webForumDet fria alternativet

Tjänstebil

Bilar & fordon

24 svar · 1 621 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Nu är jag nära att skaffa tjänstebil.

Det kommer bli en Volvo C30 1.8 (125hk) Momentum
Med tillköp av 16" alufälgar, takspoiler, metallic-lack, lågt sportchassi, premium sound anläggning och dragkrok plus lite smågrejer.

2850kr/mån och bara tuta och köra. Kan det bli bättre eller :q :birp
Måste få sålt min gamla Audi A4 bara, fick en chock nu när jag ser hur mycket dom gått ner på 3 år :( Men det får det vara värt, orkar inte lägga energi på att behöva laga fel.

Nån av er som har en C30? Är du nöjd?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

2850:- är startavgiften varje månad. Sen kostar det varje mil du tutar och kör oxå.. :l

Mjo det är klart, men det är också det enda extra som kostar :)
Klart det är mycket pengar. Men man slipper bry sig, och det kan jag betala mycket för :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag skulle nog inte förse en C30 med dragkrok. En tanke bara.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Visst är det skönt att slippa tänka på allt som kostar. Jag betalar skatt på ca 2080:-/mån sen skatt på 11:-/mil + ngn fast krona eller två per mil. (har itne lönelappen på mig :) ) Eftersom jag inte kör mer än ett par mil privat per månad så blir det jäkligt dyra mil.

Lasp: Utveckla

Mjo, man bör väll köra en del för att det ska löna sig. Men lyx och bekvämlighet tycker vi ju om :)

Sverige är säkert de land som har flest dragkrokar på sina bilar.
Hur ofta används den? Är det motiverat att sätta den på en liten bil?
Vet man riskerna för wiplaschskador ökar mycket med drakkrok.
Kolla in det innan du beställer.
Personligen har jag ett körsätt som inte tillåter sänkning och spoilers, men det är mina preferencer. ;-)

För mig är det mer tilltalande med drakkrok på en liten bil eftersom jag inte får plats med större föremål i bilen. Jag är ingen husvagnssemestrare, båtdragare eller dylikt så tunga last kommer ej att dras speciellt ofta.
Men det är den punkt som jag ändå tvivlar mest på. Det kostar 70kr/mån och jag kommer säkerligen inte använda den allt för mycket. Dock kan man bli lite handikappad av att inte ha möjligheten att använda sig av släp. Det är lite "att nu när man ändå ska beställa så ska man se till att man har så man klarar sig".

Hur kör du för att inte kunna använda dig av takspoiler? :) Sänkningen är endast på 20mm. :bire

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag var ute och provkörde C30 T5 och jag tyckte den var så bekväm att jag skulle kunna tänka mig en C30... :)

sen är ju frågan vad du har för nytta med sänkning, sportchassi mm.. med en sååå liten motor.. ;)

Hmm, det är väll ändå bara sänkningen som är ful-styling :)
Mina rallyår är passerade, även om jag har väldigt svårt för att hålla hastigheten. Men den ryckiga körstilen är förbi, och då klarar jag mig med en mindre motor. Sen är det alltid roligt när bilen inte ser helt orginal ut. Takspoilern, säkningen och "ok" fälgar kommer göra susen. Köper man nytt ska det vara snyggt också.

R/ Visst är den bekväm? Man har mer plats för benen än i en V70 :bire Och baksätet är rena fåtöljen.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Lasp skrev:

Vet man riskerna för wiplaschskador ökar mycket med drakkrok.

Öhm, kan du utveckla det där en aning? :q

mata in dessa två ord i Google och följ upp! whiplash dragkrok
Känt sedan länge. Notera också hur vanligt det är med wiplash.

Jag fick tillfälle att testa en 1.8 idag, men aj va besviken jag blev. Över 4000 varv i 140km/h. Nån som vet varvtalet i den hastigheten på en 2.0 och 2.4i?

vet inte om det är samma motor som i S40N men jag med 2.4 liters motorn ligger på 2800 varv vid ~110 km/h

Är den 6 växlad?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Lasp skrev:

mata in dessa två ord i Google och följ upp! whiplash dragkrok
Känt sedan länge. Notera också hur vanligt det är med wiplash.

Det där tror jag faktiskt är en aning överdrivet. Visst att kroken styvar upp chassit, det kan jag gå med på, men infästningen för kroken lär ju sitta i ramen även om man har valt att inte ha krok. Tillverkarna har ju knappast olika ramar/bottenplattor beroende på om man vill ha krok eller inte.

Jag minns när vi skaffade den gamla 850n och eftermonterade en fast krok, det fanns färdiga fästen - bara att ta bort lite plast, sätta dit den med några bultar och dra till ett visst moment.

För ordningens skull: jag har full koll på whiplashskador då jag själv råkade ut för en i lumpen (som tack och lov läkte på nåt år) och farsan fick en whiplash för 10-12 år sen av den allvarligare sorten. Den har inte läkt än. :(

Sico skrev:

Är den 6 växlad?

ja. fem fram och en bak.

Hmm, jag menar givetvis 6 fram. Men ok :)

Körde en DV10 idag, 2.0D. Lite trög i högre hastighet, men rätt rapp i accelerationen. Endast 1800 varv i 110km/h och 2300 varv i 140km/h. I like.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)