webForumDet fria alternativet

Köpa begagnad bil för 60 000 kr

Bilar & fordon

20 svar · 2 467 visningar · startad av muskot

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Frågan#1

Funderar på att köpa mig en bil och har kommit fram till att jag inte vill lägga mer än ca 60 000 kr (+/- 10 000 kr). Eftersom jag vet alldeles för lite om bilar kommer jag nog att köpa från en bilhandlare.

Frågan är då vad man ska köpa? :OO Det som känns mest intressant just nu är en Saab 9-3 från 1999 med ca 10 000 mil på mätaren. Någon som har något bättre förslag eller åtminstone synpunkter kring vad man ska tänka på innan man handlar?

Min kravlista ser för närvarande ut enligt följande:
- Driftsäker
- Skapligt billig i drift
- Någorlunda billig att försäkra (dvs. ingen GTI-bil)
- Krocksäker
- Luftkonditionering
- Inte för ful :P

Ge mig tips och råd nu så blir jag glad. :)

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Saab är ett bra val, annars så har du alltid Volvo som fyller dina kriterier, ex. S40 eller V40/V70, mycket bil för pengarna.
Om du väljer försäkring så tycker att du ska titta på Volvia, väldigt bra priser.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Kanske inte mycket till hjälp men för ett år sedan stod jag i samma sits. Jag ville ha en bil i samma prisklass. För mig blev det en Peugeot 206 -01 som gått 8300mil för 63k, som jag köpte av en bilhandlare med 3 månaders garanti. Jag valde en liten bil för att det är smidigt och för att den förhoppningsvis drar mindre en genomsnittet.

Volvo S40/V40 hade jag helt förbisett – tack! Men hur är kvalitén på dessa?

Peugeot är ju fina bilar att titta på men är inte franska bilar lite sisådär? Eller är jag allt för påverkad av fördomar som jag ärvt hemifrån (där enbart tyskt, svenskt eller japanskt kan komma på fråga)? ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Volkswagen Passat kanske? Tysk kvalitet och går att hitta i ditt prisintervall.

Vatos Locos skrev:

Om du väljer försäkring så tycker att du ska titta på Volvia, väldigt bra priser.

Inte alltid. Volvia var dubbelt så dyra i försäkringspremie på min Volvo som Tennant var. När det gäller försäkringsbolag och fordonsförsäkringar så är det alltid bäst att ringa runt till alla bolag, det är väldigt sällan man på förhand kan säga att just det där bolaget är bäst. Det gäller framförallt för MC-försäkringar men även bilar.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag går emot strömmen trots att jag inte ärt något bilproffs. Sedan mitten på 70-talet har jag åkt Saab (farsan köper bara saab). Saab är ingen gedigen kvalitetsbil. Volkswagen skulle jag undvika, de brukar ju alltid ha mest missnöjda kunder. Franska bilar har nog blivit bättre, men jag tror inte de går att jämföra med mitt förslag: Toyota!

Missnöjda kunder för Volkswagen:
http://www.expressen.se/motor/tester/terrangbilar/1.29856/02.-vw-touareg
(Nämns i en bisats, har sett och hört det på flera ställen, men orkade inte googla fram en bättre källa).

Volvobilar är väl dyra som begagnade i Sverige, eftersom det är en så populär bil bland svenskar(?)

clarkbones skrev:

Missnöjda kunder för Volkswagen:
http://www.expressen.se/motor/tester/terrangbilar/1.29856/02.-vw-touareg
(Nämns i en bisats, har sett och hört det på flera ställen, men orkade inte googla fram en bättre källa).

Jo, det har du ju rätt i, VW-verkstäderna ska tydligen inte vara mycket att hänga i julgranen.

Toyota brukar alltid ligga i topp när det gäller kvalitet så det är nog inget dumt märke att satsa på.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag håller med sgtpepper här, ta en titt på Toyota om du vill ha driftsäkerhet. Yaris är en modell som bör gå att hitta hyfsat ny i din prisklass. Rätt trevlig att köra, drar lite bensin och är hyggligt krocksäker.

Jo, jag vet att Toyota håller riktigt bra kvalitet men Yaris känns en storlek för liten och Corolla innan årsmodell 2002 är tyvärr så ful att man inte kan titta rakt på den utan att må lite illa. :l

Mina föräldrar har haft flera VW på sistone och inga problem med verkstaden, men det varierar naturligtvis från stad till stad. Det konstiga är i att Passat nästan är billigare än lika gamla Golfar med samma mätarställning. Är det någon som testat Passat 1,6? Det känns rent spontant att den måste vara helt fruktansvärt slö...

Att jag fastnat för just Saab 9-3 är väl lite av en bekvämlighetsfråga. Det finns ett riktigt stort utbud och de flesta bilarna är välutrustade med klimatanläggning och farthållare, vilket jag gärna vill ha. :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Stämmer bra, 9-3:ora är välutrustade, plus att de drar förhållandevis lite soppa och har en krocksäkerhet i toppklass, trots sina år på nacken. Jag har ägt en i ett och ett halvt år nu och är toknöjd.

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Passat 1.6 ska vara riktigt trött. Satsa då hellre på 1.8T
Saab har haft problem med Oil-sludge i sina T-modeller så det måste man se upp med.
Jag skulle vilja rekommendera Skoda. Grymt mycket bil för pengarna. Har själv en 1.8T 4x4 -04 som jag är grymt nöjd med.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Skoda är bra.
Du kan få köpa min.
http://www.blocket.se/vi/12487652.htm?ca=17_s

Hardrocker skrev:

Saab har haft problem med Oil-sludge i sina T-modeller så det måste man se upp med.

Korrekt, men så länge man skött servicen enligt boken och sköter oljebyten så gäller den förlängda motorgarantin (åtta år).

Dryden skrev:

Korrekt, men så länge man skött servicen enligt boken och sköter oljebyten så gäller den förlängda motorgarantin (åtta år).

Om jag fattat saken rätt gäller det i princip bara på gamla generationens Saab 9-3 årsmodell 2000-2003, men inte på 1998-1999. Dessutom är problemet inte lika omfattande som på Saab 9-5.

På tal om Skoda har jag bara kört en Fabia, den var faktiskt bättre än vad jag trodde. :) Dock var kvalitetskänslan rent usel, det kändes som att dörrhandaget skulle gå av när jag öppnade dörren för att kliva ur.

Information om vevhusventilation / oil sludge kring Saab:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Vilka motorer?
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#vilka

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

muskot skrev:

Volvo S40/V40 hade jag helt förbisett – tack! Men hur är kvalitén på dessa?

Är väl blandad kvalité när det gäller dessa modeller, men efter en ordentlig genomgång så borde du få ett ganska bra hum om du har gjort ett bra köp eller ej. Tycker själv att det är en helt ok bil.

Det blev en Volkswagen Polo 1,4 årsmodell 2002. Ska hämta den i morgon.

Lite mindre bil än vad vi tänkte från början, men jag känner mig mycket nöjd. :)

Medlem sedan sep. 20078 inlägg

[redigerad]

Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med LeonL alternativt forumledare@webforum.nu.

LeonL
Moderator, webForum

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

https://www.butiksok.se - vi vill inte se reklam från dig. Vänligen läs webForums regler (du borde ju ha dem i ganska färskt minne - det är ju inte direkt länge sedan du godkände dem.)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)