Hade först tänkt att lägga detta under fordon men det passar nog bättre här...
Vi är på gång att köpa en ny bil, vi är i behov av en hyffsat stor bil och vår första tanke var en Toyota Corolla Verso, men vi föredrar ju en miljöbil.
Då uppstår några frågor för oss som knappt vet vart motorn sitter på en bil :e
1. Vilka miljövänliga bilar finns det i den storleksklassen?
2. Är miljövänliga bilar verkligen så miljövänliga, visst lite mindre koldioxid men är det inte så att de släpper ut en hel del annat som kanske inte heller är så miljövänligt? Har hört lite ryckten om detta och undrar bara var sanningen ligger.
Tyvärr är det inte aktuellt att vara utan bil, behöver den delvis i jobbet och med släkt och vänner utspridda i landet samt stor familj är det nästan omöjligt att vara utan.
Grejen är väl den att t.ex. bilar som går på etanol drar mer bränsle än en bensinbil. Energiinnehållet är ju större i bensinen. Kan vara värt att tänka på.
Grejen är väl den att t.ex. bilar som går på etanol drar mer bränsle än en bensinbil. Energiinnehållet är ju större i bensinen. Kan vara värt att tänka på.
Ja, ska man vara energisnål är det ju elmotorer som gäller.
Varför behöver du en stor bil? Är det många platser som behövs, eller är det lastutrymmet du är ute efter?
2 vuxna, 2 barn med bilbarnstolar och ett tredje barn planerat inom en snar framtid (nej, inget på väg än) så krävs det en stor bil, iaf om man vill att barnen ska åka säkert med bilbarnstolar.
1. Vilka miljövänliga bilar finns det i den storleksklassen?
2. Är miljövänliga bilar verkligen så miljövänliga, visst lite mindre koldioxid men är det inte så att de släpper ut en hel del annat som kanske inte heller är så miljövänligt? Har hört lite ryckten om detta och undrar bara var sanningen ligger.
1. Etanol: Volvo V50, Ford Focus, Saab 9-3, Saab 9-5. Hybrid: Honda Civic, Toyota Prius. Gas: VW Golf, Volvo V70. Med flera.
2. Nej, det finns inga miljövänliga bilar, bara mer eller mindre miljöskadliga. Har själv funderat mycket på miljöbil, men kommit fram till att bilindustrin inte kommit särskilt långt på området. Den stora fördelen med miljöbilar är som jag ser det snarare ekonomisk (gratis parkering, 10 000 kr i rabatt osv) än miljömässig.
En etanolbil har för det första alltid minst 15% bensin i tanken (ännu mer vintertid, då mer bensin blandas i för att minska problemet med kallstarter). För det andra blir bränsleförbrukningen högre vid körning på E85 och för det tredje finns det en del tveksamheter kring hur etanolen produceras och hur miljövänligt det egentligen är i slutändan.
Hybridbilar tycker jag i egentligen kan jämföras med en "vanlig" bensin- eller dieselbil med låg bränsleförbrukning.
Satsa på en liten och modern dieselmotor med låg förbrukning. Lite bränsle in - lite avgaser ut. Kör du tillräckligt mycket för att köra hem den (fortfarande) dyra fordonsskatten är diesel en hyfsat kompromiss mellan kraft och miljötänkande.
Småbilar med dieseldrift har varit modellen på kontinenten hur länge som helst. Sverige är ett efterblivet dieselland p.g.a. skattetrycket, även om det blivit lite bättre nu.
Satsa på en liten och modern dieselmotor med låg förbrukning. Lite bränsle in - lite avgaser ut. Kör du tillräckligt mycket för att köra hem den (fortfarande) dyra fordonsskatten är diesel en hyfsat kompromiss mellan kraft och miljötänkande.
Småbilar med dieseldrift har varit modellen på kontinenten hur länge som helst. Sverige är ett efterblivet dieselland p.g.a. skattetrycket, även om det blivit lite bättre nu.
Köper du en ny, liten diesel, som jag gjort, en polo, så får du skattereduktion första åren. Betalar i år och nästa år 280 kr. efter det kostar den 2400. Dessutom får du 10 000 i bidrag. Däremot lär lite av det ätas upp av höjda försäkringspremier vad det lider. För min del lönar det sig ändå, eftersom jag åker mycket och bilen drar lite.
(ang. Roggers inlägg. Trådskaparen ville ju ha större så..)
Känns som det är en ren djungel med miljöbilar, verkar som om man ska satsa på en bil med låg bensinförbrukning bara.Som jag skrev så måste vi ha en stor bil så alla småbilar går bort.
Molarin -> tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av Citroen och deras kvalitet.
Volvo och Saab är fruktansvärt tråkiga bilar men får nog ta en titt på dem ändå.
En fabriksny bil är väldigt dyr... och det finns begagnade Volvo V70 med gas men köp inte en sån, man måste tanka så ofta.
Bättre i så fall med en diesel med partikelfilter.
Din uppfattning om Citroen kanske du ska revidera. Dom har stora, prisvärda bilar och dom har lagt ner stor möda på kvalitet de senaste åren. Dom har taggat upp sig rejält.
Volvo är lite som IBM, en Volvo är aldrig ett dåligt köp.
Det senaste jag läste så ger även etanolbilar i slutändan en massa skadliga partiklar.
Kanske en dieselbil med partikelfilter kan vara något? För en diesel förbränner dels allt effektivare. Drar mindre diesel än motsvarande bensinbil. Dels så krävs det mindre energi för framställning av diesel än bensin. Då diesel är mer en form av "slaggprodukt".
Sen är det väl också någon sorts premie på nya dieslar med pratikelfilter numera.
Jag skulle satsa på en modern turbodisel med partikelfilter.
Det är det bästa ur miljö och praktiskt synpunkt idag.
Dessutom har du fler alternativ att välja mellan....
Etanol och hybrid bilarna känns inte tillräckligt "färdiga" för att jag skulle rekommender
en sådan...
Skulle skaffat mig en A6 kombi, 2.4 TDI Quattro om jag bara hade råd :)
2 vuxna, 2 barn med bilbarnstolar och ett tredje barn planerat inom en snar framtid (nej, inget på väg än) så krävs det en stor bil, iaf om man vill att barnen ska åka säkert med bilbarnstolar.
Själv åker jag sedan en tid Toyota Prius.
Det funkar fint för oss 2 vuxna och en femåring med cykel mm....
Två barn funkar helt säkert också klockrent, tre barnstolar blir nog inte så bra kanske.
Men om du överhuvudtaget överväger Prius så provkör den ordentligt (jag fick låna en två dygn av handlaren)
För det är inte som en valig bil, det är inte dåligt, jag stormtrivs, men det är kosntigt. Lite som en blandning av att köra radiobil på Grönan och spela flipper ;)
Och som någon skrev innan, i praktiken är det en bensinbil, all energi kommer ju från bensinen. Och 4,3 l/100km som det står kommer man nog inte ner i, min nuvarde tank har 4,9, den förra 5,3. Lite mindre kanske det blir när det blir varmare.
Men en halvliter är väl ändå OK, för en skapligt mellanstor bil, med i princip 110-120 hk.
/pebi
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2