webForumDet fria alternativet

bra billig pendlarbil

Bilar & fordon

23 svar · 4 386 visningar · startad av Bjuris

Medlem sedan juli 2001514 inlägg
Frågan#1

jag har 6.5mil till jobbet (och lika långt hem) 6-7 dagar i veckan och idag så kör jag en Landrover -03. Detta gör att min bensin kostnad är en aaaning hög.

Funderar därför att köpa mig en pendlarbil, men vet inte vad jag skall ha för sort.

Jag vill ju ha en bekväm bil, som drar lite bensin/disel (obs i mortorvägsfart ++) , den får inte gå sönder så ofta och med långa service intervaller.

Vad skall jag ha för bil?

Tänkte att det är onödigt att köpa en ny bil då jag sumpar så mycket i värde då den går långt, utan tänkte hålla mig runt 70.000

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

VW Golf IV?

Relativt snål och bekväm, bekymmersfri och serviceintervall på 3000 mil.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Det är ju synd att miljöbilar ska kosta så mycket som dom gör. Pendlare är ju dom som skulle kunna göra största miljövinsten. Har du räknat på bränslekostnaden på ett år ?

Kommunerna har miljöbilar och byter ut dom ca var 3 år. Kostnaden, skulle jag tro, hamnar över det du tänkt dig men kanske kan bli en vinst ändå.
Hörde mig själv för ang Toyotas elbil som Skövde kommun har och skulle byta ut. Tyvärr går den endast på el i hastigheter under 50km vad jag fick reda på, vilket inte var ide för mig, och troligen inte för dig heller :(

Själv kör jag en liten Yaris, tyvärr inte disel, vilken drar 0,6 i blandad körning. Senaste modellen är både tyst och trevlig om man jämför med andra modeller i samma storlek, men ska man sitta ricktigt bekvämt, med ett armstöd och längt säte så hela benet, ända ut till knät får stöd, så är det ju tyvärr större bilar man får titta på.
Men allt måste ju vara bekvämare än vad du har idag (om du har en äldre modell), så det kanske är det minsta problemet :D

Problemet med miljöbilar är ju att de har ett tätare serviceintervall.

Min bensinkostnad ligger på ca 6'-7' i månaden.

Har just nu hyrt en liten polo och tyvärr så motsvarar inte den mina förväntningar då den drar 0.8 när man ligger och kör 125 och det är för mycket för en sådan liten bil. (blandad körning så drar den naurligtvis mindre då den är optimerad för detta).

pst. toyotas elbil är nästan för ful om man får vara petig... :e

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Det låter som om diesel, åtminstone för bränsleförbrukningens skull skulle kunna passa dig. Sen har de lite högre andrahandsvärde och lite större skattetryck...

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Bjuris skrev:

Har just nu hyrt en liten polo och tyvärr så motsvarar inte den mina förväntningar då den drar 0.8 när man ligger och kör 125 och det är för mycket för en sådan liten bil. (blandad körning så drar den naurligtvis mindre då den är optimerad för detta).

Vilken tur att du inte behöver göra det då, i och med att största tillåtna hastighet i sverige för stunden är 110 km/h (med undantag för viss bit E6, som dock inte ligger i närheten av Stockholm...). Steg ett i att minska bränslekostnad vore väl att börja hålla hastigheten, kolla lufttryck, minska på den onödiga vikten, och sådana där saker. Gör rätt mycket. Nästa steg blir väl lite eco-driving kanske. Efter allt det där köper du t.ex. en Polo Bluemotion och kör på <0.4 l/milen, kanske ~0.3 l/milen om du sköter dig, förstå vad mycket det skulle spara dig i månaden ;)

JoakimE skrev:

Vilken tur att du inte behöver göra det då, i och med att största tillåtna hastighet i sverige för stunden är 110 km/h (med undantag för viss bit E6, som dock inte ligger i närheten av Stockholm...). Steg ett i att minska bränslekostnad vore väl att börja hålla hastigheten, kolla lufttryck, minska på den onödiga vikten, och sådana där saker. Gör rätt mycket. Nästa steg blir väl lite eco-driving kanske. Efter allt det där köper du t.ex. en Polo Bluemotion och kör på <0.4 l/milen, kanske ~0.3 l/milen om du sköter dig, förstå vad mycket det skulle spara dig i månaden ;)

Men oj vad tid man kommer att förlora på att bara ligga och puttra i ynka 110 km/h, istället för 125. Hela 9 min /dag (om man ska räkna högt) om man nu har 13 mil att köra !!!! ;)

Hur mycket hinner man på 9 min? En extra tankning? Den tankning kanske behövas med den extra bränsleförbrukningen dom 15 km/h extra gör.

Sedan blir det ju betydligt mer spännande att åka 15km/h extra. Detta med tanke på att både olycksrisken och döligheten ökar ju med varje extra km/h.
Fast man kanske ska göra som polaren och dubbla hastigheten i stan till 100km/h. Polaren har nämligen räknat ut det smarat att eftersom han bara befinner sig hälften så länge i städerna med dubbla hastigheten halverar han ju olycksrisken. Eller ? ;)

O.B.S. ironisk.

Ligger ofta och kör min yaris dom ca 3 timmar det tar mellan Borås och Norrköping och mätaren tangerar väll (tyvärr) ofta att ligga på just 125km/h. Färddatorn visade då en bränsleförbrukning på 0.6 om jag inte minns fel. Den kan ju dock kanske vara lite glädjemätare. Har inte 100% koll på bensinnivån i tanken men snabbt räknat stämmer det rätt så bra. (ska försöka hålla 110km/h nästa gång)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har en Opel Astra sedan -97, riktigt trevlig bil, drar 0,7 hur man än kör. Serviceintervall kanske inte är så bra denna, men det är billiga delar.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Mr T skrev:

Ligger ofta och kör min yaris dom ca 3 timmar det tar mellan Borås och Norrköping och mätaren tangerar väll (tyvärr) ofta att ligga på just 125km/h. Färddatorn visade då en bränsleförbrukning på 0.6 om jag inte minns fel. Den kan ju dock kanske vara lite glädjemätare. Har inte 100% koll på bensinnivån i tanken men snabbt räknat stämmer det rätt så bra. (ska försöka hålla 110km/h nästa gång)

Öhm, med tanke på att rv40 mellan Borås och Jönköping är en kvalificerad skitväg med 90-gräns, ett gäng 70-sträckor och 2+1 nästan hela vägen med massa trafik får du stå på bra på E4 för att hinna till Norrköping på tre timmar... ;)

:stefan: skrev:

Öhm, med tanke på att rv40 mellan Borås och Jönköping är en kvalificerad skitväg med 90-gräns, ett gäng 70-sträckor och 2+1 nästan hela vägen med massa trafik får du stå på bra på E4 för att hinna till Norrköping på tre timmar... ;)

Den sträckan förträngde jag.
Vad jag vill säga är i alla fall att min Yaris inte drar så mycket i höga hastigheter som Polon verkar göra och Yarisen skulle dra än mindre om jag körde lagligt och tillät mig kom hem några minuter senare. Det var bara det jag vill ha sagt :)

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Nja, det går bra, åkte Västerås-Ringhals via Jönköping på runt 5h med T5an, det är ju fri fart mellan
Jönköping-Norrköping (Gäller bara komma ihåg att köra med farthållare när man närmar sig Mjölby) §e .

Men om vi ska återgå till ämnet så skulle jag välja en Ford Focus, mycket bil för pengarna och med lite tur så skulle du kunna komma över en äldre Etanolbil vilket borde bidra med lite besparingar gällande vägtullar och annat otyg i Stockholmsregionen. Har själv en vanlig Focus från 2006 och den drar inte speciellt mycket samt att man får mycket valuta för pengarna, visserligen spartansk men innehåller det nödvändigaste som gör den värd att pendla i.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

OT: Ja, visst är den det! Och den skall jag åka imorgon. Sen flyttar jag till Lund. Fyfan vad skönt att slippa R40 från Ulricehamn. Skitväg hela vägen till JKPG och en (kortare) bit til Borås!

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

http://www.carver-worldwide.com/SubItem/SubItem.asp?S_ID=33&nc=1

Lätt att parkera, lite racing, relativt snål i bensin... och folk kommer stirra på dig :)

Vettifan om det klassas som en hoj eller bil.

Aja... det är mitt förslag i alla fall, ett förslag baserat på 6 timmars programmering, 2 panodil och 3 öl.

Edit* Den spräcker din budget med ett par hundratusen... så det går nog inte.

Cool!

3 hjul! Händelsevis kan den klassas som Trike, men då funkar ju B körkort ändå!

Var fann du något pris ?

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

http://www.carver-worldwide.com/Dealer_FO/Dealer_Pricing.asp?D_ID=18&L_ID=13&S_ID=54&nc=1

Körkort Bilkörkort (B)
Skatt: Motorcykel
Registreringsskylt: Motorcykel
Årlig vägskatt: Ca 200 kr/år
Kostnad för inregistrering: Ca 2 000kr

Jag kände direkt att när jag skrev 125 så skulle den vanliga skaran reagera... mao alltid är det någon som vill utöka sin inläggstatistik...eller peka finger.
Jag FÖRSTÅR att den tillåtna hastigheten är som skyltarna säger, alltså 110 - jag kan läsa.

det är inte så att jag gasar mer än andra. Kör hemifrån med alla hantverkare vid sex snåret för att hinna med en timme på jobbet innan alla andra droppar in. Jag kör nog inte om speciellt många bilar då jag följer trafiktempot. Kör hem efter sex, inga köer och samma tempo i trafiken.

Att följa trafiktempot är väl 100 gånger säkrare än att hålla hastigheten?

Men i varje fall. Tillbaka till topic.
Jag kollade på en blue motion polo i helgen, språjtans ny, skulle gå på ca 160'. Det jag reagerade på var väl att den är 30' dyrare än en vanlig polo.
30' + "nybilsförluster så tror jag inte att jag skulle tjäna så mycket på att köpa en sådan.

Vem har någonsin tjänat på att köpa ny bil? Att sedan köpa miljöbil med tanke på den snabba utvecklingen som sker där ger än mindre vinst i plånboken.
30 extra för en disel, visst är det mycket pengar, men tyvärr kan man inte räkna miljön i någon valuta.
Vill du vara miljövänn med gott samvete för din barns framtid (eller hur man nu vill se det) kommer det att svida i plånboken, en sveda som du aldrig kan lindra med pengar eller räkna hem på det sättet. Sedan kan man ju ha långa diskusioner om disel nu är miljövänligt jämfört med bensin. Disels partiklar är mindre och tränger där med in längre i växterna (har jag hört), å andra sidan drar en disel mindre.....osv.
Personligen skulle jag vilja se dig i en miljöbil med bra komfort. Bra säten, kanske till och med armstöd och bra stöd för underbenen. Om denna bil finns vet jag tyvärr inte. Vad jag vet är att små bilar saknar den underbara komfort för avlastning av armar och ben som stora bilar med bra säten kan erbjuda. (Med stor bil räknar jag en från ex. Volvo S40 och den storleksklassen, detta utan att ha vetskap om alla dessa bilars komforts)

Om vi skall ge oss in i miljödebatten så är väl egentligen inte miljöbilarna ett bra exempel heller.
Exempelvis etanol - smutsig tillverkning, folk som svälter då spannmålet går till etanoltillverkningen istället för mat, slavarbete osv.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_622133.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_599487.svd
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_91683.e24

Det bästa vore som sagt att inte köra bil över huvudtaget, men pengarna måste in.
Lever för övrigt mer miljövänligt än de flesta, inräknat med att jag pendlar med en bensinare. Men man kan gå hur långt som helst, frågan är bara vart man skall dra gränsen?

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Bjuris skrev:

Jag kände direkt att när jag skrev 125 så skulle den vanliga skaran reagera... mao alltid är det någon som vill utöka sin inläggstatistik...eller peka finger.
Jag FÖRSTÅR att den tillåtna hastigheten är som skyltarna säger, alltså 110 - jag kan läsa.

det är inte så att jag gasar mer än andra. Kör hemifrån med alla hantverkare vid sex snåret för att hinna med en timme på jobbet innan alla andra droppar in. Jag kör nog inte om speciellt många bilar då jag följer trafiktempot. Kör hem efter sex, inga köer och samma tempo i trafiken.

Att följa trafiktempot är väl 100 gånger säkrare än att hålla hastigheten?

Men i varje fall. Tillbaka till topic.
Jag kollade på en blue motion polo i helgen, språjtans ny, skulle gå på ca 160'. Det jag reagerade på var väl att den är 30' dyrare än en vanlig polo.
30' + "nybilsförluster så tror jag inte att jag skulle tjäna så mycket på att köpa en sådan.

Det verkar ju ändå som att du inte förstår riktigt, i det där följandet av trafiktempot så ligger en stor del av din ökade förbrukning, så är det, punkt och slut. Det går inte att komma ifrån, prova du att istället för att följa trafiktempot i 125 km/h, köra efter ditt egna, lagliga tempo om 110 km/h, och börja räkna bränsleförbrukning, så skall du få se på något rätt magiskt. Wohey, förbrukningen sjunker, suprise! Och det var väl det du ville, åka lite billigare?

Så enkelt är det, minskad hastighet (125 km/h -> 110 km/h) i detta fallet leder till lägre förbrukning, med samma bil, det är inget konstigt, det är inte farligt, det är rent av uppmanat! Och dessutom lagligt, skoj va!

315 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
170 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)