webForumDet fria alternativet

Intensivkurs, B-körkort. Var då?

Bilar & fordon

9 svar · 4 109 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Hustrun ska äntligen ta körkort. Jag har för mig att vägverket själva hade nån slags intensivkurs på en vecka uppe i Borlänge eller nåt, men hittar inget på https://www.vv.se eller https://www.korkortsportalen.se

Har jag missförstått? Eller har dom lagt ner kursen? Eller har den tagits över av andra? Har sett att privata körskolor arrangerar intensivkurser. Ska man välja en sån istället då? Vilken, i så fall?

Någon?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vägverket har inga körkortsutbildningar i egen regi, det är jag rätt säker på, så ni får nog välja en vanlig trafikskola.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vägverket har aldrig haft egna körkortsutbildningar, det skulle ju vara en skaplig dum situation att utbildaren också godkänner.

Däremot har varje trafikskola av rang intensivkurser, men uppläggen skiljer sig säkerligen sinsemellan. Bara att börja kolla runt. ;)

Tack för svar, båda två.

Jorå, jag noterade ju att det var lite udda, men tänkte att VV kanske arrangerade i samarbete med nån... Notarius Publicus, kanske. :)

Då ska jag kolla upp de privata alternativen jag såg.

Skulle vilja markera båda som "slutgiltigt svar" men eftersom jag hellre fjäskar för stefan eftersom han är moderator, så markerar jag hans svar. :)

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Hmmm Jovisst... men du har ju inte fått svar på din fråga, en körskola som har intensivutbildning!?

Jag kan tyvärr inte bidra med något, men man hör med jämna mellanrum och olika skolor... Men det var väldigt länge sedan jag hörde nåt av någon...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Mattias Trafikskola i Ludvika (och Fagersta) har intensivkurs (2 veckor).

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ifall du rotar djupare får du gärna nämna lite priser sen Danne. Jag tänkte själv ta någon intensivkurs i vår för att bli av med skiten. :)

silfver skrev:

Ifall du rotar djupare får du gärna nämna lite priser sen Danne. Jag tänkte själv ta någon intensivkurs i vår för att bli av med skiten. :)

Ja du...
Jag kollade Karlstad Trafikskola http://www.str.se/hemsidor/index.asp?strnr=3018&filial= och försökte lista ut vad en 2-veckors intensivkurs skulle kosta, men gick bet. Det gick inte på nåt sätt att begripa hur mycket det skulle kosta.

Så jag ringde och frågade. Det visade sig att dom intte kunde tyda priserna själva heller. Vi höll säkert på en kvart utan att lyckas mer än på ett ungefär. Vad som var inkluderat eller inte blev inte riktigt utrett....

Slutsatsen var att det i alla fall beror på hur mycket teori och praktik man behövde eftersom det ju är ganska individuellt (en bekants hustru behövde t.ex. 250 timmars praktik. Smålänningar ligger väl där nånstans också tror jag :) ). Jag tror vi kom fram att slutnotan för folk brukade hamna mellan 12.000 och 17.000.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Danne V skrev:

Slutsatsen var att det i alla fall beror på hur mycket teori och praktik man behövde eftersom det ju är ganska individuellt (en bekants hustru behövde t.ex. 250 timmars praktik. Smålänningar ligger väl där nånstans också tror jag :) ). Jag tror vi kom fram att slutnotan för folk brukade hamna mellan 12.000 och 17.000.

Haha, ja säkert! Teorin är jag klar med. Nu är det bara körningen kvar. Och den sitter ganska bra, jag måste bara köra med körskola. :) Kör du inget med frugan själv? Vågar du inte? :moose

silfver skrev:

Haha, ja säkert! Teorin är jag klar med. Nu är det bara körningen kvar. Och den sitter ganska bra, jag måste bara köra med körskola. :)

Det ska nog inte vara några problem. Det grejar du enkelt.

silfver skrev:

Kör du inget med frugan själv? Vågar du inte? :moose

Heh... nä. Inte för att hon kanske kör in i ett hus eller så, utan för att jag får mig en vinge om jag råkar kritisera. :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)