webForumDet fria alternativet

Köpa eu-moppe

Bilar & fordon

10 svar · 2 697 visningar · startad av Mysko

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg
Frågan#1

Funderar på att skaffa en eu-moppe, har sett att dom är rätt populära bland kidsen. Tänkte att det kan vara ett miljövänligt alternativ till bilen när man ska ta sig till och ifrån jobbet. Orkar inte cykla plus att vägen känns osäker med alla bilar som speedar förbi minnst dubbelt så fort mot vad det står på skylten. Livsfarligt med andra ord.
Vad ska man titta på och vilka skillnader finns det på eu-moppe och eu-moppe? :)

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Skulle aldrig gå på dom billiga från Taiwan.

Polaren har en MC butik och han säger att kvaliteten är så värdelös så att han ens vägrar att laga skiten.

Lägg hellre några kronor mer på en italiensk, fransk eller japansk.
Är själv lite sugen på en Peugeot eller en Aprilia.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Eller så tar du det lite extra omaket att skaffa A-körkort (om du inte redan har det), då öppnar det upp sig många fler alternativ och då kan hålla samma hastighet som bilarna samt utöva avancerad kökörning i rusningstider :).

sgtpepper skrev:

Eller så tar du det lite extra omaket att skaffa A-körkort (om du inte redan har det), då öppnar det upp sig många fler alternativ och då kan hålla samma hastighet som bilarna samt utöva avancerad kökörning i rusningstider :).

Jo jag har MC-kort och en motorcykel i garaget, men jag har tänkt sälja motorcykeln. Den är ganska opraktisk om jag ska åka till jobbet med den, för det finns inget riktigt bra ställa att parkera den på jobbet. Men om jag skaffar en eu-moppe (förklädd mc) så får jag köra hur jag vill på området på jobbet. Då kan jag åka från dörr till stämpelklocka. Klockrent ..... (y)

Inget billigt dynga från Taiwan alltså, bra att vet.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Mysko skrev:

Jo jag har MC-kort och en motorcykel i garaget, men jag har tänkt sälja motorcykeln. Den är ganska opraktisk om jag ska åka till jobbet med den, för det finns inget riktigt bra ställa att parkera den på jobbet. Men om jag skaffar en eu-moppe (förklädd mc) så får jag köra hur jag vill på området på jobbet. Då kan jag åka från dörr till stämpelklocka. Klockrent ..... (y)

Inget billigt dynga från Taiwan alltså, bra att vet.

Då skulle jag helt klart säga att en moppe är ett dåligt val. För för samma pengar får du en 100-200cc scooter. Som då kan köras 80-120 km/h. Samma storlek som en moppe, så du kan parkera i ett cykelställ om du vill. (enda synliga skillnaden för en oinvigd är ju ett skattemärke på reg plåten)
Och försäkringen är vanligtvis mycket billgare! (förmodligen för att 15 åriga kids inte kör ihjäl varandra på dessa lätta mc)
ett exempel: http://www.hondamc.se/homc/templates/Model____6966.aspx

/pebi

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Satsa på en klassisk Lätt MC scooter... dem e förjävla coola. Nu pratar vi alltså följande typer av scootrar http://www.italianvespa.com/Scooters_Sold.html

1967 Vespa VBB 150 in Super Black är favoriten
http://www.italianvespa.com/images/black_vespa1.jpg

Bra att vi har rett ut en sak iaf, det att jag inte ska köpa någon moppe utan en scooter den där som du Pedi länkade till verkade riktigt intressant. Honda brukar väl göra bara grejjor har jag för mig.
Jag är nog inte tillräckligt cool för att fara omkring på den du skrev om Tulork.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Tycker att du skall ha en sak i beräkning...

EU moppe är dyra som f-n i försäkring.
Detta oavsett ägare.

Som flera innan sagt.... Ta en lätt MC

Gilera har en grym....VXR 200

Mysko skrev:

Honda brukar väl göra bara grejjor har jag för mig.

Ja, Honda brukar ha väldigt bra kvalitet på sina grejer.

Jag förstår inte riktigt varför du kan parkera en moped/scooter men inte en hoj? När jag jobbpendlade med en 650-offroad så brukade jag ställa den i cykelställ eller där plats fanns, det var aldrig några problem och fördelen med en offroad när man pendlar är ju att man smidigt kan klippa trottoarkanter/refuger, diken och liknande utan problem för att ta små genvägar :)

sgtpepper skrev:

Jag förstår inte riktigt varför du kan parkera en moped/scooter men inte en hoj? När jag jobbpendlade med en 650-offroad så brukade jag ställa den i cykelställ eller där plats fanns, det var aldrig några problem och fördelen med en offroad när man pendlar är ju att man smidigt kan klippa trottoarkanter/refuger, diken och liknande utan problem för att ta små genvägar :)

Det är så att man får inte åka omkring på området (SSAB) med en motorcykel det får man däremot med en EU-moped. Jag tror att det har att göra med hur fort en moped går. Men nu verkar dom inte göra någon skillnad på en EU-moped och en scooter. Så med scootern kan jag köra ända fram till min avdelning där jag jobbar, med motorcyklen blir jag tvingad att parkera vid porten.
Och sedan är det klädsen, scootern räcker det med en bra hjälm, motorcykeln är det specialkläder från topp till tå.

haha ...... jag ser framför mig hur du genar över det mesta med din offroad. :)

Mysko skrev:

med motorcyklen blir jag tvingad att parkera vid porten.
Och sedan är det klädsen, scootern räcker det med en bra hjälm, motorcykeln är det specialkläder från topp till tå.

Fast det där stämmer ju egentligen inte. Man har egentligen lika stort behov av skyddskläder på en EU-moped som på en hoj.

När jag jobbpendlar med hoj så brukar jag ha ryggskydd, handskar, hjälm, jacka och mc-stövlar och jag skulle inte vilja åka moped/skoter med mindre skydd än så heller. Går man omkull i 45 och t.ex slår i ryggen utan ryggskydd så spelar det ingen roll om det är en moped eller MC man har klotat med.

haha ...... jag ser framför mig hur du genar över det mesta med din offroad. :)

Hehe, ja, varför stå still i köer när man kan köra upp lite inspirerat vid sidan av vägen? ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)