webForumDet fria alternativet

Pimp my ride -- bättra på tröskeln

Bilar & fordon

5 svar · 633 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

För det första hittade jag ett stort hål i tröskeln när jag skulle byta till sommarhjul!! Ingen fara, jag köpte Plastic Padding, modellen med långa trådar, och kletade fullt i hålet. Hålet var kanske 8-10 cm långt och 5 cm brett och precis bakom höger framhjul.

Det gjorde jag under påsklovet. Det blev bra och behövdes egentligen inte målas. Det satt så långt ner så det såg man bara om man letade.

Idag bättrade jag på tröskeln med rostskydd, bodypaint, och metallicfärg.

Först tvättade jag noga med den superbra avfettningen jag tipsade om. Sen skulle det torka lite...

Efter det maskade jag bilen med frystejp. Vad använder ni? Frystejp funkar, men det kommer in färg under tejpen och det kan se lite ruffigt ut...

Jag sprayade två gånger med den röda antirostfärgen, två gånger med body färgen, som inte blev såna stora klumpar av. Bara som en rätt tunn svart massa. Bättrade på lite extra under bilen.

Sen målade jag tre gånger med metallicfärgen. Givetvis inte så noga under bilen då det inte syns och dessutom är svart.

När jag senare drogbort frystejpen såg jag att den röda färgen smygit under tejpen på några ställen, runt hela bilen. Då sprayade jag försiktigt med metallicfärgen ytterligare en gång, ovanpå skarven.

Min bil är mörkblå och jag måste säga att jag var mäkta imponerad efter dagens arbetsinsats! Det blev ju skitsnyggt!!

Ni som kan sånt här, missade jag något på någon punkt!?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Avfettning är ofta silikonbaserad och ska inte användas innan man ska lacka eller plasta/spackla, helst thinner/aceton (inte t-röd), själv kör jag med Hagmans silikonremover efter lätt uppruggning av ytan med sandpapper.

Jag kör med maskeringstejp från färghandlarn, sitter betydligt bättre, det man kan göra det första man gör när man satt på maskeringen är att lägga ett lager färg över tejpskarven och låta den torka, sen när du ska lacka "på riktigt" så kryper de inte in under skarven (lacken över skarven bör då vara liknande bilens färg).

Men många sätt funkar, beror lite på vad man har få ändamål och hur mycket tid/pengar man har lust att slänga in i bilen.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Tycker att det låter bra, när det gäller tejp så finns det lika modeller, den blå tejpen brukar kunna hålla tätt lite bättre. Men i detta fall så låter det som om Decibels tips kan vara boven att tejpen inte hade satt sig ordentligt innan målning.
Kanske kan vara något tills dess att du behöver rostlaga på andra sidan §e

OK... tack för tipsen! Surt att jag redan gjort jobbet, så att säga, men bra att få dessa tips innan nästa jobb. Ford har sett till att det finns MASSOR med småprojekt runt om hela bilen...

Jag ruggade inte ytan. Min bedömning var ändå att ytan såg skaplig ut innan jag började... Ska tänka på det till nästa gång. Tänkte lacka mina vinterfälgar svarta.

Tack för tejptricket! Det verkar vettigt!

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Och eftersom tröskellådor är bärande delar kommer besiktningsmannens hammare att slå sönder din lagning och kräva ombesiktning på bilen efter du lagat hålet på rätt sätt (svetsat).

Möjligt scenario alltså...om rosten angripit nog mycket.

Allt kan hända!

Jag besiktigade bilen skapligt nyligen. Hade han hamrat med sin hammare där då, vid det tillfället, hade han hamrat sönder plåten. Lätt. Jag plockade plåten med bara fingrarna. Så mjukt och genomrostat var det!

Ska han slå sönder det jag nu gjort får han ta i för kung och fosterland. Säkert kommer hela tröskeln gå sönder -- utom just min lagning. Den är ju urstark ju!

Jag tänkte jag skulle slipa ner lagningen lite men brydde mig inte om det då plasten var väldigt svår att arbeta med i efterhand. Dessutom, lagningen syns inte om man inte letar och vet vad man ska titta efter.

Aldrig har någon besiktningsman hamrat på lådorna... men visst, nån gång måste vara den första! :-)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)