Jag har märkt att ju fortare jag kör så diffar värdena mellan hastighetsmätaren och GPS'en.
Det är inte mycket, men trots allt började jag fundera på vilken som troligast visar rätt.
Har fått för mig att GPS'en är den som borde visa rätt hastighet.
Var väl en del skrivierier om detta i tidningarna för några veckor sedan. Var något med att fler åkte fast i hastighetskontroller eftersom de inte hade GPS.
I artikeln som k @llen hänvisar till står det så här:
Fördelen med en exakt mätare är att man vet precis var gränsen går.
- Jag kom ikapp en kö utanför Örebro en gång. Då låg den en polis längst fram och körde 108 kilometer i timmen. Jag såg det och kunde köra om i exakt 110.
Kan någon duktig och räknekunnig tala om hur lång tid det skulle ta och hur lång vägsträcka som man behöver för att kunna köra om. Räkna med hyfsade marginaler för att komma förbi innan man kan svänga in igen!
- Jag kom ikapp en kö utanför Örebro en gång. Då låg den en polis längst fram och körde 108 kilometer i timmen. Jag såg det och kunde köra om i exakt 110.
Kan någon duktig och räknekunnig tala om hur lång tid det skulle ta och hur lång vägsträcka som man behöver för att kunna köra om. Räkna med hyfsade marginaler för att komma förbi innan man kan svänga in igen!
Eftersom det var 110 på den vägen måste det väl varit på motorvägen detta gällde och där har väl igenteligen inte sträckan någe större betydelse? :stud
Så gör ju alla lastbilar numera. Kör om i 2 km/h mer än lastbilen som körs om. :x
Jotack det märkte jag senast idag när jag åkte mellan Vellinge och Borås efter ett par trevliga dagar i Skåne/Danmark. Strax efter Halmstad var det en DHL-lastbil som skulle köra om en kollega. Vi hann nästan till Falkenberg innan den omkörningen var klar och var nere i strax över 80kmh vid flera tillfällen trots att det är 120kmh som gäller där. :(
Det stämmer att hastighetsmätarna visar för mycket, som jag känner till så är det bara Kanada som har hårdare krav, där får feltoleransen endast vara 1 km/h och i Sverige så är det 10 km/h om jag inte minns fel (Dvs. lägsta felmarginal), så i min T5a så kan jag få fram den exakta hastigheten genom att använda de dolda menyerna i min bilstereo eftersom dessa är byggda efter den kanadensiska standarden, detta gäller endast Volvos originalstereo, bara att kolla på internet för att få fram bruksanvisningar på hur man hittar de dolda menyerna samt vilka modeller det gäller.
Så jag använder radion samt GPS, då jag vet att den vanliga mätaren visar nästan 20km/h fel vid 110.
Eftersom det var 110 på den vägen måste det väl varit på motorvägen detta gällde och där har väl igenteligen inte sträckan någe större betydelse? :stud
Framförallt inte om man stryker ordet "trafikflyt" ur ordlistan.