Efter senaste mekfadäsen då jag drog sönder ett av fälglåsen (vid upplåsning) och var tvungen att uppsöka Årsta däck, där jag fick utmärkt hjälp (kostade endast ett valfritt belopp till fika kassan, killen fick 70 spänn och en rekommendation här på wF. :) ) Jag blev dessutom bjuden på skäll att jag drar bultarna alldeles för hårt. Vilket förklarar varför bulten i plåtfälgen brukar lossna med en märgskärande smäll!! :r
-Låsbulten ska inte drar hårdare än att den sitter och övriga aningen hårdare... vilket känns lite luddigt för en amatörmek som jag. :OO Lösningen blev att införskaffa en momentnyckel så nu återstår frågan, hur hårt ska jag dra bulten i en aluminiumfälg respektive plåtfälg?? Och hur "löst" ska ett fälglås dras för att fortfarande fylla sin funktion?
Aluminiumfälgar är ett skit om man inte har koll.
Jag drar med jämn handkraft, och kan ta mig tid att kolla då och då.
Lämnade in Pontiacen på en verkstad som skulle göra "det ordentligt" en gång.
Blev stående på Torslanda med skrammel, fick ta en T5 hem och Pontiacen kom senare. Just fel dragning av aluminiumfälgar. Snopet! Men jag körde en rolig bil i en månad ;-) Kör nästan jämt roliga fordon, eller så tycker jag att det är roligt att köra ;-)
Dra dit samtliga bultar/muttrar på ett hjul med fingrarna så att hjulet sitter på plats. dra sen åt lite grann med fälgkorset, typ nån grad eller så. Dra alla i kors & upprepa en gång sen sitter det.
Tumregel: Dra alltid betydligt mindre än du tror det skall dras.. & kolla en gång mer än du tror det skall vara nödvändigt att skiten verkligen sitter fast för tappa ett hjul är lika irriterade som att inte få loss hjulen när vinterdäcken ska på.
Framförallt, dra inte för hårt, speciellt inte om du har mutterknackare! Polaren höll inte på att få av sina däck för ett år sen, vete fan vad verkstaden gjorde när de monterade däcken, men vi stod med en mutterknackare för lastbilar och bultfan lossnade inte... :l
2. Jag har med stor framgång använt "Universalfett" från OKQ8 på varje mutter. Kanske lite onödigt, men det funkar.
3. Kopparpastan... som vissa på forumet inte gillar... Gör att metallfälgen inte fastna, rostar fast, på hjulet på bilen.
Sen en vettig domkraft. Pappa brukar byta hjul med den som följer med bilen... han har gjort så i 40 år... själv har jag en 2 ton domkraft från BilTema för 150:- och det gör jobbet bra mycket roligare på alla vis! (Får plats i skuffen.)
Skulle jag köpa en domkraft idag skulle jag köpa en från KamasaTools. Jag är superimponerad av deras hylsnycklar med "runda hörn". Jag lossade precis 6 + 6 muttrar till hjulen på en båtvagn med dubbla hjulpar. Muttrarna satt som berget, men det var inga problem att ta bort dom och inte ett märke på muttrarna!!
I och med Kamasas livstidsgaranti var det bara att ta i som bara attan utan att vara rädd att de nya verktygen skulle ge vika, vilket de inte gjorde.
Nu har däcken suttit kvar i två veckor. :) Efterdrog bultarna idag utan att en enda rörde sig minsta lilla. Att dra med en momentnyckel känns rätt proffsigt faktiskt, 120 Nm blir stumt... hårt... lite hårdare... *klick från skaftet* och definitivt inte tokhårt!!
Jag köpte mig också en garagedomkraft för att ytterligare snygga till hjulbytet. Var dock "dum"-snål och köpte den lilla från Clas Ohlson till extrapriset 149:-... Det gick bra att få av vinterdäcket men när sommarditot skulle på var det kärvt. Domkraften lyfter inte bilen tillräckligt högt!! x(
Nej, men det är väl inget problem. Det är ju bara att du lägger en träbit mellan domkraften och bilen. Oavsett vilket är det bra med en extra träbit för du repar inte bilen av misstag på undersidan.
Jag köpte mig också en garagedomkraft för att ytterligare snygga till hjulbytet. Var dock "dum"-snål och köpte den lilla från Clas Ohlson till extrapriset 149:-... Det gick bra att få av vinterdäcket men när sommarditot skulle på var det kärvt. Domkraften lyfter inte bilen tillräckligt högt!! x(
Lyft inte i bilen, lyft i hjulupphängningen! Sätt domkraften under bärarmen och du har däcket i luften på ett par, tre tag med domkraften. (y)
Har du bakhjulsdrift kan du med fördel lyfta i 'klumpen' eller rentav en eventuell dragkrok. Fast då får man lyfta lite högre än i hjulupphängningen - dock med fördelen att då tar du bägge sidorna på ett lyft så att säga. ;)
Jag använde en "Jackpad" mot bilen som skydd men den bidrar inte till någon ökad lyfthöjd. Räcker verkligen en träbit (4-5 cm) som skydd om jag lyfter mot karossen?
När jag lyfter i karossen brukar jag sikta på de punkter där bilens egen domkraft (oftast sån där vev-historia) ska fästas, det stället håller garanterat för lyft med en domkraft, då behövs inga tillsatser i form av träpluttar eller annat. :)
Man lyfter bilen i någon av balkarna under bilen, det är bara att kolla! Det finns lite olika att välja på, med mer eller mindre stor framgång. Hjulupphägningen har nämnts... eller den del som är del av ramen.
Man behöver givetvis inte ha en träbit under. Men om man nu vill det, så att domkraften lyfter högre, så kan man ha det...
Jag inser att ordvalet tidigare inte var det bästa. Men jag misstog mig. När jag tidigare skrev att "lyfta bilen" menade jag inte i typ dörrhantaget eller nåt annat ställe utan under bilen där det är meningen (förberett för) att man ska stoppa in en domkraft! :-)
325 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849