Sitter i en reception där jag även lånar ut företagscyklar.
Kom förbi en anställd här nu och sa att ringklockan på den ena cykeln var trasig och att det är ett legalt ärende.
Jag har förvisso ändå tänkt att fixa klockan (såklart) men är det sant? Är det olagligt att cykla utan ringklocka? Och när jag ändå är i farten, e det nån som vet någon sida där man kan läsa på om vad som mer måste finnas/inte får finnas på en cykel?
Enligt lag måste en cykel alltid ha:
• ringklocka
• broms
I mörker måste cykeln också ha:
• strålkastare med vitt eller gult ljus fram
• lykta med rött ljus bak
• vit reflex fram röd reflex bak
• orangegula eller vita reflexer åt sidorna
Å andra sidan, cyklister är väl de som står för sina egna regler. Kör mot enkelriktat...
Jag vet att det var ett herrans liv med uppror i tidningen i Oskarshamn där jag bodde tidigare. När jag gick i högstadiet slutade alla på hela skolan kl. 14 på fredagar och väldigt många cyklade åt fel håll i en lång enkelriktad gata... Sånt kan reta gallfeber på paragrafryttare. Det är roligt, det är humor!
Jag bryr mig inte så mycket om cyklister i trafiken. Bara dom vet att dom ska hålla sig på sin kant. Visst, kör gärna utan reflexer och lysen, men då ska man veta att man inte syns.
Det är inte många som fattar det. (Gäller för övrigt även folk som promenerar.)
Jag vet att det var ett herrans liv med uppror i tidningen i Oskarshamn där jag bodde tidigare. När jag gick i högstadiet slutade alla på hela skolan kl. 14 på fredagar och väldigt många cyklade åt fel håll i en lång enkelriktad gata... Sånt kan reta gallfeber på paragrafryttare. Det är roligt, det är humor!
Det är totalt livsfarligt.. Finns ett par sådana gator här i stan också, men vad händer när enkelriktningen tar slut, och en korsning kommer, en korsning där större delen av bilförarna endast tittar åt det hållet som det förväntas komma trafik från? Gör nog rätt ont att flyga över en motorhuv bara för att man är för korkad för att lära sig trafikregler innan man ger sig ut i trafiken i/på någon form av fordon..
Skräckexemplet på en sådan händelse var för några dagar sedan, då en mopedist kom mot enkelriktning till en sådan korsning, i full fart, och utan att bromsa drog rätt genom korsningen med hjälmen mer ovanpå huvudet än runt det, ren tur att inga andra fordon var i närheten..
Visst, man ska göra rätt... men det vet väl alla som vistas i trafiken, cyklister bryter mer än gärna regler om tillfälle ges! :-)
Moped är mer ett fordon än en cykel.
Det där med att tänka åt andra är något som verkligen märks mycket nu. Jag kör taxi och då får man verkligen tänka åt andra!! Jag tycker det är okej med folk som både cyklar och går utan reflexer, men man ska fan veta att man inte syns!!
Många agerar i trafiken utifrån perspektivet att "man har lagen på sin sida"... men om man nu blir påkörd av någon, som kanske inte kan stanna i halkan, gör det förbannat ont även att man har lagen på sin sida.
Ibland önskar jag att dessa fick sig en lite nätt touch ... Trafiken är farlig och man ska se sig för. Tänk om ändå Anita & Televinken kunde återuppstå! :-)
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849