.
Jo, retardation vet jag vad det är, men det har jag aldrig varit med om att bilprovningen mätt..? Värden vid bromsprovningen ja, men retardation? Bara motorbroms eller med friktionsbroms också?
Jimmy_A's nedslag låter ju som om de underkänt retardern på ett tungt fordon, därav min tanke om att de knappade in fel kod i handdatorn när de skulle slå ner på dåliga bromsar bak.
Jo, retardation vet jag vad det är, men det har jag aldrig varit med om att bilprovningen mätt..? Värden vid bromsprovningen ja, men retardation? Bara motorbroms eller med friktionsbroms också?
Jimmy_A's nedslag låter ju som om de underkänt retardern på ett tungt fordon, därav min tanke om att de knappade in fel kod i handdatorn när de skulle slå ner på dåliga bromsar bak.
När man skriver in i handdatorn väljer man bland nyckelord och positioner. Det är mer en oskrivel lag än en strikt regel att inte skriva andra axeln på en personbil. När jag jobbade som tekniker på SBP arbetade vi hårt med att likställa skrivsättet.
Retardationen kollar man alltid (färdbroms), fast inte med extra mätinstrument. Bara vid tveksamma fall. Exempelvis om en krets är ur funktion och det är svårt att avgöra om det ska vara 2:a eller körförbud. Vissa bilar FÅR inte heller köras i bromsprovaren. Alternativt bromsprov på väg är tillräckligt i de flesta fall.