webForumDet fria alternativet

Bilen startar ej - bilbatteri ?

Bilar & fordon

5 svar · 3 141 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

Tja!

Familjen har en Passat från 2000. Idag så startade den inte och jag funderar på om det kan vara så att batteriet är för dåligt. Om jag mäter med en voltmeter mellan polerna på batteriet så får jag ~11.8V.

Funderar på om verkligen 11.8V kan vara för lite? Min första tanke var nej, men så mätte jag lite batterier som jag slängt såg att en del 1.5V batterier hade hela 1.4V kvar.

Vrider man på tändningen så går startmotorn igång något varv(tror jag, kan inte så mycket om bilar).

Bilen ska in på service på tisdag så funderar på om jag ska åka och köpa en batterieladdare... Vad tror ni? Är det batteriet?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Köp ett batteri på Biltema.. kostar bara någon hundralapp..

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Har haft exakt samma med min bil. Jag laddade och hade mig i en vecka, men det hjälpte inte. Slutade med att jag fick köpa nytt (1100:- på Mekonomen). Snackade lite med Saab innan jag köpte nytt (har en 9-5 Aero som kräver mycket ström, därav går det inte med ett batteri för några hundra) och de sade att idag räcker batteri bara i 3-4 år om man bor i storstad. Orsaken är att de flesta körningarna är väldigt korta, vilket sliter mycket på batteriet.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Ett fulladdat bilbatteri ligger på närmare 14 Volt.
11,8 är nog inte tillräckligt att starta med.
Frågan är ju dock om batteriet är slut eller om det är generatorn som laddar dåligt.
Har du tur så är det bara kolen som är slut, kostar väl under hundringen och är en förbrukningsartikel som förr eller senare slits ut. (Alltså vanligaste orsaken till ditt problem)
Kolen sitter i generatorn och är oftast en mycket enkel operation att byta.

Ett nytt bilbatteri kostar ca 500 kr på Jula och är nog det billigaste som går att få tag i.

Laddningen i ett bilbatteri mäts egentligen bäst med en densitetsmätare som kostar några tior med vilken man mäter batterivätskans densitet.
Mycket exakt mått på batteriets laddning.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Lasse H skrev:

Ett fulladdat bilbatteri ligger på närmare 14 Volt.
11,8 är nog inte tillräckligt att starta med.

Tack för alla svar. Skumt att ett fullladdat ligger på 14V om det nu är ett 12V batteri.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Starta bilen t ex med startkablar och mät hur många volt batteriet ligger på när motorn går.
Om den då ligger på ca 11 eller tolv volt ligger felet i generatorn (kolen troligast)
Ligger den på närmare 14 volt så är det batteriet som är dåligt.

Generatorn ska nämllgen leverera 13,8 volt.

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
167 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)