webForumDet fria alternativet

Fortkörning på cykel

Bilar & fordon

21 svar · 2 057 visningar · startad av Söderlund · sida 2 av 2

Frågan, av Söderlund

Kan man åka fast för fortkörning på cykel? Det finns så vitt jag vet ingen lag som säger att man måste ha någon typ av mätanordning på cykeln som mäter hastighet, borde det då inte rimligtvis vara svårt att fälla någon för fortkörning?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nä, jag talar om sunt förnuft och det finns inbyggt i svensk lagstiftning.

Om du ser en 50" plasma hos en tvhandlare prissatt till 5 000:- så begriper du att det uppenbarligen är felmärkt, eller hur? Priset på varan gäller enligt lag, men samma lag säger också att om varan är uppenbart felmärkt så gäller inte den tidigare lydelsen.

Likadant med hastigheter i trafiken. Säg att hastighetsmätaren i din bil lägger av, tror du att du skulle undkomma fortkörningsböter efter att ha kört 120 på 50-sträckan med argumentet "jag visste inte hur fort jag körde eftersom mätarn är trasig"..? ;)

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

:stefan: skrev:

...
Likadant med hastigheter i trafiken. Säg att hastighetsmätaren i din bil lägger av, tror du att du skulle undkomma fortkörningsböter efter att ha kört 120 på 50-sträckan med argumentet "jag visste inte hur fort jag körde eftersom mätarn är trasig"..? ;)

Jag citerar mig själv

Söderlund skrev:

Har svårt att se att det skulle vara en förmildrande omständighet.
Dels så är det lag på hastighetsmätare på personbil och dels så är det din skyldighet att se till att allt fungerar som det skall.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)